Bukefalos 28 år!

Erfarenheter av att lämna hästen på vidareutbildning?

B

bellls

Ni som har haft hästen på vidareutbildning/tillridning hos andra människor, hur är era erfarenheter av detta?
Var ni nöjda när ni fick tillbaka hästen?
Hur lång tid var hästen hos utbildaren?
Varför lämnade ni den på utbildning?
Och hur mycket tycker ni att hästen utvecklades under tex. En månad?

Tacksam för svar!
 
Sv: Erfarenheter av att lämna hästen på vidareutbildning?

Jag kan inte svara som den som lämnat bort, men som den som mottagit = )

Hästarna brukar vara här olika länge beroende på uppdraget. En del ska visas på kvalitétstesten eller championaten andra ska säljas (och får 'filas till' innan) andra är bara trötta på att dom inte kommer vidare med en viss bit, att det känns för tungt och tråkigt, då dom inte är tävlingsmänniskor utan rider för att tävla lite grann (LB?) och vill att det ska vara roligare och lättare att rida. Några få ska ridas in. (inget jag gärna gör).

Hästar till salu vet man aldrig hur länge dom varar, hästar som ska gå championaten får komma ca 1-2 månader på våren för utbildning och kval sedan 3-4 veckor på hösten inför själva finalen. På en månad hinner man lägga om träningen och till viss del befästa. En vecka kan göra skillnad, men det blir ju inte lika befäst, så när ordinarie ryttaren rider igen är det fortfarande lätt att gå tillbaka till gamla spår (då har man inte löst så många problem kanske). 2 veckor är 'brytpunkten', då har man lagt om, hästen brukar få en svacka (den är trött) och härifrån börjar man befästa. Efter 2 månader så ska den vara rättså befäst i det man tränat. Så ska jag träna en häst ska det väl vara minst 3 veckor.

Jag vet ingen som varit missnöjd med arbetet vi har gjort, men en kompis till oss som lämnade för tillriding var typ nöjd när hon kollade och hämtade hästen, hon sa varken bu eller bä (jo, hon konstaterade att hennes häst verkligen är fin), men sen när hon red själv igen så var hon nöjd iaf, för att det svåraste var kommit en bra bit med. (hon var mest orolig för att vi red på stång, det var väl en princip sak för henne, men när hon kom på fördelarna med det så var det trots allt inte alls dumt!) Det är väl den mest 'onöjda' kunden jag haft (och hon var ändå nöjd och verkar ha alternativet uppe att komma tillbaka när det blir för tungt igen). En annan vill skicka så många som möjligt tillbaka : P

Dem vanligaste 'korrigeringarna' jag har fått göra är att hitta takt tempo och en bra form, där den inte hänger i bettet/dippar nosen eller nacken/går bakom hand, utan jobbar aktivt med hela överlinjen. Det brukar bli mycket styrketräning med andra ord. Jag är ren dressyrryttare btw. Det kan även bli en del ledarskaps grejer, många hästar t.ex. står inte still när man sitter upp(!), dom vänder hem när man rider ut ('nu har inte lust mer.') eller letar spöken när man tränar (ofokuserade och jobbar inte ordentligt). Dom kan även behöva 'koppelträning', dom får inte stövla över den som går jämte... Andra är bara ängsliga, dom får man bara träna på läskiga saker, så dom litar på en.

Något slags mål för alla hästar som åker härifrån, dom ska vara lätta att få i rätt form (mjuk i handen med bra energi), så jämnliksidig som möjligt, och dom ska stå still när man säger till (inte galoppera på stallgången eller gå iväg när man sitter upp) och dom ska vara trevliga att hantera och rida ut med (inte gå hem eller våga gå förbi det läskiga). Dom ska vara trygga, lugna och snälla och lätta att ha att göra med, dom ska ha en bra grundutbildning.

Nu blev det långt, hoppas du orkar läsa.. : P
 
Sv: Erfarenheter av att lämna hästen på vidareutbildning?

Väldigt bra och nogrannt svar, tack för det! Jag är. Helt klart sugen på att lämna iväg henne I höst, vill att Galoppombytena ska sitta bättre och lära in bakdelsvändning så hon förstår. Är dressyrinriktad också, satsar på att kunna starta en msv klass inom några år! Och att få hjälp med detta skulle underlätta så mycket då jag själv inte har tiden att kunna göra det själv(studerar heltid och jobbar en hel del för att kunna betala för min älskade häst):-)
 
Sv: Erfarenheter av att lämna hästen på vidareutbildning?

Det låter helt sunt i mina öron : )

Ett tips, om du ska befästa byten (befästa msv b-nivå?) så lämna in till en kändare dressyrryttare, som har lite meriter på den nivån, så du verkligen får vad du vill ha (någon som ridit mvs b godkänt mer än en gång m.a.o...). Det kan ju vara ryttare som varit mest framgångsrika som ponnyryttare också, dessa brukar ju ha bra grundutbildning (av grundutbildning av häst med : P) Det finns säkert jättemånga som kan grundutbilda (upp till LB), men till startklar mvs b är det långt ifrån alla som kan utbilda någon annans häst till.

Kolla vem/vilka denna tränar för också! En som inte tränar för någon alls hade jag inte lämnat iväg till...!
 
Sv: Erfarenheter av att lämna hästen på vidareutbildning?

Jag har tänkt göra det jag med. Har suttit på min 08 lite i vinter, skrittat på henne två gånger. Tänkte befästa höger,vänster,framåt,bakåt i skritt,trav,galopp under sommaren. Men sen tar min kunskap stopp anser jag. Vill därför lämna henne en eller två månader på grundutbildning hos någon, för att sen rida för tränare själv och fortsätta. Det svåra är väl att hitta någon i närheten som man vet är bra, och inte allför snordyr;)
 
Sv: Erfarenheter av att lämna hästen på vidareutbildning?

Jag har lämnat iväg för tillridning en gång under en period av två veckor. Jag är nöjd, det jag främst ville ha tränat var galoppen och fattningarna (grön häst). En längre tid hade nog varit bättre men det passade med två veckor av andra skäl och jag tycker att det räckte rätt bra ändå.
 
Sv: Erfarenheter av att lämna hästen på vidareutbildning?

Ja, det svåra är ju i branschen att det inte skiljer så mycket mellan 'lekman' och 'professor'. Vi tar 4000/mån och det ger en usel timlön egentligen, men mer kan man inte ta. Brink tar 7 om inte jag minns tokigt, inte så stor skillnad, trots skillnaderna på min och hans erfarenhet (min är väl inte så liten, men hans är enorm). För arbetet han kan göra skulle han behöva ta 14 000, men det finns ju i princip ingen som har råd med (som inte är lika bra själv)....

Men som sagt, mitt största tips till er som ska lämna iväg, kolla upp vem denna tränar för! Visst, en hobbyryttare på vischan kan göra ett jättebra jobb med problemhästar, men en bra grundutbildning betyder såå mycket, så var noga när ni lämnar iväg = ) (det får hellre kosta, än att det slutar med att man får lämna iväg den igen, eller göra om jobbet själv så gott man kan)
 
Sv: Erfarenheter av att lämna hästen på vidareutbildning?

Tar brink "bara" 7 tusen:-o ?! Jag mailade en käns ryttare som håller till på brolöten, ni vet nog vem jag menar:-) med moms slutade det på runt 8, och jag menar brink är ju brink;-)
 
Sv: Erfarenheter av att lämna hästen på vidareutbildning?

Ja jag kan vara heelt fel ute, men vad jag vet så skiljer det inte alls så mycket som det borde på halvproffesionella som på superproffsessionella. Det finns massa duktiga ponnyryttare i landet t.ex. som gör ett bra jobb, men även om man lämnar till den dyraste i landet brukar det inte bli så mycket (mot vad denna har för meriter). Hästbranschen är verkligen inte en plats där man tjänar snuskigt mycket pengar fort : P

Runt 7 börjar det likna ett 'vanligt' jobb, så även om det låter dyrt så är det egentligen rimliga pengar den som gör jobbet.. Som sagt, jag tar 4 och då gör jag alla jobb, ridning, all förberedelse inför, insläpp, utsläpp, täckesbyte, mockning, hämtar foder etc. (inte vaccinering eller skoning) och det blir inte mycket kvar kan jag säga...! Men jag har heller inte satsat stort på det som mitt huvudyrke (även om det varit det ett tag ändå : P), skulle jag satsa på det skulle jag behöva öka. (då skulle jag säkert också behöva lägga mer tid/pengar på marknadsföring. bl.a.)
 
Sv: Erfarenheter av att lämna hästen på vidareutbildning?

Jag tycker 7 inte är så mycket, det kan jag absolut lägga ut! Kan påpeka att jag faktiskt redan ringt brink och vi ska prata mer i eftermiddag :D
 
Sv: Erfarenheter av att lämna hästen på vidareutbildning?

Kan nu tillägga att jan brink endast tar emot för försäljning och bruksprov tyvär, men han är en himla trevlig karl!
 
Sv: Erfarenheter av att lämna hästen på vidareutbildning?

Okej, ja det kan man ju förstå, annars hade väl dom haft att göra till 2087 haha..
 
Sv: Erfarenheter av att lämna hästen på vidareutbildning?

Jag har vid ett flertal tillfällen sett hur hästar som varit på utbildning snabbt gått tillbaks i de gamla vanliga gängorna eftersom den ordinarie ryttaren inte kunnat tillvarata hästens kompetens.

Så, varför inte lägga pengarna på att utbilda dig själv och hästen tillsammans? För 7000/månad kan du rida många timmar för en bra tränare :cool:
 
Sv: Erfarenheter av att lämna hästen på vidareutbildning?

Det ena utesluter ju inte det andra?

Om man lämnar bort sin häst för att man har problem man inte känner sig komma över, så får man ju hoppas att dessa inte tror att lämna bort hästen är en mirakelkur som gör att alla problemen försvinner, utan att nya ryttaren har tränat så problemen har blivit så små som möjligt och att denna lämnar över instruktioner, helst flera gånger under tiden, för hur hon/han har jobbat och vad ordinarie ryttare ska tänka och träna på, både när hon får tillbaka hästen och vad hon kan göra medans hon väntar. Många ger också lektioner till ekipaget under hästens utbildning.

Spenderar man också många pengar på att någon ska hjälpa ens häst får man också hoppas att denna har vett nog att lägga pengar på att träna sig själv. Man är ju lite korkad om man tror att det räcker att träna hästen och att man bara kan ta över och det ska gå skitbra med samma ryttarförutsättningar (eller sämre eftersom dom själva troligtvis inte ridit eftersom deras häst varit iväg och dom inte tränat på någon annans sålänge)...
 
Sv: Erfarenheter av att lämna hästen på vidareutbildning?

Kompisen lämnade iväg sin häst i 4 veckor för tillridning. Fick tillbaka en väldigt trevlig häst, känslig för hjälperna och kanon att rida.

Fast jag måste hålla med Immer. När hästen kom tillbaka till ägaren så red dens dotter hästen mycket och hon hade tyvärr inte kunskapen att bibehålla det som utbildaren befäst. Red mycket själv på banan och hästen tappade en del. Han gick inte tillbaka till ruta 1 men föll ner några steg iaf.

Om hon hade börjat rida för en tränare och fått mer hjälp så hade hästen säkert behållt det mesta av det.
 
Sv: Erfarenheter av att lämna hästen på vidareutbildning?

Man är ju lite korkad om man tror att det räcker att träna hästen och att man bara kan ta över och det ska gå skitbra med samma ryttarförutsättningar (eller sämre eftersom dom själva troligtvis inte ridit eftersom deras häst varit iväg och dom inte tränat på någon annans sålänge)...

Men så är det uppenbarligen. Det finns en hel del korkade personer.
 
Sv: Erfarenheter av att lämna hästen på vidareutbildning?

knapplån

Jag skulle också vara skeptisk till utbildaren om denna inte säger någonting om läget, utan bara stallar in och skickar hem. Sedan om ryttaren som får hem hästen skiter i att ta råden hon/han fått och eller inte tränar för en tränare, då är ju inte denna så seriös heller..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 462
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 987
Senast: co-SMAD4
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp