Era ponnyer

Jen84

Trådstartare
Ni som rider ponny (eller arabhästar under ponny-mått), hur långa är ni? Klarar en arab som är maxad D-ponny att bära en ryttare på 75 kg (inkl. utrustning) på längre sträckor? Eller är det bara jag som underskattar hästarnas kapacitet?
 
Sv: Era ponnyer

Dom klarar det, men det bästa är ju att ryttaren passar i storlek, längden på ryttaren alltså. Vi har en på 143 cm som lite längre fram ska upp på 160 km. Hon bär mej i träning utan problem, men jag känner mej lite lång 167 cm och med min sadel blir det 75 kg +++. Har min nu som jag rider han är ca 148 cm och korsning, så lite grövre tycker han passar bättre i storlek.
 
Sv: Era ponnyer

75 kg är minimivikten på mästerskap, alltså över 160 km.

De flesta araber är 150-152 cm så jag tror inte det gör så stor skillnad om hästen är 148,bara den inte är väldigt spensligt byggd. 75 kg inkl utrustning, då väger man ca 67-68 kg? Det tycker jag är ok på en häst som själv väger ca 400 kg.
 
Sv: Era ponnyer

Minns jag rätt håller Nobby (flerfaldig världsmästare) ponnymått och har alltså vunnit flera mästerskap bärandes vikt på 75 kg. Nu är han förstås ingen dussinhäst men jag tror de flesta friska araber med hygglig konformation klarar den vikten. Sedan beror det förstås på vad man ställer för krav på dem vad gäller tempo etc.
 
Sv: Era ponnyer

Mitt häst är 147 och jag 168. Hon är bred och viktbärande. Vi har ridit 12 mil med 75 kg utan problem.
 
Sv: Era ponnyer

Ok. Med andra ord så är det inget jag behöver oroa mig för. Det känns bra. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: Roheryn
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 643
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 943
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 142
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp