Bukefalos 28 år!

En liten solskenshistoria

Mitrolle

Trådstartare
Har en 'liten' stallkatt som kallas för Måns. Han är nu ca 6 år gammal men kom till vårt förra stall för 3 år sedan som helt vild, strök runt gården och smygåt mat av gårdsägarens stallkatter. Han kom från en granne som hade ohejdad uppfödning av katter, alltså de bodde i hans lada och blev fler och fler..
De som hade gården där vi stod ville skjuta kattstackarn som helst bara ville ha lite mat och komma under tak.
Detta var i samband med att vi skulle flytta från det stallet så vi började mata katten och fick honom mer och mer lugn. Tillslut kunde han äta inne i sadelkammaren och en dag stängde jag dörren och fångade honom och fick in honom i en kattbur.
Tog med honom hem till lägenheten i stan och hade honom där tills vi fick en tid för kastration, lyckades fånga katten igen (tjocka handskar och jacka är att föredra när man slåss med vildkatter :angel: ) och fick honom till veterinären där han hängandes i en gardin blev sövd.... :crazy:
Kastrerad, vaccinerad och klar fick han bo i lägenhet några veckor till för att sedan fångas igen och tas med ut till vårt nya stall där det inte fanns någon stallkatt alls.

Åren har nu gått och vi har matat kisse och lyckats klappa honom lite grann i samband med detta. Han har blivit allt mindre rädd för folk och sprätter inte iväg lika mycket som förut.

Så tog mamma ut en av sina katter hemifrån som varit stallkatt tidigare och inte riktigt trivts med att bo i villa och bara gå ut lite i kvarteret. Han är enormt jättesocial.
Vi introducerade dem för varandra och de fann sig direkt! Efter detta är nu Måns nästan helt tam, man kan klappa honom överallt, han kommer när man ropar och han går nästan att lyfta lite.

Häromdagen vaccinerade vi honom och han bara spann :love:

Tänk vad katter kan lära varandra, Musse lärde Måns att bli tam.

Måns, som blev räddad från att bli skjuten:

DSCN6064.jpg

DSCN6065.jpg

DSCN6063.jpg


Bråkbusar med kompisen Musse:
DSCN6066.jpg
 
Sv: En liten solskenshistoria

Vilken härlig historia! :)
Måns ser ut att vara en väldig maffig katt. :D

Jag hade förresten hand om en Måns som också räddades från att bli skjuten.
 
Sv: En liten solskenshistoria

Ja han är en riktigt rejäl bit katt. Med massor med tjock päls också. Funderar på om det kan vara någon raskatt i honom, eftersom han även är lite plattare i nosen än en del bonn/huskatter.

Brukar kalla honom för Månsterkatten ibland :love:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 176
Senast: Habina
·
Övr. Katt För att inte sno någon annans tråd så skapar jag en egen. Jag har äntligen fått en fast tjänst på mitt jobb, 75 % från och med...
Svar
7
· Visningar
924
Senast: Lager
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 561
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp