En månad med min BuJo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har snart gått en månad då jag använt mig av en Bullet Journal. Den har hittills varit det bästa verktyg jag har provat för att organisera och få saker gjorda. Jag har dagligen haft mellan 1 och 6 uppgifter att göra. Om jag någon dag inte slutfört allt så har jag bara flyttat det till nästa dag.

Den stora listan som jag skrev ner innan månaden började (och även fyllt på under månadens gång), är kraftigt reducerad. Vissa saker flyttade jag ju direkt till framtiden. Ett par har jag strukit. Sen är det en del saker som jag fått dela upp i mindre bitar, t.ex. städning av farstun. Några uppgifter ligger kvar.

Varje kväll har jag suttit en stund och planerat för nästa dag. Sen när jag utfört en uppgift och kan bocka av den så aktiveras mitt belöningssystem.

Två saker på listan har jag dock kört fast med och anledningen är att jag behöver hjälp. Jag har frågat en kompis om hon kan hjälpa med att bära ner en garderob från övervåningen till nedre plan, men det har alltid varit något hinder så det har inte blivit gjort. Jag borde även fråga henne om hon kan hjälpa mig att hålla i en spaljé medan jag monterar fast den, men det har jag inte gjort. I såna här lägen när man behöver hjälp av extra händer påminns jag om att det suger att vara ensam jämt. Jag har inte en massa människor omkring mig som jag kan fråga om hjälp. När den enda människan jag törs fråga om hjälp inte kan, då återstår ingen annan att fråga.

Den del i BuJon som jag inte har använt, är månadsöversikten. Jag har förvisso skrivit in när jag har besök hos psykologen eller arbetsterapeuten, men jag vet inte till vilken nytta. Sånt har jag ju i mobilens kalender. Jag har funderat på om jag behöver en veckoöversikt, men har inte kommit underfund med hur en sådan skulle kunna användas. Att skriva en göra-lista för en hel vecka i taget tror jag lätt blir för övermäktigt.

Jag har också gått med i några BuJo-grupper på FB, i hopp om att få lite användbara tips, men de inlägg jag sett i grupperna har mest handlat om pyntet i BuJon. Den delen är den minst viktiga för mig.

Ibland är det lite svårt att balansera hur mycket jag kan skriva upp på min dagliga göra-lista. Jag vill inte sätta press på mig att göra en himla massa, samtidigt som jag inte vet hur jag ska använda tid som blir över. Idag hade jag fyra uppgifter och jag blev klar med alla före lunch. Någon dag har jag haft lite för mycket att göra. I morgon har jag bara en uppgift i min lista. Rimligen borde jag göra något annat också. Frågan är bara vad det skulle vara.
 

Jag behöver skriva upp även sånt jag tycker är roligt annars hamnar jag i ett läge då inget blir gjort och på sikt inget blir roligt för att sedan blir att ligga i sängen och titta på film och äta skräpmat och då är den onda spiralen igång.
Jag har varit deprimerad i över två år nu. Det går inte över och jag vet ju varför. Det spelar inget roll hur mycket jag fejkar att ha ett vanligt liv (d.v.s. gör saker som jag hade gjort om jag hade varit frisk). Depressionen går inte över, trots maxdos antidepressiv medicin plus stämningsstabiliserare.
 
Precis så är jag med. Och nu när jag letar efter den där berömda balansen för att inte försämra min utmattning måste jag även skriva upp/ha fasta dagar för dusch, städ (en sak om dan, max 15 minuter), matlagning mm som man normalt bara gör. När orken inte räcker till både positivt och "måsten" så prioritetar jag positivt för att inte hamna i ett apatiskt tillstånd. När jag inte hade orkat dammsuga på fyra veckor köpte jag en robotdammsugare och tog en promenad i skogen när den jobbade 😄
Brukar sitta och äta frukost och titta på robotgräsklipparen👍, robotdammsugare funderar jag på nästa bonus från jobbet kommer😃.

I början hade jag med även duch och borsta tänder, nu när jag har hållit på några år så vet jag när en svacka börjar och då kommer det med igen.
 
Brukar sitta och äta frukost och titta på robotgräsklipparen👍, robotdammsugare funderar jag på nästa bonus från jobbet kommer😃.

I början hade jag med även duch och borsta tänder, nu när jag har hållit på några år så vet jag när en svacka börjar och då kommer det med igen.
Har skrivit ner min morgonrutin på.ett papper som ligger i högen med papper på köksbordet. Dagar som.är sämre än andra måste jag ha den som stöd för att inte glömma enkla saker som i vilken ordning jag gör mig klar för jobbet 🙈
 
Kan ridningen/åka ut till hästen vara en sådan grej att stoppa in när det är tomt för dagen och du vill göra något mera? När jag hade häst kunde en sådan grej som att putsa upp alla lädergrejer riktigt noga vara något jag kunde njuta av att göra, både för att det gav tillfredsställelse att det blev riktigt rent, och för att jag sällan tog mig tid för mer än att svepa av det efter ridning. Jag vet inte hur långt du har till hästen dock, kanske är det för långt för att åka dit för småpyssel, eller att du redan gör det?
Härligt att hästen är frisk nu i alla fall :)
Jag har missat att svara på det här.

Senaste tiden har jag varit ut till hästen varje dag och gått med honom. Nu ska han dock ridas igång igen. Jag brukar passa på att åka till stallet när jag har ärenden nere på byn (så spar jag bensin genom att slippa åka separat för stallbesök) och sen planerar jag övriga dagar efter det så det blir lagom fördelning mellan ridning och vilodagar. Så jag har ofta en ungefärlig plan för veckan (och brukar inte skriva ner den, men meddelar stallägaren när jag inte kommer). Jag rider vanligen 4-5 gånger i veckan. Att åka dit för småpyssel händer knappast. Jag har 2 mil enkel väg till stallet. Det är förvisso inte jättelångt bort, men inte nära heller.
 
Jag har också gått med i några BuJo-grupper på FB, i hopp om att få lite användbara tips, men de inlägg jag sett i grupperna har mest handlat om pyntet i BuJon. Den delen är den minst viktiga för mig.

Det startades en ny Facebookgrupp i helgen, just av folk som är trötta på allt prat om pennor och tejp och mer intresserade av funktionaliteten. Sök på Funktionella Bujos och se om det kan vara något för dig :)
 
Det startades en ny Facebookgrupp i helgen, just av folk som är trötta på allt prat om pennor och tejp och mer intresserade av funktionaliteten. Sök på Funktionella Bujos och se om det kan vara något för dig :)
Jag hittade tyvärr inget med den sökningen.

Edit: Jag hittade när jag klickade vidare till Grupper. Under Alla sökresultat syntes den inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 344
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 347
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 190
Senast: Soapbubble
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 890
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp