Endast en sten..

Från skk.se

Har jag rätt till prisavdrag om min hund är kryptorchid?
Nej, det har du inte. I köpeavtalet framgår att säljaren inte svarar för exteriöra fel i den mån utvecklingen eller avvikelsen inte påverkar hundens hälsa eller funktion som sällskapshund.

Svenska Kennelklubben har tidigare haft en rekommendation till sina uppfödare om återbetalning av 15 procent av köpeskillingen i det fall en såld hund konstateras vara kryptorchid, men denna rekommendation har tagits bort då det är sällskapshundar som säljs med SKKs avtal. Endast det faktum att hunden är kryptorchid påverkar inte hundens funktion som sällskapshund.

Ofta är det inte nödvändigt att operera/kastrera en kryptorchid hund, men många väljer ändå att göra det i förebyggande syfte. Säljaren är inte skyldig att ersätta förebyggande operationer och sådana ingrepp ersätts inte heller av någon försäkring.
 
Vår valp visade sig också vara krypt (veterinären påpekade det redan vid första vaccinationen) även om det på uppfödarens veterinärbesiktningsprotokoll stod UA på testiklarna. Enligt finska kennelklubbens köpeavtal är man berättigad till en återbetalning av en tredjedel av inköpspriset om valpen visar sig vara krypt, så när han fyllde året hämtade vi ett intyg från vår veterinär och skickade till uppfödaren. Så här i landet är det frågan om en ganska stor summa, oavsett om valpen är såld som sällskapshund eller till avel.
 
Vår valp visade sig också vara krypt (veterinären påpekade det redan vid första vaccinationen) även om det på uppfödarens veterinärbesiktningsprotokoll stod UA på testiklarna. Enligt finska kennelklubbens köpeavtal är man berättigad till en återbetalning av en tredjedel av inköpspriset om valpen visar sig vara krypt, så när han fyllde året hämtade vi ett intyg från vår veterinär och skickade till uppfödaren. Så här i landet är det frågan om en ganska stor summa, oavsett om valpen är såld som sällskapshund eller till avel.
Det var så även i sverige förut men är nu ändrat.
 
Nu när han är 1år gammal så har han genom gått operation. Veterinären sa att han aldrig varit med om dess like. Min hund var nämligen varken krypt eller något annat. Bara väldigt ovanlig och felvänd på något sätt. Båda kulorna låg nämligen i samma pung, den ena lite mindre än den andra bara men ingen större skillnad. Konstigt att det inte kändes när jag var inne med honom förra gången? x)

Har aldrig själv hört om detta tidigare, men nu e han i alla fall en det och allt har gått bra ;)
 
Nu när han är 1år gammal så har han genom gått operation. Veterinären sa att han aldrig varit med om dess like. Min hund var nämligen varken krypt eller något annat. Bara väldigt ovanlig och felvänd på något sätt. Båda kulorna låg nämligen i samma pung, den ena lite mindre än den andra bara men ingen större skillnad. Konstigt att det inte kändes när jag var inne med honom förra gången? x)

Har aldrig själv hört om detta tidigare, men nu e han i alla fall en det och allt har gått bra ;)

Hm, det där lät lite skumt då hunden faktiskt bara har en pung ;) en pung med två kulor i - så vetten måste ha menat något annat:D kanske att dom på något sätt var ihopväxta eller liknande.
 
Ja precis, har informerat dem. Dock går de inte att få tag på av någon underlig anledning. Ska försöka ringa igen några gånger, svarar inte längre på mejl heller. Vilket de gjort tidigare så ja de vet ju i alla fall sedan lär de väl inte vara så intresserade av att betala tillbaka något :P

Jag blev erbjuden att köpa en hund till halva summan eftersom han var kryptochid. Så visst är det så att hunden inte längre har samma värde med denna defekt.
 
Jag blev erbjuden att köpa en hund till halva summan eftersom han var kryptochid. Så visst är det så att hunden inte längre har samma värde med denna defekt.

Tycker jag också men min uppfödare var inte av samma åsikt tyvärr :)
Sen var han ju inte krypt utan hade en annan slags defekt som jag inte tror finns namn på ;)
 
Det låter som en form av bråck där båda stenarna hamnar i samma påse och sedan sluter sig. På humansidan gör man en operation där man flyttar isär dem. Antar att det är lite svårare att övertala mänskliga patienter att bli ett det ;)
 
Ja precis, något sådant lär det ju vara :) Nu e han en det och en lycklig sådan! Grannen har ju en tik, så denna löpen som var sist så var han så stressad och bölade i säkert 4.a dygn.. Varken åt eller sov ordentligt. Haha så lika bra han blir av med det :)
 
Min hund är nu 7mån och har som rubriken endast en sten nere. Korkat att jag inte reflekterat över det tidigare men i alla fall.

Tänkte fråga hur man går till väga med detta? Då han besiktades som 10v och enligt veterinärerna här ska de kunna känna redan då om stenarna är normalt placerade eller inte? Vilket då betyder att vet som besiktade honom gjort fel två gånger. Besiktad vid 8 samt 10 veckor. Hjälp?

Min dvärgpinscher hade en kula kvar i ljumsken. Eftersom man inte ska kastrera en hund som är för ung så bestämde vi oss för att vänta med beslutet tills hans 1-års vaccinering och då utreda tillsammans med veterinären vad som var bäst för honom. Veterinären rekomenderade kastrering och så blev det, gick toppen och nu är allt frid och fröjd :)
 
Min dvärgpinscher hade en kula kvar i ljumsken. Eftersom man inte ska kastrera en hund som är för ung så bestämde vi oss för att vänta med beslutet tills hans 1-års vaccinering och då utreda tillsammans med veterinären vad som var bäst för honom. Veterinären rekomenderade kastrering och så blev det, gick toppen och nu är allt frid och fröjd :)

Ja min e ju också som sagt kastrerad nu. Han blir 1år om 2 dagar och kastrerades i onsdags. Han hade dock båda kulor i samma påse och inte i var sin. Så de öppnade buken på honom helt i onödan stackarn x)
 
Ja min e ju också som sagt kastrerad nu. Han blir 1år om 2 dagar och kastrerades i onsdags. Han hade dock båda kulor i samma påse och inte i var sin. Så de öppnade buken på honom helt i onödan stackarn x)

Nämen då :D Min har ett fint litet ärr där nu, ett tunnt streck. Knappt märkbart alls.
 
Jag tror Zingo's också kommer synas ytterst lite, pälsen växer ju ut igen och kommer ju täcka en del så :)

Ja, min är ju typ helt naken på magen :D Men när dom hade sytt så såg det rätt bulligt och skrynkligt ut. När dom sedan tog bort stygnen så var huden väldigt hängig och svullen så jag tänkte att det säkert skulle bli ganska fult. Så jag är förvånad över hur himla bra det ser ut idag.

10411736_10152630554656216_631620631868595061_n_zpsxaktpigy.jpg


10622781_10152630554596216_5994682035485808369_n_zpsayza0qh6.jpg
 
Oj ja det ser mycket klumpigare ut än på min. Zingo har stygn som försvinner av sig självt så inga svarta trådar här och var, väldigt fint sytt på så sätt. Så om det försvann på din försvinner de nog på min med. Kanske inte blir så mycket till ärr på min kan man ju hoppas ^^
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Castellini
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 413
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
426
Senast: Sirap
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 942
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp