Det finns inga ungefärliga värden på ensilage.

Precis lika lite som det finns ungefärliga värden på hö.

Det finns hö med 19 gr srp/kg foder och det finns hö med 65 gr srp/kg foder och det finns hö med än lägre och än högre srp. och det går inte att säga något generellt eller se på det vad det innehåller.

Samma sak med ensilage/hösilage, det kan vara lååååga värden och det kan vara hööööga värden.

Så, det är bara att analysera. INNAN köp =)
 
Jag vet,jag vet. Men jag vill ändå ha generella värden! Ska bara kolla lite vad dewt är för skillnad på ensilaget och höet.
 
Det FINNS inga generella värden. Precis som det inte finns på hö. Det kan variera oerhört mycket.
 
Gå en kurs tycker jag. Det är mycket roligare när man vet vad man håller på med.
Eller läs några trådar här på buke.
Då kommer du att förstå att din fråga är befängd.
Vad är det du eg. vill veta?
 
Jo, efterson hö och ensilage skiljer sig vill jag veta hur mycket ensilage man ska ge på varje kg hö- Ensilaget ska ju ökas så det jag egentligen undrar ärom ni som bytt har märkt stor skillnad i åtgång.
 
ahaa, det är så du menar!

Hur mycket ensilage du skall ge gentemot hö beror på hur blött ensilaget är, dvs vilken torrsubstans (TS) det har. Har du någon aning om hur blött ditt ensilage är? Eller är det "blött så det fryser", "mellanblött" eller "ganska torrt"?
 
Det går åt lika mycket vare sig man använder ensilage eller hö eftersom det är kg TS man bryr sig om.
Om man räknar kg foder blir naturligtvis fler kilo om man fodrar med ett blött ensilage jämfört med hö.
Men eg är det ju MJ och protein man räknar med.
Gå en kurs! Det behöver du om du ska livnära på hästeri...
 
Jagkommer i få fall använda ett så torrt ensilage sommöjligt. Och det härär bara en hypotetisk fråga.
 
Har jag gjort dig något eller?
Jag har jobbat som stallchef och har flera utbildningar. JAG VET hur man räknar ut foderstater och har inte så mycket mer att lära där. Jag är ocksåmycket VÄL medveten om att TS skiljer sig, men vågar du ändå inte ge ett generellt svar är det du som jag anser okunnig!
 
Plastat vallfoder (ensilage/hösilage) varierar i TS mellan cirka 30% och upp emot 70%

Det finns över 70% med men det ska du inte använda, det är inte speciellt lagringsstabilt.

Ensilage som man ger till kossor brukar ligga kring 30, hösilage som man föredrar till hästar brukar ligga på 50 - 65 (lite drygt) i TS.

Jag föredrar det mellan 60 - 68 % TS.

Men det enda generella man kan säga är att det som benämns hösilage ligger på 50% TS och uppåt.

Hö innehåller 84% TS, så hur mycket hösilage du måste ge jämfört med hö kan du inte säga generellt, det beror på hösilagets aktuella TS-halt.

Om du ger 10 kg hö (84% TS) så får hästen 8,4 kg TS/dag.
Om du har ensilage med 42% TS måste du ger 20 kg hösilage för att få 8.4 kg TS.

Har du 64% TS får du ge 1ite drygt 12 kg (12.25 ungefär) kilo hösilage för att få 8.4 kg TS.

Så det går inte HELLER att säga generellt, det varierar så mycket hur blött/torrt det är. Man kan dock lätt kolla TS-halten i sitt eget hösilage/ensilage.
 
Skrattar högt, klart att du inte har gjort mig nåt!?
Men om du jobbat som stallchef borde du ha så mycket kunskap att du vet hur man räknar med TS. Precis som du borde veta att några generella värden inte existerar.
Nu tror jag att du skämtar med oss faktiskt.
 
Nej, jag skämtar inte!

I min värd existerar generella värden och har även fått svar med sådana.
Kan ge ett exempel:
Man ger sällan en shettis 3 kg havre om dagen. Sedan räknar man ut exakt foderstat men har inte sett någon hittils som behövt ha så mycket. Allstså kan jag GENERELLT anta att den inte behöver det och kostnaden blir således mindre. Hänger du med?
 
Jo, efterson hö och ensilage skiljer sig vill jag veta hur mycket ensilage man ska ge på varje kg hö- Ensilaget ska ju ökas så det jag egentligen undrar ärom ni som bytt har märkt stor skillnad i åtgång.

För att få ihop till 1 kg TS krävs 1.2 kg hö.

För hösilage med 50% TS krävs således 2 kg, det optimala TS i hösilage ligger mellan 55-65 % TS. Här fungerar processen korrekt, torrare hösilage riskerar att bli mögligt snabbt pga processen inte fungerar som den ska den blir inte färdig på samma sätt.

Det är klart att det blir en viss skillnad i åtgång, för att komma upp i 5 kg TS med hö krävs 6 kg. Med hösilage TS 50 krävs 10 kilo, oftast är dock hösilage billigare per kg än hö.

Sen finns det ju andra saker att ta hänsyn till, mj, smrp, ca, p. Dessa värden är också viktiga, är det sämre i hösilaget, skulle jag valt hö och viseversa.
 
Men om du inte har så mycket mer att lära där borde du kunna tänka ut ett "generellt" värde alldeles själv...
 
Bara för att jag har vissa kunskaper kan det vara bra att ta del av andras också. Tror man sig fullärd och inte kan lyssna på goda råd är man illa ute i mina ögon. Jag har mina erfarenheter och andra har sina. Vad är så konstigt med det?
Är det någon som inte kan/vill svara står det dem fritt att låta bli..... :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
843
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 115
Senast: movi
·
Foder & Strö Hej! Jag är lite nyfiken på / intresserad av grovfoderanalyser. Skulle ni vilja dela med er av era och skriva var i landet, när de...
Svar
1
· Visningar
491
Senast: sweep
·
Hästvård Vad har ni för erfarenheter av att fodra med ensilage ( ej hösilage) till häst?
Svar
8
· Visningar
825
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp