Bukefalos 28 år!

"Enkelt" "hästtänk" ?

salladfinger

Trådstartare
För det första ska jag säga att jag är intresserad av nh-hästvett-sund hästhållning eller vad än ni väljer att kalla det, och vill inte att detta ska bli ytterligare en mangeltråd om dålig vs. god hästhållning, oliktänkare emellan :)

Så, jag använder dagligen kroppsspråket till att korrigera min häst och "prata med henne, och vi har en rätt bra häst-hästmänniska relation, men endel saker jag inte riktigt satt mig in i är hur hästen uppfattar endel av mina korrigeringar
t.ex: när jag tar in henne ur hagen och hon går förbi mig så stannar jag, backar hon då inte "spontant" tillbaka så ber jag henne backa tillbaka till sin plats, sedan fortsätter jag gå (samma sak om hon börjar vandra i stallet).
Om en häst i hagen inte respekterar att jag ber denna kliva undan när jag står med ryggen mot så vänder jag mig oftast mot denna, blir stor och säger ifrån ordentligt.
Och jag har insett att detta är något jag alltid gjort utan att tänka på varför..

Hur uppfattar hästen egentligen backning, att bli ivägkörd (låt oss för enkelhetens skull säga av okänd människa), att bli fasthållen medans människan motar iväg resten av flocken(vid intag) osv?

Och tror ni en häst märker skillnad om den t.ex. alltid får stå lös på gången hemma och sen en dag sitter fast i kedjor?
och hur uppfattar denna det isf?

någon som förstår vad jag är ute efter? :p
 
Sv: "Enkelt" "hästtänk" ?

Fick mig att tänka till, men jag skulle vilja veta hur du definierar "ivägkörd".
/Sessiagh
 
Sv: "Enkelt" "hästtänk" ?

Ja, så gör jag också, som en naturlig del i den dagliga hanteringen.

Vi människor är ofta inte så bra på att kommunicera med kroppspråk, inte så duktiga som hästarna är. Men just detta att man bröstar upp sig och ber hästen backa eller flytta undan tror jag att hästarna har lätt för att förstå, eftersom det är en så vanlig signal bland dem. Man ser det hela tiden i en flock hästar, och det sker oftast helt odramatiskt. Den ranglägre flyttar undan för den ranghögre.

Jag brukar bjuda in hästen att komma fram till mig när den har backat undan, och försöker alltid avsluta positivt, om du förstår vad jag menar. Antar att du gör detsamma.

Intressant fråga, hoppas att denna tråd kan hålla sig saklig utan tjafs!
 
Sv: "Enkelt" "hästtänk" ?

Jag gör nog lika.. men med ganska mycket mänskligt kackel :angel:
Mina hästar flyttar sig väldigt fort när jag protesterar mot när de inkräktar mitt space. Men de har å andra sidan ganska stort utyrmme för att kunna gosa, plocka och busa.
Jag har rätt mycket kroppsspråk för mig och har inte särskilt stort förstånd till vem som är störst. För jag är störst när det kommer till kritan och det lyssnar hästarna på.
Kan ju tilläggas att jag ibland efter nån uppgörelse kan banna mig själv för att jag är övermodig. Det är tur att hästarna inte fattar det :D
 
Sv: "Enkelt" "hästtänk" ?

Hur uppfattar hästen egentligen backning, att bli ivägkörd (låt oss för enkelhetens skull säga av okänd människa),
Avvisning är en av signalerna som jag upplever används mest av alla i en hästflock. Hästar imellan.

Dock är det ju så att om du går in i en hästflock där du ännu inte är accepterad så utmanar du som häst, gruppen. Du kommer in och hävdar dig om du genast börjar domdera. Sen ska vi inte glömma det faktum att du inte är en häst utan en människa, dvs ett rovdjur. Fä hästar är vana att lida på människans signaler som med hästar, vi ger aldeles för många kluvna budskap.

att bli fasthållen medans människan motar iväg resten av flocken(vid intag) osv?
Det beror återigen på vilken relation du har till hästen/arna. Min häst var totalt lugn och oberörd av de andra hästarna när jag trädde in i flocken. Under åren har vi varit med om hästar som attackerar honom när jag hämtar, försöker mota bort honom när han får sin mat etc, men efter som att jag vaktade honom och höll ordning och reda så var det i slutändan fullständigt naturligt för honom att jag motade bort de andra och bevarande lugnet och tryggheten. Detta hade ju dock kanske varit annorlunda om vi inte hade en haft en god relation där han litade på mitt omdömme.

Och tror ni en häst märker skillnad om den t.ex. alltid får stå lös på gången hemma och sen en dag sitter fast i kedjor?
och hur uppfattar denna det isf?
Det går nog inte hästen obemärkt förbi att den sitter fast. Men återigen så handlar det ju om dess relation till sin människa. Min förra häst hade inte ifrågasatt det övht. Vad matte hittar på är sällan negativt och han stod nog inte och funderade på att "kedjorna är till för att hindra mig från ngt, undrar vad eller varför". Sålänge han var trygg och vi behöll kommunikationen så fann han sig utan problem i allt.

Jag tror inte att hästar förstår vad vi har för syfte med alla våra påhitt.
 
Sv: "Enkelt" "hästtänk" ?

Det är sant, jag har aldrig märkt att min häst reagerat på att jag knäppt fast henne nån gång fast hon är van att stå lös.

Dock så är det ett faktum att jag hanterar min häst väldigt "löst", öppen boxdörr, långt grimskaft osv. När någon annan hanterar henne på samma sätt är det helt lugnt, men om denna någon tycker om att leda med kort grimskaft, kedja upp på gången och ha stängd boxdörr blir hon orolig även om människan i fråga varken är rädd eller otrevlig med henne.
Vad får hästen att reagera så?

Någon annan som har liknane funderingar? :)
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 000
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 338
Senast: WSLPZF
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 941
Senast: Happimess
·
Ridning Jag har problem med min medryttarhäst. Sedan en tid tillbaka vill han inte trava när jag rider. Det går att få trav ibland men det kan...
Svar
16
· Visningar
1 591
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp