Bukefalos 28 år!

Engelska täckesstorlekar...

pinky

Trådstartare
...hur funkar det? :confused:

Täcket jag tänkte köpa finns i stl 4'6"-6'9". Hur räknar jag om det till cm? Och visst mäter de hela täckets längd, från bogspänne till svans istället för manke-svans?

Finns det nån som har koll? :bump:
 
Lathund:

4'6" = 90 cm
4'9" = 95 cm
5'0" = 105 cm
5'3" = 115 cm
5'6" = 120 cm
5'9" = 125 cm
6'0" = 135 cm
6'3" = 140 cm
6'6" = 150 cm
6´9" = 155 cm
 
Hur menar du då?
Det är ett vanligt termotäcke, har äntligen hittat ett som matchar mina krav! :)
 
Tackar!! Det var det jag ville veta! :bow:

Men då måste ju täcket vara mätt från manke till svans, precis som vi gör här, eller hur? Eller har jag drömt att de mäter annorlunda i England? :confused: :angel:
 
Nej jag tyckte bara att det var en konstig benämning på storleken. Har inte stött på den tidigare :o
 
Nej, det där är alltså en LATHUND för att göra om från engelska till europeiska (svenska) täckesstorlekar.

4'9" motsvarar alltså INTE 125 cm, det motsvarar TÄCKESSTORLEK 125 cm!

De mäter på ett helt annat sätt, de mäter hela täckets längd bla (från mitt på bogen och bak bl a).

SÅ det är alltså inte en överförelse till centimer, utan till TÄCKESSTORLEKAR i centimeter. 5'9" blir många fler centimeter ärn 125. Men det motsvarar ett täcke i strl 125 cm. är du med då?

Sen finns det amerikanska täckesstorlekar med, de har YTTERLIGARE ett annat system :devil: De mäter i inches, och där är t ex 66 inches 120 cm och 69 inches 125 cm. (Fast min herre är en perfekt 125:a och han har 66 inches på sitt shire, och i omvandligstabellen i butiken stod det att 66 inches var 125 cm storlek. SÅ det är två olika uppgifter där, knepigt värre..)
 
De använder ju ett annat måttsystem där.

Enligt min syster som har bott och jobbat i Birmingham har de så smått börjat förstå vad centiliter är, men blir totalkonfysa när man börjar prata deciliter och annat... :D
Det som är så enkelt, allt man behöver göra är ju att flytta nollor! :idea:
 
Ahaaa, så det är inte de måtten som är omräknade... :)

Men om jag beställer ett täcke i storlek 6'0" till min häst som annars har 135 cm, blir det rätt då? :crazy:
 
Precis =)

Finns tre sätt att märka täckesstorlekar.

Det EUROPEISKA (som bla Sverige har) som mäter rygglängd i cm. T ex 125 cm.

Det ENGELSKA som mäter i feet och inches. T ex 6.9 (eller skriv ibland 6'9")

Det AMERIKANSKA som mäter i inches. T ex 66.

Och iom att man får in mer och mer täcken som bara är märkta med ursprungslandets märkning så blir det lätt förvirrat.

Bucas och Horseware t ex dubbelmärker de flesta av sina täcken med både engelsk och europeisk märkning, medan t ex Shire på vissa dubbelmärker och på andra bara kör med Engelsk märkning.
 
Den här tråden ska jag spara. Man vet aldrig när man kan få nytta av den :D
 
Men om jag beställer ett täcke i storlek 6'0" till min häst som annars har 135 cm, blir det rätt då?

Det BORDE det bli iaf ;) olika täcken kan ju vara olika stora 'inom storlekarna' sas (dvs två täcken i strl 135 kan ju vara olika stora), men du ska få ett som motsvara 135 cm iaf, sen om just det märket är stort eller litet i storleken är ju en annan femma ;)

Valacken är en perfekt strl 125, och på honom så fungerar det utmärkt (hitills och av de märken jag köpt iaf *s*) med 5´9 Så det borde förhoppningsvis stämma på din pålla med =)
 
Hehe... Jo, att olika täcken är olika stora är jag MYCKET medveten om... :D
Att lägga på henne ett TM-täcke i storlek 135 är som att klä en myra i ett femmanstält, ungefär. :cool:

Det är bara att hoppas att detta täcke är lagom i stl 135, som hon faktiskt har på de flesta märken, då det är det enda jag har hittat som verkar vara helt rätt för oss. :p

Tack för all hjälp! :bow:
 
För ett tag sedan efterlyste jag termotäcken med fyllning på under 200g, och jag tror t.o.m. att det var du som svarade att du hade ett Shirestäcke som var väldigt bra. :) Nu är det så att jag inte har lyckats hitta det här täcket nånstans, men i jakten ramlade jag över ett täcke på en engelsk hemsida. Det är 115g i det, och det är ju alldeles perfekt! :D Inte så farligt dyrt heller, ca 300:-, men jag har inte fått svar på vad frakten till Sverige kommer att kosta än... ;)

Nu minns jag tyvärr inte adressen till hemsidan, för jag beställde hem en katalog, men täcket hett Masta tror jag.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
915
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 295
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
727
Senast: cassiopeja
·
Kläder & Bli fin Jag letar efter en feminin partyklänning. Och då menar jag inte med en massa volanger och småblommor, utan liksom en kvinnlig klänning...
2
Svar
29
· Visningar
3 896
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp