Energifoder

Jaaxxx

Trådstartare
Jag behöver ha ett energifoder till min häst då jag tror att det är det som saknas för att bygga muskler.

Jag har en analys på det hö som jag har givit och har utgått från den och givit kraftfoder. Dock så kommer det inga muskler och han är lite fullblodstyp, tunnare.
Jag har provat att ge honom lucern och soja men det blir han bara tjock i benen av. Provade då att ge olja vilket gjorde att han blev lite finare i kroppen men han tyckte dock inte om det, funderar om jag ska prova linfröolja i stället?

Det jag funderar på är havre, korn, betfor eller annat förslag är välkommet.

Havre vet jag inte hur han reagerar på men jag provar gärna om det är så. Kornkross har han fått förut hos tidigare ägare och jag tror att de funkat bra men jag har hört att det inte är så bra för hästar att äta spannmål?

Betfor (är betfiber samma sak) har jag sett att om här på buke men får inte riktigt någon uppfattning om det är till för den sorts energi som jag vill ha.

Jag hoppas att någon kan ge mig lite klarhet i denna fråga :)
 
Sv: Energifoder

Det är lite svårt att tipsa när man inte vet hur analysen på höt ser ut, kanske du kan skriva den här också?
För att bygga muskler behövs protein. Givetvis energi också för at hästen ska orka osv, men först och främst protein.

Vad är det för oja du har gett och hur mycket? Vad äter hästen i dagsläget? Hur mycket arbetas den?

Havre och visserligen också spannmål, men det innehåller inte lika mycket stärkelse som korn. Jag föredrar havre som spannmålsfoder till häst. (och jag undrar fortfarande om det verkligen stämmer att hästar kan bli "prilliga" av havre...)
 
Sv: Energifoder

Jag har ägt flertal hästar, tränat säkert 100talet, haft hästar på försäljning i massor men jag har aldrig haft en häst som blivit pirrig av havre. Men dock så går mina hästar oavsett om dom är travare eller ridhästar hård träning 5ggr/vecka var 1-2pass är intervall-träning.

Folk ger ofta hästar olika slagsfoder och hästarna bli pigg men dom motionera inte ut hästarna.

Fråga det samma som lewellyn!
 
Sv: Energifoder

Är hästen tunn måste den i första hand få energi. Annars kostar det mer att ta protein till att få energi av.

TS. Det låter som den inte får ngt extra alls nu.:confused: Fullblod brukar sällan passa i tabeller. Fri tillgång på hö o helst gräs nu o sen kompletterar man.

Betfor soja o kli o 1 kg havre brukar de gå upp en del av. Då inte räknat i dl utan i kg. Har hästen löpt har den troligen fått en massa kraftfoder o äter hö sämre.
 
Sv: Energifoder

Det är lite svårt att tipsa när man inte vet hur analysen på höt ser ut, kanske du kan skriva den här också?
För att bygga muskler behövs protein. Givetvis energi också för at hästen ska orka osv, men först och främst protein.

Vad är det för oja du har gett och hur mycket? Vad äter hästen i dagsläget? Hur mycket arbetas den?

Havre och visserligen också spannmål, men det innehåller inte lika mycket stärkelse som korn. Jag föredrar havre som spannmålsfoder till häst. (och jag undrar fortfarande om det verkligen stämmer att hästar kan bli "prilliga" av havre...)


Fast enligt analysen så är alla behov täckta, mineraler, vitaminer, protein och energi. Så jag provade om det var att han behövde mera protein men de verkade inte vara de då han bara blev tjock i benen av både soja och lucern.
Alltså är jag ganska säker på att han behöver energi, och det är mera det jag frågar efter i tråden, vilka olika foder finns det som ger energi, inte för att bli pigg för det är han men för att hålla hull.

Olja har jag givit 2,5dl och det har varit rapsolja tror jag, han åt men gillades dock inte och om jag ska prova olja igen så är linfröolja ett bättre alternativ vad jag har förstått. Hästen går på bete idags läget och jag har provat och lagt ut hö men han vill hellre äta gräs vilket jag förstår. Han rids ca 5ggr i veckan, korta pass, någon gång något längre, ibland lite hårdare men oftast lugnt.

Ok, de va bra att veta att korn innehåller mera stärkelse än havre :) absolut något att tänka på. Dock så har jag läst här på buke om att havre ger "pillriga" hästar för att havren göra att något blir mindre bra med magen.
 
Sv: Energifoder

Fråga det samma som lewellyn!

Vilken fråga är det som du också vill ha svar på? Förstod inte riktigt:o

Såg att jag glömde skriva i svaret till lewellyn att jag har för mig att jag har sett på reglerna i forumet att man inte får skriva ut enskild analys för att andra ska räkna ut? Är inte helt hundra men.. Jag har sett att andra har gjort det men bara för att andra har gjort det betyder det inte att det automatiskt blir rätt att göra så ;) men om någon motbevisar mig så kan jag lägga ut den, dock så kanske den ändå inte hjälper så mycket när han ändå äter gräs?
 
Sv: Energifoder

Är hästen tunn måste den i första hand få energi. Annars kostar det mer att ta protein till att få energi av.

TS. Det låter som den inte får ngt extra alls nu.:confused: Fullblod brukar sällan passa i tabeller. Fri tillgång på hö o helst gräs nu o sen kompletterar man.

Betfor soja o kli o 1 kg havre brukar de gå upp en del av. Då inte räknat i dl utan i kg. Har hästen löpt har den troligen fått en massa kraftfoder o äter hö sämre.

Ja, jag misstänkte att det var något sådant med protein och energi.

Oj, de var inte meningen att ge det intrycket att han inte får någon mat alls. Han får kraftfoder idag som han inte äter upp helt och sen går han på bete och hö ville han som sagt inte ha just nu..

Såg att jag har skrivit lite konstigt :o hästen är ett halvblod som har fullblod i sig som visar sig genom att vara lite tunn, har skavkänslig hud och får dåliga hovar väldigt lätt om inte hovslagaren ser till hur han behöver skos.

Ger betor sådan energi så att de får lite hull? Har för mig att det är mest som att äta halm fast smaskigare. Soja har jag som sagt provat men det kanske funkar att ge i komination med betfor, kli och havre. Att balansen mellan energi och protein blir bra helt enkelt? Fast det kanske inte funkar så?

*Suck* Är inge bra på det här med foder men jag försöker lära mig iaf :idea:
 
Sv: Energifoder

Nej man får inte skriva ut värdena och be att få en foderstat uträknad, men man får uppge värdena på sitt foder för att andra ska kunna komma med bra tips.

Det är jättesvårt att komma med bra tips på foder på en sån vitt ställd fråga - alla foder innehåller ju energi. Jag vet inte riktigt vad du menar med sån energi så att de lägger på sig hull? Hästar lägger på sig hull på samma sätt som oss människor - genom att stoppa i sig mer än de förbrukar. Därför är det bra att kunna titta på resten av fodret också. Lusern innehåller mycket kalcium och då bör man ha andra foder eller tillskott som balanserar upp med fosfor. Kli är tvärtom - mycket fosfor och kan behöva balanseras upp med kalcium från mineraler eller andra foder om man inte har nog av det i grovfodret. Muslimix av olika slag har olika råvaruinnehåll precis som pellets. Andra foder kanske du inte har tillgång till i din närhet, medan andra är snordyra...

Även om hästen har behoven uppfyllda enligt tabellen så är det inte många hästar som passar in just i tabellerna. Jag har en häst som blir väldigt tunn på enbart tabellvärdena, han måste ha ganska mycket mer än så för att hålla sig fin. (Sen har jag en annan häst som blir tjock om hon får enligt tabellerna... )

2,5 dl olja låter mycket. Jag ger max 1 dl olja till min 500 kg häst. Hästar kan inte bryta ner fett så bra (det är ju inte så mycket fett i gräs) så oftast ställer det till mer än det hjälper om man ger för mycket. Att hästen blir tjock i benen av lusern har jag aldrig varit med om. Soja kan en del reagera negativt på, men främst genom att bli dåliga i magen. Soja måste ju introduceras i foderstaten mycket försiktigt.

Ang havre så är det nog ingen som har ett svar på varför en del hästar blir prilliga av det, om det ens är så. Spekulationer finns det dock gott om...
 
Sv: Energifoder

Nej man får inte skriva ut värdena och be att få en foderstat uträknad, men man får uppge värdena på sitt foder för att andra ska kunna komma med bra tips.

Det är jättesvårt att komma med bra tips på foder på en sån vitt ställd fråga - alla foder innehåller ju energi. Jag vet inte riktigt vad du menar med sån energi så att de lägger på sig hull? Hästar lägger på sig hull på samma sätt som oss människor - genom att stoppa i sig mer än de förbrukar. Därför är det bra att kunna titta på resten av fodret också. Lusern innehåller mycket kalcium och då bör man ha andra foder eller tillskott som balanserar upp med fosfor. Kli är tvärtom - mycket fosfor och kan behöva balanseras upp med kalcium från mineraler eller andra foder om man inte har nog av det i grovfodret. Muslimix av olika slag har olika råvaruinnehåll precis som pellets. Andra foder kanske du inte har tillgång till i din närhet, medan andra är snordyra...

Även om hästen har behoven uppfyllda enligt tabellen så är det inte många hästar som passar in just i tabellerna. Jag har en häst som blir väldigt tunn på enbart tabellvärdena, han måste ha ganska mycket mer än så för att hålla sig fin. (Sen har jag en annan häst som blir tjock om hon får enligt tabellerna... )

2,5 dl olja låter mycket. Jag ger max 1 dl olja till min 500 kg häst. Hästar kan inte bryta ner fett så bra (det är ju inte så mycket fett i gräs) så oftast ställer det till mer än det hjälper om man ger för mycket. Att hästen blir tjock i benen av lusern har jag aldrig varit med om. Soja kan en del reagera negativt på, men främst genom att bli dåliga i magen. Soja måste ju introduceras i foderstaten mycket försiktigt.

Ang havre så är det nog ingen som har ett svar på varför en del hästar blir prilliga av det, om det ens är så. Spekulationer finns det dock gott om...

Här kommer analysen men förstår inte riktigt vad den kan hjälpa just nu iom att han inte äter hö för tillfället ;)

Energi häst 8,3 MJ
Råprotein 72 gram
Smältbart råprot häst 41 gram
Kalcium, Ca 4,0 gram
Fosfor, P 1,8 gram
Magnesium, Mg 1,1 gram
Kalium, K 15,5 gram
Natrium, Na <0,4 gram
Svavel, S 0,9 gram
Socker NIR 122 gram

Det är väl mer att jag skulle vilja hitta ett alternativ som gör att han har lättare att lägga på hullet, fett, som innehåller kanske mera energi än medel, gärna till ett bra pris men det är inte det viktigaste.
Jag håller med om att man måste stoppa i sig mer än man förbrukar för att få lite hull. Dock så är jag själv ett sådant exemplar så jag kämpar för att gå upp men det händer inget. Har otroligt hög förbränning vilket är ganska jobbigt men tydligen så äter jag inte tillräckligt för att gå upp i vikt.

Tror inte heller att det finns så många "tabellhästar" dock så känner jag att jag har provat protein och därför vill jag prova energi då mineraler och vitaminer är täckta. Vill ha ett tips om ett bra energifoder helt enkelt. Har tittat lite på hippo Proaction..

Ok, det var bra att veta, kommer inte att ge så mycket olja någon mera gång. Sojan har jag introducerat väldigt långsamt, en matsked i veckan har jag ökat på. Han hade inte några problem med magen då när jag gav honom de vad jag vet iaf..

Supertack för alla svar :bow:
 
Sv: Energifoder

I ditt orginalinlägg skrev du att du har analys och gett lraftfoder utifrån analysen. Därför efterlyste jag analysen för att kunna hjälpa dig. Att han går på enbart bete nu och inget grovfoder gör ju precis som du säger att det kanske inte är mycket nytta med den... (förutom att möjligen se vad som kunnat göras annorlunda med den foderstat han hade innan grovfodret togs bort).

Du slår huvudet på spiken när du säger att du själv tydligen inte äter tillräckligt ycket för att gå upp i vikt... precis så är det för hästen också :)

Jag har tyvärr inga bra tips till dig på specifikt foder att testa, men kan inte låta bli att påpeka att du har ett hö ungefär som mitt - ganska lågt i protein (jag vet att jag tjatar). Kvoten mellan smältbart råprotein och energi bör för alla hästar vara över 6 och i ditt hö är den 4,9. Om han nu reagerar på lusern och soja - har du provat andra proteinfoder eller avelsfoder? Hur länge provade du med lusern och soja, provades det samtidigt och hur fort introducerades det? Har du pratat med veterinären om att han svällde upp?

Min något svårfödda häst, 500 kg, står på 10-12 kg av ett likvärdigt hö + 1,5 kg lusern, 1 kg havre, 200 g betfor (torr vikt) och 1 dl linfröolja. Det ger en kvot på knappt 6,1 och jag hade velat ha den högre. Jag kommer att behålla kraftfodergivan + lusern under i alla fall början av betesperioden.
 
Sv: Energifoder

Jag hade nog provat hippo alfa istället. Brukar vara omtyckt av hästar och snällt mot magen vilket är bra på hästar som vill ha hull.
 
Sv: Energifoder

Krafft rehab säger jag. Gud villket fettofoder ;-). Tror aldrig jag hört eller sett en häst oavsett om den vart svårfödd eller inte, som inte hullat på sig av det fodret. Undrar varför det heter rehab egentligen. :-S
 
Sv: Energifoder

Vetekli och betfor brukar vara en bra kombination. Båda är lätta för hästen att ta upp och veteklin innehåller ganska mycket protein. Försök att hålla en kvot på runt 6 även om du troligtvis behöver ge mer protein och energi än tabellhästen. Se upp så att du inte får för hög fosfor bara, eftersom kli innehåller mycket fosfor.
 
Sv: Energifoder

Krafft rehab säger jag. Gud villket fettofoder ;-). Tror aldrig jag hört eller sett en häst oavsett om den vart svårfödd eller inte, som inte hullat på sig av det fodret. Undrar varför det heter rehab egentligen. :-S

Är inte Krafft Rehab omdöpt till Krafft Sensitive?
 
Sv: Energifoder

Vetekli och betfor brukar vara en bra kombination. Båda är lätta för hästen att ta upp och veteklin innehåller ganska mycket protein. Försök att hålla en kvot på runt 6 även om du troligtvis behöver ge mer protein och energi än tabellhästen. Se upp så att du inte får för hög fosfor bara, eftersom kli innehåller mycket fosfor.

I Foderbladet nr 1 i år, varnade man lite för vetekli som proteintillskott eftersom det innehåller relativt lite lysin!
 
Sv: Energifoder

det beror ju på vad man fodrar med förutom kli?

Du har säkert koll på det, men det tror jag inte att alla har!

Tex har både vetekli och linfrökaka låg andel essentiella aminosyror och fattas det protein är det bättre att använda andra råvaror/blandningar om man inte är säker på att lysinbehovet tillfredsställs!
 
Sv: Energifoder

Oj, jag menade inte att vara besserwissrig... tänkte bara förtydliga lite. Det har aldrig slagit mig att man skulle använda enbart kli som proteintillskott...
 
Sv: Energifoder

I Foderbladet nr 1 i år, varnade man lite för vetekli som proteintillskott eftersom det innehåller relativt lite lysin!
jaha ja.. Jag får också foderbladet men det hade jag missat;) Men, som någon annan sade så är det ju sällan som man endast ger kli. Är det lägre lysininnehållet inte justerat i foderstatsprogram osv menar du?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 836
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 013
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 749
Senast: super
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 815
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp