Ensam häst under sommarlovet

Det enda man kan göra för att få stopp på det är väl anmäla samt gå ut på facebook/sociala medier med info för folk verkar tycka väldigt illa om att söka information på andra sidor än facebook.
 
Det där med ensam kortare tid ska man vara medveten om att olika LST tycks se olika på. En vän med två hästar fick akut ta bort den ena i tarmvred. Den kvarvarande var cool med att vara själv och stod själv medan ny häst letades. Tror det tog tre veckor ungefär. Nånstans där. Under tiden anmälde någon den "stackars ensamma hästen".

Ägaren förklarade för LST hur landet låg och att ny häst var på väg. Vilket LST förklarade att de i sak struntade i, hon skulle ha haft sällskap från dag ett. De skrev ett föreläggande om att skaffa sällskap. Vilket ju löste sig automatiskt.

Hur det är med min LST vet jag inte. Men jag har haft ensamt 1-4 veckor både när jag åkt på kurs med den ena, när någon av dem stått på djursjukhus, när ena fått tas bort oplanerat osv. Jag har hellre en häst som är cool med det ensam 4 v än slänger in en kompis för några veckor och sedan byta den mot ännu en annan kompis.

Häst som är ung, har stort behov att leka eller blir otrygg själv långa perioder får en kompis även för någon - några veckor dock.

Ta en häst från sin miljö till nytt ställer med nya människor och ställa den själv (som sommarhästexemplet) anser jag är idiotiskt. Andra hästar är den största tryggheten för en häst som byter miljö och människor. En kompis räcker nog dåligt där om man ska ha hästen en kort tid, de blir väldigt bundna till och beroende av varandra i början. I så fall bättre hyra ihop med en kompis så ni hyr två hästar och rider ihop osv.
 
Hamnade i det med att ha häst själv en period. Jobbade periodvis och hästen var med till annat stall de perioderna. Men det var inte rimligt att ordna hästkamrat för treveckorsperioder.
Det gav oss en annan kontakt så på sitt vis var det bra, ägnade mig även mycket åt han de perioderna. Han lärde sig även att vara själv i hagen när man tog ut kamraten vilket kunde vara besvärligt tidigare.Tror inte han for illa av det de begränsade perioderna men det är klart att det beror på individerna hur det går. En annan häst jag har mår illa av att flocken delas i fem minuter - de kan vara extremt olika hur de tar att vara själva.
 
Jag tycker att det är en märklig fråga att ens diskutera, faktiskt. Hästar är flockdjur och ska inte vara ensamma på en gård, punkt och slut. Oavsett vad lagen säger.
 
Hamnade i det med att ha häst själv en period. Jobbade periodvis och hästen var med till annat stall de perioderna. Men det var inte rimligt att ordna hästkamrat för treveckorsperioder.
Det gav oss en annan kontakt så på sitt vis var det bra, ägnade mig även mycket åt han de perioderna. Han lärde sig även att vara själv i hagen när man tog ut kamraten vilket kunde vara besvärligt tidigare.Tror inte han for illa av det de begränsade perioderna men det är klart att det beror på individerna hur det går. En annan häst jag har mår illa av att flocken delas i fem minuter - de kan vara extremt olika hur de tar att vara själva.

Fast det är en jäkla skillnad att en inbodd och trygg häst av nöden tvungen blir ensam några veckor pga att kompisen t ex står på klinik, och att medvetet planera för att ta en häst ur sin invanda miljö och ställa den helt utan socialt sällskap av annan häst i flera veckor.

Man kan inte jämföra äpplen och päron.

Båda mina kan vara ensamma i hage och stall. Jag är inte säker på att storhästen skulle palla att stå själv en vecka, och hoppas slippa ta reda på det. Ponnyn kan stå själv i en månad om så krävs. Men jag skulle aldrig någonsin rycka upp ponnyn härifrån, till ett nytt stall, ny miljö och nya människor och låta honom stå ensam där. Det finns ingen anledning, inget försvar och är enbart egoistiskt. Dessutom skulle hästen fara illa av det.
 
Det var då enda rimliga lösningen, annars hade det blivit ett meckande med olika hästflockar hit och dit med olika hästar i olika konstellationer av flockar hade varit för stora skaderisker.
Idag är det en annan sits med en flock, men då blir det inga jobb borta på det sättet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 178
Senast: Sirap
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 576
Senast: alicegard
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 185
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp