Bukefalos 28 år!

En undring om blandning av hundar

Tora

Trådstartare
Har ju varit en hel del olika blandningar på tapeten här och det verkar ju vara en hel del kunninga människor här. Jag är bara lite nyfiken på vad ni tror om en blandning av bordercollie, labbis och golden. Pappan 25% labbis, 25% bordercollie. Mamman renrasig golden.

Skall inte köpa någon hund eller så är bara nyfiken på vad ni tror hur en sådan hund kan bli.

Hälsningar Tora den undrande
 
Sv: En undring om blandning av hundar

Jag själv som ha BC blandningar tycker inte att det är en så knasig blandning, jag har sch/BC och Sch/collie/BC i mina och har haft andra hundar med dessa blandningar( mycket blandning :D) På mina hundar har iallafall inte vall tagit över, visst en av dom var det lite mer i men långt ifrån en vanlig vallhunds instinkter...jag aktiverar inte mina så himla mycket utan dom är mest gårdshundar fast vanlig grunduppfostran har dom med inkallning, fot, sitt ligg o så....gemensamt för alla är att dom har oerhört lätt för att lära och är otroligt samarbetsvilliga.....
 
Sv: En undring om blandning av hundar

Det verkar som om vi har ungefär samma erfarenheter. Denna hunden (är tyvärr död nu) var också helt otroligt lydig och intelligent enda sedan den var liten valp. En riktig familjehund var som lyckligast när han var med oss. Vet flera andra korsningar med bc där hundarna verkar bli just väldigt intelligenta.

Det är lite intressant att en såpass krävande hund som bc kan bli så bra uppblandad med annan ras. Frågan är varför är det så? Någon som har några teorier. Skall bara påpeka att jag INTE förespråkar någon blandavel är bara nyfiken på varför det är så (generellt alltså finns säkert jättemånga dåliga exempel med bc korsnigar). Är det några raser som bc blir speciellt bra med? Tex både labbis och golden är apporthundar (heter det så är inte så jättebra på hundtermer).
 
Sv: En undring om blandning av hundar

Jag har blandisar. Men har valt blandningar av raser som passar bra ihop och som passar mej bra.
Den blandningen du skrev om verkar vettig tycker jag.
 
Sv: En undring om blandning av hundar

"Bra" blir dom kanske för att vallhundar överlag är lättlärda och har mycket "will to please".
Men blandrasaveln är hur som helst ett lotteri. Du vet inte hur många procent hunden får av varje ras, så funkar inte genitiken. :crazy:
 
Sv: En undring om blandning av hundar

Jag vet det det är därför som jag inte rekommenderar blandis avel. Men frågan här var varför bc som ju är en väldigt krävande och energisk hund blir så bra när den korsas med tex golden och labbis. Fanns några andra exemel tidigare i inlägget kommer inte i håg vilka.

Det verkar som om bc är en väldigt intelligent hund men att detta "försvinner" i dess livlighet. När man då korsar med annan lämplig ras så verkar det som om lättlärdheten finns kvar och man får en hund som håller sig hemmakär. Har sett ganska många korsningar bc som just är sånna. Jag undrade vad det är som gör att det blir så.
Fanns något annat inlägg om att det just finns många bc korsningar. Blev lite nyfiken om det är mer än jag som har träffat på många lyckade korsningar bc.

Kan det kanske vara så att bc kan motsvara hästvärldens arabhäst?

Men som sagt jag tycker inte att blandis avel är något att efterstäva utan jag spånar bara lite allmänt om något jag har funderat på ett tag (bla när jag sitter och har lite tråkigt på jobbet en söndagskväll :D )
 
Sv: En undring om blandning av hundar

det enda man vet är att dom inte nedärver 100% av bara den ena rasen.....sen beror det ju på vad den andra rasen är....
 
Sv: En undring om blandning av hundar

Jag är skeptisk till blandraser med BC i. Har träffat alldeles för många sönderstressade och förvirrade hundar av den blandningen. Varför blanda vall- med apporterande hundar vet jag inte?

Martha: Du har ju blandisar med bara vall i sig och då tror jag det är större chans till en mer harmonisk hund.
 
Sv: En undring om blandning av hundar

På vilket sätt var de stressade?

Jag är själv inte så förjust i bc eftersom det om verkar vara en hund som verkligen måste arbeta för att må bra (har en granne som anväder dem till fåren och tävlar (tror att han tävlar)) men så har jag träffat på (och haft själv) en hel del bc korsat med just labbis och golden och de har verkat så otroligt smarta och lättlärda familjehundar¨.

Varför är det inte bra att korsa vall och apport hundar? Var i ligger konflikten? Kan inte så mycket om hundavel men har just reflekterat över dessa korsningar. *Nyfiken*

Om jag köper en ny hund så blir det nästan garanerat ingen blandras eftersom jag inte tycker att man skall understödja oseriös avel. Risken finns dock att jag snubblar över en stackars blandis som ingen vill ha och som behöver ett hem precis som det blev med förra hunden :o
 
Sv: En undring om blandning av hundar

:D den absolut vildaste hunden alla kategorier har jag just nu....och det är renrasen :rofl: Fast det verkar vara blandning av heliumballong och studsboll :angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 271
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 882
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 345
Senast: geting
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 605
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp