erfarenhet av GPS på katt?

ako

Trådstartare
Ja, egentligen tycker väl jag oxå att katt- GPS är överkurs, men mot följande bakgrund funderar jag på att skaffa en:

Katten Edward, två år, kastrerad hane, ganska feg och skygg som helst inte gick ut alls råkade av misstag förirra sig ut i juni. Han tvärförsvann, vi letade olika tider på dygnet i flera veckor, annonserade etc men ingen Edward. Till sist gav vi upp o tänkte att han hade blivit rävmat e d :/...

Åtta månader senare- alltså i januari- får vi helt oväntat tillbaka honom, efter att han vimsat runt på en gård ett par km bort någon månad. Mager och medtagen men annars vid gott mod, och konstigt nog mer social och inte längre rädd för hunden (han hade väl mött läskigare odjur under sin tid på rymmen). Han hämtar sig så sakteliga och verkar trivas med livet, men efter det här vill man ju knappast släppa ut honom igen... Han är fullt nöjd som innekatt, och hade det bara varit vuxna här i huset så hade det nog fått stanna vid det, men med en 4½- åring och en 1- åring i huset finns ju risken att dörrarna hamnar öppna under sommaren, o vips så kanske han drar på rymmen igen :/... Kan tilläggas att vi dessutom har flyttat nu (ca 3 mil) så det är ett nytt ställe - inte samma som han virrde bort sig från sist. Den andra katten går ut som hon vill och lärde sig var hon bodde efter flytten fort.

Alltså: Vad göra? Jag är inne på att köpa en GPS och försöka ha koll så att han inte virrar bort sig igen. Vad tror ni om det? Andra tips? Han är öronmärkt, men det hjälpte ju inte sist - tamten som hade hittat honom hade inte haft en tanke på att kolla i öronen förrän jag bad henne om det när vi till sist hade fått kontakt.

Tack på förhand!
 
Sv: erfarenhet av GPS på katt?

Jag har inte hittat nån GPS som är tillräckligt liten och smidig för att sitta bra på katterna.
Däremot har jag köpt pejlare med en liten sändare som inte blir så klumpig i halsbandet. Pejlavståndet är inte så långt så det blir att gå runt en del om man behöver leta.
Håller på att vänja mina katter först o främst vid att bära halsband vilket inte är självklart. Har hittat bra halsband i reflex och resår. Har skrivit telefonnummer på halsbandet. Katterna är tatuerade i öronen men är inte jättelätt att läsa.
 
Sv: erfarenhet av GPS på katt?

Hur funkar pejlaren o hur lång räckvidd har den?
 
Sv: erfarenhet av GPS på katt?

Har kopierat från säljsida

"Pejlaren Plus är mycket enkel att hantera då den har ett display fönster där du kan läsa instruktionerna, och du ser även enkelt om du behöver förnya din sökning.
Sändarna väger endast 5gram och är av storleken: 30.5mm (H) x 19.5mm (B) x 8.5mm (D)

Både pejlare och sändare ger ifrån sig ett pipande ljud när du pejlar in din katt eller hund och således lär sig katten/hunden att när det piper är det dags att komma hem.

Räckvidden är upp till 183 meter förutsatt att det inte är större föremål mellan dig och ditt husdjur. Det betyder att befinner sig katten i exempelvis ett garage, kan du behöva gå något närmare garaget för att pejlaren skall känna av att din katt är just där."
 
Sv: erfarenhet av GPS på katt?

Vi har pejlare på katterna sommartid när vi är ute på sjön, så kan de gå ut på öarna lösa
Fungerar bäst vid fri sikt, så man kan få gå runt och leta lite
Däremot drar sändaren väldigt mycket batteri enligt min mening. Räckte inte ens 4 veckor
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 406
Senast: monster1
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 834
Senast: Zpunk
·
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 634
Senast: Tass
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 820
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp