Energifoder

Sv: Energifoder

Allmänt svar!

Om man har ett foderstatsprogram som tar hänsyn till lysin så är det säkert med, om det finns förinlagda värden på vetekli.

Men jag tror inte att alla foderstatsprogram har med lysin som en enskild parameter utan bara smb rp!

Som ett exempel skulle kunna vara att man har ett relativt sent skördat hö och man har en häst som kräver en del extra protein, väljer man då att tillsätta det extra proteinet genom en blandning av vetekli och linfrökaka tror jag inte man täcker lysinbehovet, även om smb rp är täckt!
Sen beror det ju också på om är optimist eller pessimist när man beräknar lysininnehållet i sitt grovfoder!

Någon som vet vilka foderstatsprogram som har med lysin som parameter?
 
Sv: Energifoder

Allmänt svar!

Om man har ett foderstatsprogram som tar hänsyn till lysin så är det säkert med, om det finns förinlagda värden på vetekli.

Men jag tror inte att alla foderstatsprogram har med lysin som en enskild parameter utan bara smb rp!

Som ett exempel skulle kunna vara att man har ett relativt sent skördat hö och man har en häst som kräver en del extra protein, väljer man då att tillsätta det extra proteinet genom en blandning av vetekli och linfrökaka tror jag inte man täcker lysinbehovet, även om smb rp är täckt!
Sen beror det ju också på om är optimist eller pessimist när man beräknar lysininnehållet i sitt grovfoder!

Någon som vet vilka foderstatsprogram som har med lysin som parameter?
PC-Horse har i alla fall, så jag är lugn. Eftersom Lysin är första begränsande (om jag inte minns fullständigt fel) Så vore det ju konstigt om det inte finns med i alla foderstatsprogram som tar upp ytterligare värden utöver de absolut mest grundläggande???
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 836
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 013
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 749
Senast: super
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 815
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Ultraljud

Hästrelaterat

  • Hage
  • Födda -21
  • Alltså dessa bett

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp