Ensilage till lättfödd häst?

Hade jag gett min och han ätit det hade han gått upp i vikt. Halm är ju bara MJ dvs energi som en fet inte behöver.
Fast många hästar tycker ju att hö och silage är betydligt smakligare än halm. Om jag ger min vita tant 7 kg hö äter hon upp vartenda strå. Om jag ger henne 5 kg hö och 1 kg halm äter hon höt + 5 strån av halmen och sen skiter demonstrativt på den. Halmen är i det fallet enbart till för att hon ska kunna sköta magen.
 
Fast bonden har ju inte ens skördat det än, hur ska han då kunna ta analys redan nu?
Är det en förstaskörd som fortfarande står på åkern? Eller får ni i så fall av andraskörden?
Är det andraskörd kan det vara alldeles utmärkt, enligt en av mina höbönder så är det ofta lite lägre energivärde i andraskörden medan proteinet generellt ligger förhållandevis högt.
OM det är förstaskörd => glöm det! Då har du högst troligt ett väldigt lågt proteinvärde till ett normalt energiinnehåll. Det gör att det blir svårt att komplettera med proteintillskott, för att täcka proteinbehovet, utan att det sticker iväg och blir för mycket energi i totalfoderstaten.
 
Är det en förstaskörd som fortfarande står på åkern? Eller får ni i så fall av andraskörden?
Är det andraskörd kan det vara alldeles utmärkt, enligt en av mina höbönder så är det ofta lite lägre energivärde i andraskörden medan proteinet generellt ligger förhållandevis högt.
OM det är förstaskörd => glöm det! Då har du högst troligt ett väldigt lågt proteinvärde till ett normalt energiinnehåll. Det gör att det blir svårt att komplettera med proteintillskott, för att täcka proteinbehovet, utan att det sticker iväg och blir för mycket energi i totalfoderstaten.

Jag vet inte vilken skörd det blir men det magraste sa jag att jag ville ha och det skulle han ordna.
 

Liknande trådar

Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 523
Senast: Korven
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 667
Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 512
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en ponny som överlag är rätt ointresserad av mat. Exempelvis äter han inte kraftfoder, äpplen, morötter e dyl mer än någon liten...
Svar
8
· Visningar
1 025
Senast: Terese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp