En miljard tomatplantor!

KungTulle

Trådstartare
Blev det visst av de 2 påsar med tomatfrön jag köpte. Argh och Argh.

Idag var det dags att skola om telningarna i vars en egen kruka.

Tur att jag sparat mjölkkartonger de senaste 3 månaderna. Plus att jag sparat alla små plastkrukor som man får tex när det köps pelargoner de senaste åren.

Jag har alltså grejat med alla dessa :devil:a tomater sedan ca kl 11 i morse och blev klar för en halvtimme sedan....

Invigde vårt "hopfällbara" tomatväxthus som jag köpte på rea i höstas genom att montera ihop det igår och nu låta tomatuslingarna bo där.

Sedan när jag kom in i huset igen tänkte jag...

Vad skönt nu är de satans tomaterna klara... och VAD får jag se i köksfönstret?

Jo ytterligare TIO :devil:ar som ska planteras om. Var kom DOM ifrån?????

Jag blir galen!

Sedan har vi plats att ha kanske 6-8 plantor i detta växthus samt en planta till i miniväxthuset. Kanske man kan ha ett par längs med husväggen också inne på gården där läget är extremt skyddat.

Men faktum är att jag nog får kolla om det finns ett växtloppis någonstans eller får ge bort till släktingar som har trädgård....

Litet senare i veckan är det dags att plantera nya frön, då är det pumpafröna som ska myllas!

( Fö sådde jag även lobelior idag.... vet ni hur SMÅ lobeliafrön är? Jo dom är lika stora som en MIKROB modell stelkrampsbakterie, och på fröpåsen stod, "så 10-15 frö i varje kruka så sådden bildar små tussar. HUR FAN ska det gå till...när man måste ha mikroskop för att se fröna???)

Det är inte lätt att vilja odla saker i trädgården verkar det...

/KT
 
Sv: En miljard tomatplantor!

ps

Jag fick ont i ryggen också av tomatplaneringen....

Elände!!!

/KT
 
Sv: En miljard tomatplantor!

Det där känner jag igen!

Vi stod där med 42 tomatplantor - och ingen tomt! Bara en ynklig liten terrass som kommer att svämma över av tomter. Vi hade tomater i vårt enda söderfönster, på soffbordet, på golvet och på en extra pall innanför terrassdörren. Nu har elva flyttat ut, två har jag på jobbet och femton har vi skänkt bort (och lovat bort ytterligare 5-6 stycken)...
 
Sv: En miljard tomatplantor!

Förlåt men :rofl: Fast jag är inte så mycket bättre, visserligen har jag koll på så jag bara drar upp ett par extra tomat och paprika plantor numera, men mina pelagoner... :crazy: Jag slår vad om att de förökar sig under vinterförvaringen, igår fick jag äntligen in alla under något vettigt ljus, till och med mina två änglatrumpeter, fast jag tror att det bara är en av dem som lever tyvärr.

Men jag blev glad när jag upptäckte att jag faktiskt hade tre stycken appelblossom sticklingar, två plantor har dött under vintern och jag trodde att det var de jag hade, men under omplanteringen under går dagen så hittade jag tre till! :love::laugh:
 
Sv: En miljard tomatplantor!

Been there, done that, got the t-shirt :angel:

Hade tomater på hela balkongen, översvämmade!! Lärde mig en läxa, nu för tiden gallrar jag HÅRT när tomaterna kommer upp. Spar bara de absolut största och starkaste.
Tomatplantor är i alla fall perfekta presenter :angel:
 
Sv: En miljard tomatplantor!

I Hear Ya!

Jag sår tomat a´la så med färska frön. I år tog jag en hel tomat, gröpte ut fröna och körde ner dem i en kruka. Nu har jag typ en halv miljard miniplantor som skriker efter vars en kruka... Hur ska detta gå?
Gallra? Vågar eg. inte gallra i fall nån av de jag behåller inte skulle klara sig...bra att ha lite extra, eller?
Funderar på att låna (läs stjäla :angel:) pappersmuggar på jobbet och sätta dem i. Går det tro om man gör lite hål i botten o sätter på en bricka eller så?

Någon som vill ha ett par plantor?
 
Sv: En miljard tomatplantor!

.....

har förresten samma problem med mina paprika- och chilliplantor.... Nån som vill ha ett par sådana också?
:cool:
 
Sv: En miljard tomatplantor!

Mjölkkartonger, smörpaket etc funkar superbra som krukor :)
Kör oxå med färska frön numera, onödigt att köpa.
 
Sv: En miljard tomatplantor!

Haha! Jag har precis samma problem Men jag har inget litet växthus. Just nu trängs alla tomat och paprika plantor i mjölkkartonger på fönsterbrädan i köket. Måste nog plantera om dem snart. Vill helst kunna plantera ut dem NU men det känns som att det är lite tidigt.

Får nog ge bort någon planta också...Eller öppna gårdsförsäljning:D
 
Sv: En miljard tomatplantor!

Jag har nio tomatplantor.
They are my friends och ger mig inte ryggont. Och tur är väl det eftersom jag är helt och hållet nybörjare ;)
 
Sv: En miljard tomatplantor!

Nu har jag planterat om mina...och gallrat ocksa for den delen :D *stolt*
De bor numera i en gammal back som jag forst la en svart sopsack i i botten, sen lite smasten for dranering och sen jord ovanpa. Ett par pinnar och lite gladpack pa det sa nu bor de i vaxhus ocksa :laugh:

Far se hur de tar sig nu.

paprikan o chillin far vanta med sina nya hem tills jag kopt mer jord!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp