Bukefalos 28 år!

En liten fråga om ringorm och sanering

Seabaz

Trådstartare
Det är två hästar i stallet som haft ringorm men dom är utläkta sedan flera veckor tillbaka men stallet har inte sanerats efter det.
Nu har en tredje häst fått ringorm och den är under behandling.

Nu i helgen ska vi ha den årliga rengöringen och saneringen av stallet så det "passar ju bra".

Veterinär har skrivit ut nåt medel att bada alla hästarna med också.

Häst 1 och 2 som hade ringorm tidigare behandlades ju då och kommer inte badas nu.

Häst 3 är under behandling redan.

Så har vi 6 hästar till nu i stallet då som inte har några ringorms-utslag. En av dessa hästar har dock haft konstaterad ringorm tidigare (flera år sedan) och den ägaren kommer inte bada den hästen.

Så då är vi 5 stycken som i förbyggande syfte enligt veterinär, kommer att bada våra hästar i samband med saneringen av stallet.

Min fråga nu är högst för mitt eget intresses skull (jag kommer ju bada min häst i vilket fall).
Men är det onödigt jobb att bada hästen om nu inte alla badar? Kan en häst som haft ringorm förut bära på det ändå och smitta ner min häst i hagen dagen efter jag badat min häst?


(Jag vet också att ringorm sätter sig överallt så en ev. smitta och utbrytande kan ju komma varifrån somhelst senare... men ändå, jag måste ju ställa frågan ;) )

Jag har inte pratat med veterinären själv utan det är den hästägaren som har en "insjuknad" häst nu som gjort det och den frågan ställdes aldrig.
 
Sv: En liten fråga om ringorm och sanering

Läs bra info om ringorm på SVAs hemsida (länk).

Jag vet inte med vilket preparat ni ska bada era hästar, men normalt ska behandlingen upprepas flera gånger med viss intervall. Eftersom en symtomfri häst kan vara smittbärare borde ni behandla hela besättningen, vad säger veterinären?

Ett tips som jag fick av en som jobbat med kossor var att byta mitt ordinarie schampo mot mjällschampo när jag behandlade ringormshästar. Det skulle minska risken för att få ringorm i hårbottnen, vilket inte lär vara kul. Använd sjal om huvudet, långärmade byxor och långärmad tröja, och kör alltsamman i tvätten 60º efter varje hästkontakt.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Förra veckan var veterinär ute och misstänkte starkt att nya ponnyns utslag var ringorm. 😫 😫 Imaverol var det någon licens på och...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 357
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 420
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har gjort ett hästköp som jag skulle vilja ha input kring. I väldigt korta drag ser historien ut så här: Hästen köptes av...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 346
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp