Bukefalos 28 år!

Era argument, tack!

J

Juvelflickan

Hejsan!

Jag tycker det vore intressant att få reda på vad ni tycker ang. att titta hästen i ögonen eller ej.

Själv tycker jag att det är helt ok, för att man får en annan kontakt med hästen och man ser hur hästen tänker och den ser hur man själv tänker, är arg, glad osv.

Vad säger ni?

Tacksam för svar!

/Frida

_____________________________

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
jag tycker det är helt okej att titta, men naturligtvis inte att blänga.

jag tycker att kan du inte se din egna häst i ögonen så är det något som inte stämmer!
 
HUR man ser en häst i ögonen är väldigt viktigt!

Jag ser min häst i ögonen, annars visar jag ju den att jag är lägre i rang, om jag hela tiden viker undan med blicken.

Men man ska aldrig se arg ut, eller hotande.
 
Det är klart man tittar hästen i ögonen, liksom på kroppen i övrigt. Hur skall man annars kunna läsa hästen och kommunicera med den?
Jag förstår varför du frågar, men jag tror inte att hästen bryr sig så mycket om just vår blick. Den har ju också hela vår kropp att hålla koll på, och det är den som visar hästen vad vi tänker och tycker.

LIA
 
Det med att du inte tror att hästen bryr sig så mkt om våran blick är ju faktiskt fel...
Eftersom man skall kunna backa en häst, flytta en hästs bakdel med endast just blicken.
Då vi lär oss vissa NH-övningar, lär man sig grunden just att hur man skall titta hästen i ögonen.
Eftersom man först lär sig små hjälper, sedan större och sedan kunna gå tillbaka till de små hjälperna.

Kanske missuppfattade jag dig... :confused: Men blicken ÄR viktig!!

/Frida

______________________________

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Äsch, jag som skriver suddigt.
Jag menar att hästen läser hela vårt kroppsspråk, inkl ögonen.
När jag såg din fråga, uppfattade jag det som att du tänkte på vad som ibland sägs, nämligen att man inte skall se hästen i ögonen, därför att den skulle uppfatta oss som ett hungrigt rovdjur (eller nåt i den stilen).

Hur som, så försök att flytta hästdelar med bara blicken. :)
Det kan du inte. Om du försöker, kommer mycket mer än blicken att berätta för hästen, vad du vill. Nollställer du allting annat och bara "tittar", kommer hästen inte att bry sig ett dugg.
Min uppfattning.

LIA
 
Bruakr ofast försöka att inte göra det.
Men håller samtidigt med dig, ögonen visar väldigt mycket.
Kan göra det ibland för och kolla hur hästen mår och hur den reagerar på vissa saker. Men e bara väldigt korta stunder då
 
din uppfattning ja, men det är skillnad på fakta och uppfattning! :smirk:

/Frida

______________________________

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Jag tittar hästen i ögonen, för det är nog inte tittandet den läser av, utan ditt kroppsspråk.
Är du arg och blänger så ser den det på ditt kroppsspråk, inte dina ögon. Samma om du är glad och kontaktsökande...
 
Ja, men min uppfattning är byggd på erfarenhet och studier. Fakta när det gäller hästhantering vimlar det inte av.
Vill tillägga att du frågade efter våra argument ovan! Om du inte håller med om det jag skrev, kan du väl argumentera för din åsikt istället?

LIA
 
Absolut det har du helt rätt i! :o
Sorry... :smirk:

/Frida

_______________________________

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 779
Senast: Hellhound
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 219
Senast: Smoothi
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 867
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 241
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp