Bukefalos 28 år!

Erfarenheter av Specific Young / Adult och lite till

Frokennordberg

Trådstartare
Okej, nu kommer ännu en fråga kring foder. En het potatis i många lägen med för och emot torr vs blötfoder och det ena med det andra.

MEN- nu vill jag veta om det är någon som har någon vettig information och erfarenheter att delge mig kring kattofdret Specific?
Jag har försökt att leta och googla och hitta information på allsköns sätt, men kring just det fodret hittar jag inga tillfredställande fakta.

För det första tycker jag att det är svårt att hitta ordentlig information om innehåll och analys på internet- i det här informationssamhället gör det mig nästan misstänksam! Dock fått provpåsar från vet (som såklart förespråkade detta foder i samband med att jag besökte dom för kastrering av småkillarna) och där kunde jag utläsa innehåll och relativt okej analys. Däremot anger dom inte magnesiumhalt alls, något som jag hittar på samtliga av mina andra foderpåsar här hemma (haft lite trial and error för att hitta ett foder som Charlie kanske gillar mer än Orijen, även om han äter det). På Specific var sköterskan dock tvungen att slå upp detta i ett speciellt häfte för att ta reda på. Visade sig innehålla (med reservation för att jag kommer ihåg fel) 0,078% Mg, de foder jag har hemma är 0,09-0,099%. Och av vad jag har utrönt skall summan inte överstiga 0,10% och inte understiga 0,06% så samtliga är ju inom ramen, även om man såklart inte kommer undan så lätt utan måste jämföra med fodergivorna också, såklart. Och allt annat som spelar in i den fråga, Puh!

Att jag nu hakar upp mig på bland annat Mg är ju för att jag har kastrater och hankatter är känsliga för urinsten och annat sånt mindre trevligt tjafs. Veterinären hävdar att jag "'måste" ha ett foder där tillverkaren specifikt sriver att det motverkar urinsten. MEN, ett foder med samma innehåll och likvärdig analys som INTE skriver det, det är väl samma sak? Man kan väl inte hänga upp sig på en enda formulering från tillverkaren?

Hur som, läser jag på Specifics kattungemat så innehåller det främst spannmål, vegetabiliskt proteinextrakt och fiskprodukter. Bra? Gör mig lite tveksam. Vet på det stället (inte min vanliga vet) sa att det var trams med spannmål och att det inte skadar katten om den inte är allergisk. Men varför betala för största halten spannmål om katten inte fullt kan tillgodose sig det?

Okej, nu svävar jag ut... vi gör frågan enkel:

- Vilka är era erfarenheter av fodret Specific, varianterna Young och Adult?
- Någon som vågar ge dig in på jämförelsen med det och Orijen (som är högre i både protein och fetthalt (baserat på young-fodret, det andra hittar jag som sagt ingen info om och fick bara prov på det ena)?
Någon annan kanske har använt båda sorterna och kan redovisa hur det funkade för just de katterna?

Det är Orijen jag ger dom nu och Specific är det som vet i princip dumförklarade en för om man INTE använde det, alltså därför denna frågan lyfts. JAG anser att Orijen är ett bra foder, men Specific kanske inte är så pjåkigt ändå? Blir bara misstänksam när jag inte hittar så mycket info/omdömen och anti när vet dumförklarar en till förmån för det fodret ;)


Och kan vi, så försök hålla undan smutskastningen av torrfoder/icke-torrfoder-användare och även olika varumärken, försök hålla det sakligt och objektivt i den mån det går! :)
 
Sv: Erfarenheter av Specific Young / Adult och lite till

Största anledningen till att du inte hittar så mycket omdömen om just Specifics sortiment är för att det enbart säljs via veterinär. Zoofackhandeln får inte sälja det. Med andra ord inte lika storkundkrets som andra tillverkare. Däremot borde du hitta info om innehåll med mera tycker jag. Själv tycker jag att ringa och prata med kostrådgivare funkar bäst. De är väldigt kunniga och oftast mycket tillmötesgående. Hittar du inget telenr på hemsida/foderpåsen ring och prata med kliniken där du köpte fodret kanske de kan hänvisa dej vidare.

Jag har länge gett mina katter av Specifics foder och är mycket nöjd. För tillfället äter de "bantningsfodret" FRD och annars äter de FXD, vuxenfodret.
Kan dock inte jämföra med Orijen då mina katter aldrig ätit det!
 
Sv: Erfarenheter av Specific Young / Adult och lite till

Äsch, dina glupar väl i sig vad som helst..!? ;) Mina kräsna stallkatter rynkar på sina små skära nosar när de får mat från Specific...


kl
Hemsidan är verkligen kass, där finns inga innehållsförteckningar utan bara klämkäck text. Dåligt. Ring eller maila dem dina frågor. Specific är ett bra foder och både FND, FxD och FCD förebygger uppkomsten av urinkristaller. Katter brukar gilla det (dock inte mina..) och det är prisvärt jämfört med Hills och RC.
 
Sv: Erfarenheter av Specific Young / Adult och lite till

Svar till bägge "tanterna" ;)

Jo, att det enbart säljs via veterinär är jag med på, men hade ändå hoppats kunna hitta lite fler omdömen från användare detta till trots. Men som sagt, när inte ens hemsidan kan ge en bra och tydlig information blev jag som sagt än mer skeptisk. Men precis som ni båda säger så är det väl bara till att slå dom en pling eller skicka ett mail och se exakt vad det är som är så bra med deras foder.
Sen tycker väl alla att just 'deras' foder är det bästa, både sett från tillverkare och användare av olika foder. Angående smakfrågan så var inte mina två alls främmande för att knapra i sig provbitarna fort som attan. För den ena inget ovanligt, han äter vad som bjuds medan den andre är lite mer kräsen och aldrig kastar sig över mat (mer än Friskies...). Å andra sidan äter han ju som han ska av det de har nu..

Jag tycker det är svårt, jag vet ju vad jag vill och inte vill ge dom, sen har vi sådant som ligger i mellanläge som andra tycker jag ska ge dom som jag egentligen har för lite uppfattning om för att kunna bestämma bu eller bä. Visst, Charlie äter mer "glatt" av detta fodret men bara för att han till synes uppskattar det mer (dvs glufsar av detta och äter mer sansat och lite lojt av det vanliga) behöver det ju inte innebära att det är bättre, mer än för ens eget välbefinnande? För om jag förstått det rätt så äter de ju mest med nosen och är då detta fodret sprejat (kändes lite så, vet inte om det är det) så är det klart att det känns mer aptitligare. Å andra sidan är han ju inte en sådan som kastar sig över andra godsaker heller! Han är alldeles för sansad när det gäller mat tror jag ^^

Håhå jaja.. en djungel. Men kul att få lite svar om fodrets kvalitet i alla fall, som sagt så är det väl inte fy skam, men är det verkligen så mycket bättre de vill påskina? Fler foder har ju en bra sammansättning som teoretisk borde motverka urinsten, pälskvalitet m.m även om det inte klart står det på förpackningen.
Jag kommer nog aldrig bli riktigt klok på detta.
Var så mycket enklare innan jag bestämde mig för att skaffa helt egna katter, annars har vi alltid haft katt i familjen, men då bestämde inte jag foder (och var inte så insatt) och därefter var det jourkatter och då bestämde andra maten.

Hur som, tack för era svar - och fler tankar och åsikter är alltid välkommet!
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 929
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hjälp! Jag håller på att gå vilse i kattfoderdjungeln :crazy: Min lilla Alice är nu åtta månader (:eek:) och kastrerad så jag tänkte...
2 3
Svar
43
· Visningar
12 488
Hundhälsa Jag vet att det redan finns trådar om just vilket hundfoder som är "bäst" och jag har läst dem alla men ändå inte riktigt hittat rätt i...
2
Svar
38
· Visningar
10 406
Senast: nilie
·
Katthälsa Jag känner att jag behöver få ner min katt i vikt och funderar lite kring hur jag ska gå till väga gällande foderbiten. Jag skulle vilja...
Svar
10
· Visningar
2 188
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp