En månad med min BuJo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har snart gått en månad då jag använt mig av en Bullet Journal. Den har hittills varit det bästa verktyg jag har provat för att organisera och få saker gjorda. Jag har dagligen haft mellan 1 och 6 uppgifter att göra. Om jag någon dag inte slutfört allt så har jag bara flyttat det till nästa dag.

Den stora listan som jag skrev ner innan månaden började (och även fyllt på under månadens gång), är kraftigt reducerad. Vissa saker flyttade jag ju direkt till framtiden. Ett par har jag strukit. Sen är det en del saker som jag fått dela upp i mindre bitar, t.ex. städning av farstun. Några uppgifter ligger kvar.

Varje kväll har jag suttit en stund och planerat för nästa dag. Sen när jag utfört en uppgift och kan bocka av den så aktiveras mitt belöningssystem.

Två saker på listan har jag dock kört fast med och anledningen är att jag behöver hjälp. Jag har frågat en kompis om hon kan hjälpa med att bära ner en garderob från övervåningen till nedre plan, men det har alltid varit något hinder så det har inte blivit gjort. Jag borde även fråga henne om hon kan hjälpa mig att hålla i en spaljé medan jag monterar fast den, men det har jag inte gjort. I såna här lägen när man behöver hjälp av extra händer påminns jag om att det suger att vara ensam jämt. Jag har inte en massa människor omkring mig som jag kan fråga om hjälp. När den enda människan jag törs fråga om hjälp inte kan, då återstår ingen annan att fråga.

Den del i BuJon som jag inte har använt, är månadsöversikten. Jag har förvisso skrivit in när jag har besök hos psykologen eller arbetsterapeuten, men jag vet inte till vilken nytta. Sånt har jag ju i mobilens kalender. Jag har funderat på om jag behöver en veckoöversikt, men har inte kommit underfund med hur en sådan skulle kunna användas. Att skriva en göra-lista för en hel vecka i taget tror jag lätt blir för övermäktigt.

Jag har också gått med i några BuJo-grupper på FB, i hopp om att få lite användbara tips, men de inlägg jag sett i grupperna har mest handlat om pyntet i BuJon. Den delen är den minst viktiga för mig.

Ibland är det lite svårt att balansera hur mycket jag kan skriva upp på min dagliga göra-lista. Jag vill inte sätta press på mig att göra en himla massa, samtidigt som jag inte vet hur jag ska använda tid som blir över. Idag hade jag fyra uppgifter och jag blev klar med alla före lunch. Någon dag har jag haft lite för mycket att göra. I morgon har jag bara en uppgift i min lista. Rimligen borde jag göra något annat också. Frågan är bara vad det skulle vara.
 

Så kul att höra att det funkar såpass bra! :love:

Om du får ledig tid i morgon, kanske du kan planera in att titta på en film eller något? :) Det är ju söndag, så en vilodag vore ju inte fel heller.
 
Så kul att höra att det funkar såpass bra! :love:

Om du får ledig tid i morgon, kanske du kan planera in att titta på en film eller något? :) Det är ju söndag, så en vilodag vore ju inte fel heller.
Det svåra är att veta vad jag ska titta på. Jag provade att se på film för någon vecka sen men vet inte riktigt om jag fick någon behållning av det. Snarare tvärt om egentligen då jag blev väldigt spänd av att se filmen. Detta inträffade trots att det var en "snäll" film där inget riktigt farligt hände. Filmen var "Falling Inn Love" där en tjej vann ett värdshus. Tur jag såg den på dagtid för annars hade jag nog fått svårt att sova eller eventuellt fått en ångestattack.

Jag tror det är bättre för mig att göra saker på dagarna så jag blir trött och kan sova på kvällen, i stället för att bli rastlös.
 
Ta en promenad i skogen och uppleva hösten? Verkligen ta in med alla sinnen hur annorlunda det är nu mot för bara några veckor sedan 🍁❤ Sedan kan man ju tycka vad man vill om hösten såklart, men att planera in att verkligen uppleva årstiderna (i naturen) är en sån sak som gör att jag känner mig mer rofylld samtidigt som det ger energi. Kanske funkar för dig med?
 
Ta en promenad i skogen och uppleva hösten? Verkligen ta in med alla sinnen hur annorlunda det är nu mot för bara några veckor sedan 🍁❤ Sedan kan man ju tycka vad man vill om hösten såklart, men att planera in att verkligen uppleva årstiderna (i naturen) är en sån sak som gör att jag känner mig mer rofylld samtidigt som det ger energi. Kanske funkar för dig med?
Jag brukar gå promenader ibland. Det har jag gjort idag. Men det började duggregna och jag kortade av rundan.

Sen har jag tittat på ett program på youtube

Jag har sedan försökt virka mormorsrutor, men det går lite så där. Om jag lyckas skapa något vettigt (en filt eller så) så ska jag skänka det till Erikshjälpen.
 
Jag brukar gå promenader ibland. Det har jag gjort idag. Men det började duggregna och jag kortade av rundan.

Sen har jag tittat på ett program på youtube

Jag har sedan försökt virka mormorsrutor, men det går lite så där. Om jag lyckas skapa något vettigt (en filt eller så) så ska jag skänka det till Erikshjälpen.
Planerar du in dina promenader i BuJon? Så du talar om för din hjärna att återhämtning är.lika prioriterat som att göra andra saker?

Angående duggregn så tycker jag det är riktigt mysigt att gå i skogen när det regnar och lyfta ansiktet uppåt och känna dropparna landa ❤ sen gå hem och ta på torra kläder, göra en kopp te och krypa upp i soffan och njuta av värmen som återkommer i kroppen. Lite knäpp kanske, men så mysigt 😊
 
Planerar du in dina promenader i BuJon? Så du talar om för din hjärna att återhämtning är.lika prioriterat som att göra andra saker?

Angående duggregn så tycker jag det är riktigt mysigt att gå i skogen när det regnar och lyfta ansiktet uppåt och känna dropparna landa ❤ sen gå hem och ta på torra kläder, göra en kopp te och krypa upp i soffan och njuta av värmen som återkommer i kroppen. Lite knäpp kanske, men så mysigt 😊
Nej, jag skriver inte in sånt. Jag skriver inte heller in att jag ska borsta tänderna eller duscha. Promenader ser jag f.ö. inte som återhämtning. Det är jobbigt att gå, men jag måste ju röra på dököttet.

Jag gillar inte alls när det regnar. Glasögonen blir värdelösa att se med. Jag ser inte utan dem heller och kan inte använda linser.

Idag hade jag tänkt plantera en ros, men allt är blött ute så det blir inte av. Jag hade också tänkt plocka aroniabär men de är också blöta och jag vill inte frysa blöta bär. Så det blir inte av det heller.
 
Drygt med glasögonen. Keps brukar hjälpa rätt bra för mig. Gillar inte heller regn, men att vara ute i regnet förhöjer klart upplevelsen av mys med brasa, varm choklad och kanelbullar.
Jag har inte ägt en keps på många år. Dels tycker jag de blir lite äckliga när de inte går att tvätta och sen vet jag inte var man kan köpa en keps utan tryck.

Det sista kan jag nog inte relatera till.
 
Jag har inte ägt en keps på många år. Dels tycker jag de blir lite äckliga när de inte går att tvätta och sen vet jag inte var man kan köpa en keps utan tryck.

Det sista kan jag nog inte relatera till.

Sambo bor mer eller mindre i keps. Iom att han åker till olika stall och behandlar tex så bör de ju tvättas ofta. Jag har sällan keps privat. Men har ibland sommartid då man har lektion för att slippa få sol rätt i ögonen., eller på stranden. Såna vill jag ju tvätta iom damm/hästlukt/sand/solkräm etc.
Funkar fint att köra i tvättmaskinen!
Googlar du keps dam enfärgad poppar en hel del upp, bla HM har såg jag.
 
Jag har också glasögon och spenderar mycket tid i skogen, och keps är en lifesaver för mig :) Tvättar dem i maskin. Annars kanske en snygg hatt vore något? Vad som med lite brätte brukar hjälpa för mig när det regnar.

En idé som slog mig gällande när du upplever att du behöver "sitta av tiden" - skulle det gå att göra en lista över sådant du kan plocka in i kalendern när du känner att du får tid över och har lust att göra mera under dagen?
Jag tänker att man kanske lägger mer njutbara grejer på en sådan lista, som du känner att du inte gör till vardags för att måstena behöver bli klara först.
För min egen del skulle det kunna vara typ att plocka svamp, åka till biblioteket, träna hund eller läsa en bok.
 
Här är en till som kör keps (tyg) i maskin, i alla fall en 3-4 ggr/vecka. Använder keps när jag springer och då bli den ju genomsvettig och snuskig så rätt in i maskinen. Utan tryck är jättelätt att hitta på nätet, brukar be om prov på profilprodukter.

Annars kör jag skamlöst med de flesta reklamkepsar som är gratis, särskilt om jag bara ska springa i dem. Kan rekommendera Julas i denim.

https://www.jula.se/globalassets/ca...width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white
 
Jag har inte ägt en keps på många år. Dels tycker jag de blir lite äckliga när de inte går att tvätta och sen vet jag inte var man kan köpa en keps utan tryck.

Det sista kan jag nog inte relatera till.
Kepsar går utmärkt att köra i tvättmaskin! :D Maken använder keps i jobbet och de blir ständigt skitiga så jag tvättar dem ofta! Keps eller fritidshatt är även min räddning i skogen, det är hopplöst med regn och glasögon! :D
Det finns en hel del att köpa på nätet, Engelsson, Itab och andra ställen. Eller så använder man reklamkeps om man ändå bara ska vara ute i skogen. :D
 
Jag har också glasögon och spenderar mycket tid i skogen, och keps är en lifesaver för mig :) Tvättar dem i maskin. Annars kanske en snygg hatt vore något? Vad som med lite brätte brukar hjälpa för mig när det regnar.

En idé som slog mig gällande när du upplever att du behöver "sitta av tiden" - skulle det gå att göra en lista över sådant du kan plocka in i kalendern när du känner att du får tid över och har lust att göra mera under dagen?
Jag tänker att man kanske lägger mer njutbara grejer på en sådan lista, som du känner att du inte gör till vardags för att måstena behöver bli klara först.
För min egen del skulle det kunna vara typ att plocka svamp, åka till biblioteket, träna hund eller läsa en bok.
Jag har massor av tid över att göra saker som inte är måsten. Haken är att jag inte har någon lust att göra saker. Inget känns kul. Vill man göra saker så behöver man väl inte ens skriva upp dem? Tanken på att t.ex. sy något känns bara tungt och jobbigt. En kompis satte en bok i näven på mig för ett tag sedan. Den innehåller korta fristående humoristiska kapitel. En kul bok alltså. Men jag läser inte. Efter de två första avsnitten har det tagit stopp. Jag är inte road av boken. Problemet är inte att jag inte fattar det roliga. Jag saknar bara förmåga att le, skratta eller känna glädje.

Igår försökte jag virka. Det var också tungt och motigt. Kort sagt så finns det knappast något som ger mig något. Ridning är väl eventuellt ett undantag om man bara kommer till skott med det. Hästen tycks i alla fall vara frisk nu.

Ska jag köpa en keps så vill jag nog prova den först. Alla huvudbonader sitter inte bra på mig. Mitt hår är så tjockt att saker tenderar att glida omkring då de inte sluter tätt runt huvudet.
 
Jag har massor av tid över att göra saker som inte är måsten. Haken är att jag inte har någon lust att göra saker. Inget känns kul. Vill man göra saker så behöver man väl inte ens skriva upp dem? Tanken på att t.ex. sy något känns bara tungt och jobbigt. En kompis satte en bok i näven på mig för ett tag sedan. Den innehåller korta fristående humoristiska kapitel. En kul bok alltså. Men jag läser inte. Efter de två första avsnitten har det tagit stopp. Jag är inte road av boken. Problemet är inte att jag inte fattar det roliga. Jag saknar bara förmåga att le, skratta eller känna glädje.

Igår försökte jag virka. Det var också tungt och motigt. Kort sagt så finns det knappast något som ger mig något. Ridning är väl eventuellt ett undantag om man bara kommer till skott med det. Hästen tycks i alla fall vara frisk nu.

Ska jag köpa en keps så vill jag nog prova den först. Alla huvudbonader sitter inte bra på mig. Mitt hår är så tjockt att saker tenderar att glida omkring då de inte sluter tätt runt huvudet.

Kan ridningen/åka ut till hästen vara en sådan grej att stoppa in när det är tomt för dagen och du vill göra något mera? När jag hade häst kunde en sådan grej som att putsa upp alla lädergrejer riktigt noga vara något jag kunde njuta av att göra, både för att det gav tillfredsställelse att det blev riktigt rent, och för att jag sällan tog mig tid för mer än att svepa av det efter ridning. Jag vet inte hur långt du har till hästen dock, kanske är det för långt för att åka dit för småpyssel, eller att du redan gör det?
Härligt att hästen är frisk nu i alla fall :)
 
Jag har massor av tid över att göra saker som inte är måsten. Haken är att jag inte har någon lust att göra saker. Inget känns kul. Vill man göra saker så behöver man väl inte ens skriva upp dem? Tanken på att t.ex. sy något känns bara tungt och jobbigt. En kompis satte en bok i näven på mig för ett tag sedan. Den innehåller korta fristående humoristiska kapitel. En kul bok alltså. Men jag läser inte. Efter de två första avsnitten har det tagit stopp. Jag är inte road av boken. Problemet är inte att jag inte fattar det roliga. Jag saknar bara förmåga att le, skratta eller känna glädje.

Igår försökte jag virka. Det var också tungt och motigt. Kort sagt så finns det knappast något som ger mig något. Ridning är väl eventuellt ett undantag om man bara kommer till skott med det. Hästen tycks i alla fall vara frisk nu.

Ska jag köpa en keps så vill jag nog prova den först. Alla huvudbonader sitter inte bra på mig. Mitt hår är så tjockt att saker tenderar att glida omkring då de inte sluter tätt runt huvudet.
Jag behöver skriva upp även sånt jag tycker är roligt annars hamnar jag i ett läge då inget blir gjort och på sikt inget blir roligt för att sedan blir att ligga i sängen och titta på film och äta skräpmat och då är den onda spiralen igång.
 
Jag behöver skriva upp även sånt jag tycker är roligt annars hamnar jag i ett läge då inget blir gjort och på sikt inget blir roligt för att sedan blir att ligga i sängen och titta på film och äta skräpmat och då är den onda spiralen igång.
Precis så är jag med. Och nu när jag letar efter den där berömda balansen för att inte försämra min utmattning måste jag även skriva upp/ha fasta dagar för dusch, städ (en sak om dan, max 15 minuter), matlagning mm som man normalt bara gör. När orken inte räcker till både positivt och "måsten" så prioritetar jag positivt för att inte hamna i ett apatiskt tillstånd. När jag inte hade orkat dammsuga på fyra veckor köpte jag en robotdammsugare och tog en promenad i skogen när den jobbade 😄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 529
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 344
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 347
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 190
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp