Hänger jag med? Nej, inte alls faktiskt. Men jag har väl en del att lära misstänker jag.
Kan det vara så att du inte vet vad generell betyder?
Ja jösses, är det bara jag som inte fattar? Kan någon göra så att jag begriper frågan, rent generellt alltså.
 
Problemet med generella värden för hö och hösilage är att så väldigt mycket hänger på vad det är för växter i gräsblandningen, hur det gödslats och det allra viktigaste - när det skördats och under vilka förhållanden.

havre t ex räknar man med ett generellt standardvärde på, och från skörd tills körd och år till år slår det inte speciellt mycket fel. havre är betydligt mindre känsligt för skördetidpunkt etc än vad gräs är. Havren måste bli mogen, men sen händer det inte speciellt mycket under en ganska lång tidsrymd, så man kan i lugn och ro invända t ex bättre väder. Det är den hygieniska kvaliten man oroar sig för när det regnar och regnar och regnar på havre. Näringsmässigt så när kornen mognat står det rätt still.

gräsblandningar däremot är betydligt mindre förlåtande. När gräset gått i blom sjunker värdena, framförallt proteinet. och det går FORT, vi talar om dagar. Så om man dag X vill slå gräset, för då är det på topp näringsmässigt och så regnar det i tre dagar, så har man fått en rejäl näringsförlust (ffa protein) på de där tre dagarna och det blir stor skillnad.

Hösilage är mindre väderkänsligt eftersom det bara behöver förtorka på slag och kan plastas under sämre väderförhållanden än man kan bärga hö, men även där så finns det för många parametrar att ta hänsyn till för att ge ett generellt värde. NÄR är det slaget (en veckas skillnad ger näringsvärdesskillnad), vad är det I det? (klöver, rajgräs, timotej, kvickrot? Annat?) Hur har det gödslats/inte gödslats?

Så om man hade lite mer specificerad info, som "Klöverblandning, 50% klöver, 50% gräs X, mark med följande mineralhalt, ingen gödsling, slaget på plats X, tid Y under dessa väderförhållanden och förtorkat si och så länge under ditt och datt väder" så skulle man kanske kunna ha ett väldigt brett generellt värde. Men detta blir ogörligt och väldigt omständigt (och osäkert) så därför är det enda säkra sättet analys.

Som jämförelse så köper jag hö från samma åkrar, med samma gräsblandning och samma gödslingsförhållanden etc från år till år. Men pga vädret så varierar skördetiden. Och således även värdena. En vecka gör en skillnad på 20 gr SRP per kilo, vilket ger en ganska markant skillnad i en foderstat med 10 kg hö som bas t ex.
 
Jag ärmedveten om att ensilaget/höets värden varierar efteromständigheterna du beskrev.
Tänkte bara höra rent allmänt (jag räknar givetvis mer exakt och tar analyser om det blir aktuellt) om de som bytt från hö till ensilage/hösilage osv märkt någon markant skillnad på åtgång.

Med andra ord hur har ni upplevt bytet.
 
Det var en HELT annan fråga det =)

Och det går mer hösilage. Hur mycket mer beror på hur gott hästen tycker hösilage är (om fri tillgång) och hur mycket blötare än höet hösilaget är. Således svårt att säga generellt med, men mellan 50 - 100% mer foder räknat i kilo vid byte från hö till hösilage kan du ju ha som tumregel. Den är dock rätt värdelös iom att det beror så mycket på TS_halt ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Vad har ni för erfarenheter av att fodra med ensilage ( ej hösilage) till häst?
Svar
8
· Visningar
825
Senast: cewe
·
  • Artikel
Hästnyheter Alla de goda värdena ska lyftas och spridas och sporten ska bli tillgänglig för fler. Och så ska skiten mockas bort. Sandra Ruuda duckar...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hej alla! Sitter med en skoluppgift om diabetes och att mäta sitt blodsocker. Jag får inget riktigt grepp om hur detta fungerar, hur...
2
Svar
27
· Visningar
1 016
Foder & Strö Jag undrar lite över hästars fetma. Varför får en del hästar löst fett över revbenen. Andra får ett fastare hårdare fett. Tjockleken...
Svar
0
· Visningar
542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp