Hästar som vägrar slowfeedingnät?

Mli

Trådstartare
Jag har en ponny som överlag är rätt ointresserad av mat. Exempelvis äter han inte kraftfoder, äpplen, morötter e dyl mer än någon liten smakbit. Hö pillar han i sig, men inga mängder. Finns alltid kvar hö i boxen om han fodrat inne.
Han bor på lösdrift med en ardenner som är motsatsen. Jag testade slowfeedingnät, men ponnyn har inte rört höet på två veckor. Jag trodde att han skulle ta efter ardennern, men han verkar inte tycka att det är värt besväret. Han pillar istället i sig gräs, vilket jag inte tycker är optimalt vid frost. Han har också rymt till grannvallen (ingen el på just då) och vill inte att han ska lära sig att bli en rymmare.
Har ni varit med om hästar som inte äter ur nät? Hade varit enklare om vi hade mycket snö så alternativen till mat bara var halm eller höet.. Händer dock sällan i Skåne.
Någon som har tips? Annars får jag nog ta bort nätet.
 
ha dem i vars en hage?

har 2 halvblod och en fjording nu, hade jag haft dem i samma hage så hade jag lagt allt hö i boxen och fodrat med halm i hagen. då fjordingen är lagom matglad så hade han lätt fått i sig minst det dubbla av vad han ska ha om dan då de stora lämnar sitt hö lite då och då.
så har de stora i en hage och fjordingen i en. är bäst för alla att ha det så. dock så hade de stora aldrig kunnat äta upp allt hö under natten..

när jag hade en matgalen fång shettis och gammal skruttig ponny så fick de också gå ensamma. den gamla åt långsamt och skulle ha i sig så mycket som möjligt och shettisen skulle ha så lite som möjligt.

har inte sett en enda lösning som fungerar med 2 så olika foderbehov i samma hage tyvärr.
 
Jag har en ponny som överlag är rätt ointresserad av mat. Exempelvis äter han inte kraftfoder, äpplen, morötter e dyl mer än någon liten smakbit. Hö pillar han i sig, men inga mängder. Finns alltid kvar hö i boxen om han fodrat inne.
Han bor på lösdrift med en ardenner som är motsatsen. Jag testade slowfeedingnät, men ponnyn har inte rört höet på två veckor. Jag trodde att han skulle ta efter ardennern, men han verkar inte tycka att det är värt besväret. Han pillar istället i sig gräs, vilket jag inte tycker är optimalt vid frost. Han har också rymt till grannvallen (ingen el på just då) och vill inte att han ska lära sig att bli en rymmare.
Har ni varit med om hästar som inte äter ur nät? Hade varit enklare om vi hade mycket snö så alternativen till mat bara var halm eller höet.. Händer dock sällan i Skåne.
Någon som har tips? Annars får jag nog ta bort nätet.
Det är ardennern som behöver ha nätet?

Går det att ta bort fritillgången och lägga ut lagom mycket för att begränsa mängden istället?
 
Det är ardennern som behöver ha nätet?

Går det att ta bort fritillgången och lägga ut lagom mycket för att begränsa mängden istället?

Det är ardennern som behöver nätet, men hon klarar sig utan. Jag kan lösa fodring på annat sätt, men nätet hade varit smidigast. Tips jag var ute efter är främst hur man kan få hästar att vänja sig vid nät.
 
De måste tycka att det är värt det. Jag har helst inte nät alls till mina, de är normal- till svårfödda och äter inte om det inte är gott/de är sugna/planeterna står i rätt linje. Nät till dem är inte lönt. Däremot mammas hästar som har betydligt större matintresse kan få halm i nät som sysselsättning, de lär sig fort eftersom de vill åt maten. Har de ingen motivation (som mina) tror jag inte det går stt lära dem på ett schysst sätt faktiskt.
 
Hur liten är ponnyn i förhållande till ardennern? Jag tänkte om någon form av creepfeeding kunde vara ett alternativ (förutsatt att storlekskillnaden är tillräckligt stor då)?
 
Vi har en rundbal med nät i hagen och lösdrift. En av hästarna har konstant vägrat att äta ur nätet (naturligtvis den svårfödda hästen :meh:), vilket till slut gjorde att jag klippte stora hål i det så att han fick in mulen. Men i år har jag fått tag i hösilage som har mycket tunnare, finare och kortare strån än tidigare år, och nu äter även den kinkiga hästen ur nätet. Han tyckte helt enkelt att det blev för besvärligt med grova strån. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 751
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Min valack äter kvällsgivan ur slowfeedingnät sedan i somras. Detta för att han äter ungefär 2kg/timmen när han får höet löst, och då...
Svar
16
· Visningar
4 476
Senast: Nominous
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 381
Senast: BIMM
·
Hästvård Jag får hem min första egna häst nästa helg och jag är supertaggad! Har haft foderhäst för nåra år sen och har överlag hållt på med...
2
Svar
22
· Visningar
2 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp