Bukefalos 28 år!

Envis kviga!!

Lycanthrope

Trådstartare
Vi har en kviga här som ska till slakt inom ett par veckor.
I början gick hon med ena hästen, gick jättebra.
Sedan började hon rymma..
Och sedan började hon rymma både in och ut ur hagarna, riskerade att hästarna tog sig ut.

Hon fick gå lös ett tag eftersom hon inte lämnade gården men vill ju inte att hästarna ska komma ut!

Igår fick vi låna stora grindar (3meter långa och 150 cm höga) och göra en fålla. Gjorde en runt hennes höbal, fick in henne och stängde för.
Hon petade lite på grindarna sedan HOPPADE hon ut :crazy:

Idag skulle vi få in henne i ligghallen och stänga för där ordentligt så det inte går att hoppa eller ta sig ut. Då går hon inte ens att valla dit. Hon springer iväg till skogen istället och kom tillbaka för en stund sedan.

Vad sjutton kan man göra?
Vi måste ju dessutom få på henne på slaktbilen när det är dags :crazy:
 
Sv: Envis kviga!!

Ja jäklar vilken envis kviga!
Kan man komma nära henne överhuvud taget? För om det går att binda upp henne så kan vetten sedera henne så att hon borde kunna ledas in i ligghallen - alternativt transporteras dit.
Annars kanske du kan låna en annan ko som kan fungera som lockbete för att få in henne i ligghallen.
 
Sv: Envis kviga!!

Kan man komma nära henne överhuvud taget? För om det går att binda upp henne så kan vetten sedera henne så att hon borde kunna ledas in i ligghallen - alternativt transporteras dit.

Det är troligtvis inte aktuellt att sedera en kviga som ska gå till slakt (livsmedel?).

I värsta fall får ni ta ut någon som skjuter henne hemma, eller var hon nu befinner sig.
 
Sv: Envis kviga!!

Det är troligtvis inte aktuellt att sedera en kviga som ska gå till slakt (livsmedel?).

I värsta fall får ni ta ut någon som skjuter henne hemma, eller var hon nu befinner sig.

Det är endast 1 dags karens på Narcoxylen... Så det ska nog gå bra för då kan hon ju gå i ligghallen i 2 dagar och sen på slakt.
 
Sv: Envis kviga!!

Varför slakta? Hon verkar ju ha en lysande karriär framför sig. Kan se henne stolt trava in på Scandinavium, fnysa föraktfullt åt konkurrensen, äta upp blommorna och sen skutta runt banan lätt som en plätt från både stillastående och med lite ansats när de försöker mota iväg henne från blommorna. :D
 
Sv: Envis kviga!!

Idag skulle vi få in henne i ligghallen och stänga för där ordentligt så det inte går att hoppa eller ta sig ut. Då går hon inte ens att valla dit. Hon springer iväg till skogen istället och kom tillbaka för en stund sedan.

Vad sjutton kan man göra?

Sluta mata henne ute. Fodra henne in i ligghallen.Stäng för.

Det har hänt att vi har fått någon som gärna hoppar över staket- numer skulle vi ta en sådan direkt om den inte stillar sig på bra stängsel, det är vidrigt att få en sådan i besättningen.T.o.m. farligt.
 
Sv: Envis kviga!!

Vi ska ställa nya höbalen i ligghallen så att hon börjar gå in där, och stänga för ordentligt så fort vi får chansen. Så får hon vara där tills hon ska slaktas!
 
Sv: Envis kviga!!

Hon är nu fångad i ligghallen och inväntar slaktbil.

Tänker inte ha en gårdskossa som river allt i sin väg, med risk för att hästarna hamnar på vägen
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 708
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 126
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 160
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 767
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp