Bukefalos 28 år!

Erfarenhet av noskvalster?

prinsessfeminist

Trådstartare
Jag misstänker att vår äldsta hund har fått noskvalster. Jag gjorde lite eftersökningar på nätet och det verkar som om symptomen stämmer.

Han nyser otroligt "hårt" och försöker skrubba sig i gräset och ibland drar han inåt så att han knappt får luft stackaren.

Skall man be att få en tid hos veterinären snarast och tror ni i så fall att jag behöver medicinera den andra hunden också? Han visar inga symptom (ännu), men risken är väl stor att han också bär på kvalstren (om det är det som är boven i dramat).

Vet ni vad för behandling man ger hunden? Är det tabletter eller någon typ av näsdroppar? och kanske framför allt, blir hunden besvärsfri snabbt?

Tack för alla erfarenhetr ni har.
 
Sv: Erfarenhet av noskvalster?

det låter väldigt likt noskvalster. veterinärerna går efter symptomen när de ställer diagnos eftersom man annars får söva hunden och spola igenom hela näsan och sedan försöka leta upp de små kvalstrena. man ger Interceptor, en tablett per vecka i tre veckor. alla hundar i hemmet behandlas. för mina hundar har det bara tagit någon/några dag/dagar innan de blivit helt besvärsfria.
 
Sv: Erfarenhet av noskvalster?

Min tik fick det för 3 månader sedan. Det höll i sig i en vecka. Hanen fick det inte. Ingen behandling gjordes och hon har inte nyst eller snorklat sedan dess.
 
Sv: Erfarenhet av noskvalster?

GaurdianAngel skrev:
Min tik fick det för 3 månader sedan. Det höll i sig i en vecka. Hanen fick det inte. Ingen behandling gjordes och hon har inte nyst eller snorklat sedan dess.

hur visste du att hanen inte fick det?

Vad jag förstod på en del länkar så kan en del ha kvalstret men vara besvärsfria. Men smittar inte de hundarna då?

Tack förresten för era kommentarer. Jag skall ringa veterinären imorgon och boka tid.
 
Sv: Erfarenhet av noskvalster?

Ja, han visade ingen symptom på det, men visst troligen har båda hundarna det. Men sålänge de inte har problem så får det vara. Visar tiken några besvär igen så får båda behandling.

Tycker det är konstigt att det bara "försvann" eller rättare sagt besvären försvann. :confused:
 
Sv: Erfarenhet av noskvalster?

GaurdianAngel skrev:
Ja, han visade ingen symptom på det, men visst troligen har båda hundarna det. Men sålänge de inte har problem så får det vara. Visar tiken några besvär igen så får båda behandling.

Tycker det är konstigt att det bara "försvann" eller rättare sagt besvären försvann. :confused:

Men smittar de inte andra hundar som de möter då?

jag funderar på det eftersom vi bor i en stad. Här går ibland epidemier bland hundarna. Senast för några månader sedan var båda hundarna dåliga i magen, och andra hundägare i området bekräftade att deras hundar också hade varit dåliga.

Vad jag menar är att man kanske skall behandla noskvalstret så att de försvinner så att hundne inte smittar någon annan?
 
Sv: Erfarenhet av noskvalster?

Jag har hört delade åsikter om det där. Men jag vill behandla båda och sen så får de träffa så lite hundar som det bara går. En del behandlar bara ena, men min hjärna säger att de får tillbaka det direkt igen. Vilket de kanske får iaf eftersom att "alla" hundar har det idag. Jag vet att jag tjatar med i en 10 år gammal Hundsport så stod det då att 30% av alla hundar hade det. Å det var ju ett tag sedan...
 
Sv: Erfarenhet av noskvalster?

Vet. som jag frågade sa att det inte behövde behandlas om besvären upphörde. Men jag har faktiskt inte tänkt på det så. Det kanske är smart att behandla i alla fall.

Men hur gör de som har kronisk noskvalster då? Får de aldrig träffa andra hundar? :confused:
 
Sv: Erfarenhet av noskvalster?

Suck. Nu fick jag lite att tänka på. Jag som behöver gå och sova. :smirk: ;)
 
Sv: Erfarenhet av noskvalster?

GaurdianAngel skrev:
Min tik fick det för 3 månader sedan. Det höll i sig i en vecka. Hanen fick det inte. Ingen behandling gjordes och hon har inte nyst eller snorklat sedan dess.


Om det gick över så snabbt och hon var så pass dålig, så skulle jag inte tro att det var noskvalster utan en förkylning.

Någon "nosdragning" eller nysning någon gång emellanåt behöver inte heller vara noskvalster. Jag har behandlat mina ett par gånger när jag varit tveksam, utan att det haft någon som helst inverkan på just de, väldigt sporadiska "symptomen". Som visat sig vara helt normala nosfnysningar som vi människor ägnar oss åt också. Ibland kan man helt enkelt få något i nosen även som hund.

Min första hund drabbades av noskvalster innan det fanns någon ordentlig bot för det. Han blev riktigt dålig till slut och det handlade inte om ett sjukdomsutbrott under kort tid och sedan var han frisk... Eller att det kom väldigt sporadiskt och inte blev värre. Det blev värre och det gav sig inte. Oftast kom det när han sov eller var varm (kvalstrerna var som mest vakna då): då drog han och drog och drog... Till sist fick han i alla fall Ivomec (vi fick skriva på ett intyg att vi blivit informerade om riskerna) och blev helt bra.

Efter den jobbiga tiden är jag allergisk mot det där ljudet och reagerar direkt om mina hundar låter. Efter diverse behandlingar med Interceptor av reellla noskvalster (en gång) och inbillade sådana (tre gånger) så har jag fått inse att det normala faktiskt är att hunden nyser eller drar inåt ibland. Det verifierades förresten nyligen av en vän vars ena hund gått många månader på Interceptor (pga demodex) och hundarna ändå en sväng började nysa och dra inåt. De var förkylda den gången.

Det är när det blir ofta och hunden i övrigt är pigg och allmänpåverkad, som det kan vara noskvalster.
 
Sv: Erfarenhet av noskvalster?

Om det gick över så snabbt och hon var så pass dålig, så skulle jag inte tro att det var noskvalster utan en förkylning.

Ja, det var ju över på en vecka ungefär, men dålig var hon inte. Hon småsnorklade och nös inåt några gånger om dagen. Men ingen större fara.

Men det är klart, helt säker på om det är noskvalster kan man ju inte vara. Men symptomerna tydde på det.
 

Liknande trådar

F
Hundhälsa Vi har starka misstankar om att det finns noskvalster i flocken. Lasse har sen några dagar tillbaka fått "anfall" av långa...
Svar
13
· Visningar
15 785
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp