Bukefalos 28 år!

Enögd hund?

jennis

Trådstartare
Min hund har varit i slagsmål med en annan hund. Den andra hunden bet honom tvärs över huvudet och fick förmodligen in en tand i ögat på min hund.
Ögat gick tyvärr inte att operera utan fick tas bort.
Är det någon som har varit med om något liknande? Hur stor omställning är det för en hund att bara ha syn på ena ögat?
 
Sv: Enögd hund?

Inga som helst problem i princip, de anpassar sig mkt fort till att vara enögda...
 
Sv: Enögd hund?

Jag har bara erfarenhet av en katt med ett öga. Hon var ca 1 år då ögat opererades bort och hon levde till 21; jagade och lekte precis som vilken katt som helst. ...och man tycker ju att katter borde vara mera beroende av sina ögon än hundar.
Veterinären som opererade sade att han gjort många sådana operationer på hund men aldrig förr på katt.

Har förstått att hundar klarar sig alldeles ypperligt med bara ett öga. Din hund kommer alltså att klara sig prima !

Hade lite svårt rent mentalt (jag var då kanske 13 år) i början av att ha en enögd katt, men senare märktes ingen skillnad. Man glömde liksom bort att hon var annorlunda. Det vara bara då man såg på foton av henne, vänd med den ögonlösa sidan mot kameran, som man reagerade på att det såg konstigt ut :eek:

Lycka till !
 
Sv: Enögd hund?

Tack för era svar!
Har pratat med veterinären nu och operationen har gått bra. Om inget oförutsett händer så får jag hämta hem honom imorgon.
Tur att man har lite semester att ta ut de första dagarna...
 
Sv: Enögd hund?

Skönt att allt låter bra.

Vet inte hur din veterinär gör, men den som opererade vår katt opererade in gasbinda i den tomma ögonhålan. Denna gasbinda skulle man dra ut ca 1 cm varje dag för att all vätska skulle komma ut. Kan tillägga att katten inte riktigt gillade det :crazy:
Hon fick förstås också penicillin.

Hoppas som sagt att allting går bra med din lilla jycke !
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 053
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Jag har köpt hem två korvar Pondus för att prova och ena korven verkade god men den ena hunden verkar tycka att den andra är helt...
Svar
11
· Visningar
821
Senast: snorp
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
779
Senast: Emmi
·
Hundhälsa I tisdags blev min hund attackerad oprovocerat av en annan hund där ägaren inte kunde kontrollera hunden. Min lilla kille på 7 kg hade...
Svar
10
· Visningar
1 783
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp