Bukefalos 28 år!

Erfarenheter/synpunkter Ekerötrailer?

S

Sirisiri

Jag har fortfarande inte bestämt vilket släp jag ska ha. Är lite inne på en Ekerötrailer. Vad har ni för erfarenheter av dessa? Jag ska ha ett enkelaxlat släp och det står mellan Star Trailer Rubin, Dalavagnen och Ekerösläpet. Hjälp mig att bestämma mig... :idea:
 
Som jag har förstått det hela så är det ingen större skillnad på Ekerötrailern och dalavagnen utan det är i princip samma släp. Jag hade helt klart valt en Star Rubin, eftersom takhöjden är högre i dem och jag har en stor häst.
 
Jag tycker också det verkar som att Ekerön o Dalan är ungefär samma släp. Det ser ut som att det endast är stripesen som skiljer, fast jag har aldrig sett ett Ekerösläp i verkligheten så jag vet inte säkert.

I tidigare trådar klagar jag alltid på Dalavagnens ventilation (så jag kan tänka mig att det är samma med ekerön??). Den är väldigt bristfällig! För övrigt tycker jag Dalavagnen är en bra och klart prisvärd trailer. Nu har jag visserligen precis beställt mig ett Boj-släp, men skulle jag välja mellan dessa vagnar du nämner skulle jag helt klart kolla in Startrailer viking. Vid första anblicken verkar det vara en bra vagn (jag har bara kikat lite på nätet på den). Hade jag inte varit så inne på att jag skulle ha aluminiumgolv så hade jag nog kollat närmre på detta släp.

Fast givetvis är det en prisfråga också vilket släp man väljer. Det gäller ju att väga för och nackdelar och se vad just DU prioriterar.
 
Jag har hört folk säga att Dalavagnen är större än Ekerö, och att Star Rubin inte är jättestor. Själv har jag ingen aning. Jag vet att en tjej i stallet har Ekerö, och hon verkar trivas bra med den, dock.
 
Fast givetvis är det en prisfråga också vilket släp man väljer. Det gäller ju att väga för och nackdelar och se vad just DU prioriterar.

Det är svårt att veta vad man prioriterar när man inte har någon erfarenhet. Jag tänker betala runt 35 000 kr och vill (bara för att jag är sån :crazy:) helst ha en sån ny som möjligt. Det finns en Ekerö -04 (lite använd) för 35000 kr och Star Rubin ca -00 brukar ha samma pris. Nån nyare beg Dala har jag inte hittat.

Jag vet att Dala/Ekerö har massa likheter med Star också. Frågan är om en 4 år gammal Star är bättre att satsa på än en i princip sprillans Ekerö.

Hur är ventilationen i Star Rubin då? Någon som vet? Annars verkar det här med ventilationen vara något som många kommenterar = viktigt. Som sagt har jag knappt någon transporterfarenhet alls.
 
Fast min plutt är bara 155 cm hög, så han får nog plats i alla släp! :)
 
En sak jag prioriterade var att mitt släp skulle ha en så hög lastvikt som möjligt, eftersom jag har så stor häst (samt aluminiumgolv). Nu var ju din häst "bara" 155cm och då väger den ju inte så jätte mycket så det är kanske inte så intressant i ditt fall.

Det där med ventilationen är viktigt tycker jag, för att hästen ska få en så behaglig resa som möjligt. Startrailers ventilation har jag ännu inte hört något negativt om.

Vår dalavagn, av årsmodell -01, följer förresten mkt bra och smidigt efter bilen och det är jätte bra snabbommar bakom hästen (fast det kanske startrailern också har eftersom det är samma tillverkare).

Du får ut och provköra släpen du väljer mellan och kika, fundera och fundera :)...
 
För mig är det tvärtom! Vår bil får bara dra 1150 kg (totalvikten på pappret kan dock vara upp till 1430 kg), så jag behöver en så lätt transport som möjligt. Tjänstevikten på enkelaxlade brukar ligga runt 600 kg och då får jag lasta 550 kg häst. Det funkar. Skulle du rekommendera en Dalavagn?
 
När vi köpte släp var vi ute på Ekerö och firman där. Vi tittade på både Stars olika modeller och en sprillans Ekerö. Valet föll ändå på en 1 år gammal Star eftersom Ekerötrailern kändes så smäckig jämfört med Startrailen.

Det beror ju självklart på vilken häst du har och hur mycket och hur långt du räknar med att köra hästen.
 
Jag har en snäll liten (ca) 470 kilosklump som ska fraktas några km till träningar någon gång i veckan. Jag tycker också att Star verkar mer gedigen. Fast jag vill ju ha en ny(are)....... :p
 
Tjänstevikten på Dalavagnen har jag för mig ligger på 600 kg (kan vara samma på Ekerön också??). Startrailern har jag för mig väger lite mer, eftersom den är mer "robust", likaså tex kylingekärran.

Jag tycker som sagt att Dalavagnen är klart prisvärd. Den duger gott till att köra lite turer till träningar! I vår har jag kört både min förra häst som kastade sig hit och dit när man körde (både lång och kortkörning), jag har kört stora snälla halvblod på 168 cm och nu kör jag mitt ännu större halvblod på 175cm i den. Fast han gillar inte den dåliga ventilationen, så jag kör med övre bakluckan nere. Fast det går väl alltid att sätta in lite extra ventiler.

Kvalitetsmässigt tror jag Startrailern är bättre, men då kostar den också mer samt att den är tyngre.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lånat ett Star Trailer Rubin (någon av de årsmodellerna som är vita med blå/vinröd/grön dekor) för att köra ponnyn till...
Svar
3
· Visningar
526
Senast: Thera
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 114
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 159
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp