Bukefalos 28 år!

En till Wintec fråga...

S

Susanne_

Har kollat runt lite bland gamla trådare och det verkar debatteras huruvuda Wintecs bom är bananformad eller inte...

Jag har en 3-åring (halvblod) med ganska rak rygg, liten manke. Hon är rätt rund om ryggen och min andra hästs båda sadlar med vid bom ligger väldigt bra på henne. (De flesta sadlar verkar faktiskt passa hyfsat på henne). Skulle dock behöva köpa en hopp/allround sadel till henne, men vill inte investera massor eftersom hon inte är färdigväxt ännu. Funderade på en Wintec close contact m CAIR tsv...

Det verkar debatteras huruvida den passar på hästar med rak rygg eller inte. Har en på gång (6mån gammal) med vitt järn i.

Är de lite nyare Wintec sadlarna rakare?

Det verkar vara skitsvårt att hitta en bra brun hopp/allround sadel med vid bom och 17-17½ i sitsen för under 5000:-. Har kollat runt ett tag nu...

Skall jag slå till på Wintec sadeln? Tror ni att det kommer att fungera?

//Susanne
 
Min häst har en väldigt rak rygg och på henne passar inte Wintec fast de i ridsportbutiken trodde att den skulle göra det. Zaldi låg bättre på min häst.

Men jag vill inte säga att den är totalt bananformad då den låg bättre än tex Prestige.
 
OK,
hon går med en Zaldi Star (hopp) och Kentauer (dressyr) idag och de ligger bra. Jag får väl försöka hitta en begagnad Zaldi med vid bom istället. Jag är jätte nöjd med den jag har, men behöver en sadel till som sagt var....

//Susanne
 
har hört att de med cair är mer bananformade än de med vanlig ullstoppning... men vet ej säkert...
 
jag har wintec pro jumping och den ligger bra på min häst och jag tycker inte att bommen är särskilt bananformad... Köpte den för två månader sedan ungefär. Ska försöka hitta ngn bra ryggbild och visa!
 
Så här ser min häst ut (eller snarare, så här såg hon ut i sommras. Det var ju 6-7 månader sen och som oinriden). Hon är lite rundare (inte om magen) och mer musklad nu sen hon börjat ridas.

Halvsuddig bild

//Susanne
 
Fin häst!

Tror att min häst är rakare i ryggen än din så Wintecen kan ju passa. Jag hade en Wintec Close Contact hoppsadel med cair hemma på prov och den glappade bara lite baktill.

Om sadeln passar eller inte beror nog lite på hur hästen är byggd i övrigt också eftersom åsikterna om Wintec har rak eller svängd bom går isär.

Tycker för övrigt att Wintec är väldigt fina sadlar!
 
Var noggrann med just ditt exemplar... Jag hade en Griffin för länge sen. Bommen sprack i fyra bitar och jag fick en ny. Den första kändes super, den andra mindre så. Visade sig att tvåan var en helt ny modell som låg helt fel. Skulle vara samma sadel, men var det inte. Så kolla noga! Alla XYZ-sadlar behöver inte vara lika. /T_B
 
De flesta Wintec ÄR bananformade undertill, och ligger inte helt bra på en häst med rak rygg.

Däremot har ju den nya Wintec Wide kommit ut, och den ska tydligen vara både rakare i bommen och ha vidare koppjärn, kanske värt att prova?

Det bästa är ju givetvis om du kan få prova sadeln innan du köper den, den kan ju ligga både ruskigt bra och ruskigt dåligt ;)
 
Vad jag kan se på din bild så är din häst hyfsat lik min över ryggen och Wintec ligger bra på henne. Andra sadlar som funkat på henne är Zaldi (Star + en dressyrmodell har jag provat), St. Martin, Pessoa AMO och urgammla Stübben (från 70-talet). Nyare Stübben, Hubertus och Griffin är märken som inte passar på min skrutt.
 
Vill bara avrunda med att säga att nu har jag fått hem sadeln.
Den passade INTE på min 3-åring. :(
Hon har för liten manke och rak rak.
Den glappar en hel del baktill. Däremot låg den hyfsat (inte jätte bra, med godtagbart) på min andra häst som har aningen mer manke (men det var ju inte han som skulle ha den...) Suck...

Fast sadeln för överigt verkar vara rätt bra.

Någon som är intresserad av att köpa en nästan helt ny Wintec Close Contact (Cair) 17" Vitt koppjärn? :crazy:

//Susanne
 
Jag tycker inte om wintecen, råkade ut för en sne sadel :crazy:
Och den är även ganska smal i tunneln :smirk: vilket inte äe uppskattat av hästen
 

Liknande trådar

Utrustning Jag tittar på begagnade Wintec cair sadlar (allround) i 15 tum till dotterns ponny. Vad jag har förstått finns det en äldre och en nyare...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: ylvalill
·
Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Aifos
·
Utrustning Herr häst har breddat sig igen. Min tränare kallar det för lyxproblem att han musklar sig fint men det gör att jag än en gång är i...
Svar
1
· Visningar
861
Senast: caballus
·
Utrustning Nu har vi jobbat oss igenom lite fler sadlar och fler funderingar har uppstått. När förra wintec 500 var poppis fick jag intrycket av...
Svar
2
· Visningar
818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Nödvändiga resor?
  • Positiva tråden del 2
  • Masked Singer 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp