Sporthorse

Trådstartare
Hej,
Någon här som rider eller har ridit i en ergox2- sadel?
Tycker att den ser prisvärd ut, men har inte själv ridit i en.
Tänker främst hopp, men även generellt om modell, kvalité, sits, hållbarhet och form.
Åsikter?
 
Hej,
Någon här som rider eller har ridit i en ergox2- sadel?
Tycker att den ser prisvärd ut, men har inte själv ridit i en.
Tänker främst hopp, men även generellt om modell, kvalité, sits, hållbarhet och form.
Åsikter?

Jag har provat en. Red ett pass terränghoppning i den. Kändes fin och gedigen och låg bra på den häst som jag lånade. Bra grepp. Den var dock för bred i midjan för mig så tyvärr inget för mig då jag fick ont i höfterna av den.
 
Jag har provat en. Red ett pass terränghoppning i den. Kändes fin och gedigen och låg bra på den häst som jag lånade. Bra grepp. Den var dock för bred i midjan för mig så tyvärr inget för mig då jag fick ont i höfterna av den.
Vad tråkigt att den var för bred, antar att modellerna generellt är mer anpassade för män då.
Det vill man ju inte. Jag har idag en equipe special one, och den kommer jag ha i många år till, sitter perfekt i sadeln och den ligger perfekt på hästen, men behöver en som passar nya hästen också.
Jag såg att börjes har en equipe-kopia till en tredjedel av priset, alltså den sadeln i kalvskinn, så kanske kan den vara någonting? Får kanske starta en till tråd :D
 
Skicka dina funderingar till de som gör ErgoX sadlarna. De är inte alls speciellt anpassade till män, utan de har ganska ordentliga tankar bakom för att få de att passa till så många ryttare som möjligt, dock självklart inte alla. Jag har sett dressyrsadlarna provas på kurser som jag varit på och de inverkar väldigt positivt på de flesta ryttares sits och position! Finns en hel del att läsa om du söker!
 
Skicka dina funderingar till de som gör ErgoX sadlarna. De är inte alls speciellt anpassade till män, utan de har ganska ordentliga tankar bakom för att få de att passa till så många ryttare som möjligt, dock självklart inte alla. Jag har sett dressyrsadlarna provas på kurser som jag varit på och de inverkar väldigt positivt på de flesta ryttares sits och position! Finns en hel del att läsa om du söker!
Fast det är inte riktigt tillverkarnas åsikter jag är ute efter, sadeltillverkare säger alltid bra saker om sina produkter för att sälja in produkten, men det är inte alltid det fungerar i praktiken har jag märkt. Nu har jag visserligen inga problem med sitsen, men vill inte få det heller.
 
Senast ändrad:
Vad tråkigt att den var för bred, antar att modellerna generellt är mer anpassade för män då.
Det vill man ju inte. Jag har idag en equipe special one, och den kommer jag ha i många år till, sitter perfekt i sadeln och den ligger perfekt på hästen, men behöver en som passar nya hästen också.
Jag såg att börjes har en equipe-kopia till en tredjedel av priset, alltså den sadeln i kalvskinn, så kanske kan den vara någonting? Får kanske starta en till tråd :D

Hej!! Kvinnor har oftast bredare bäcken än män då kvinnors bäcken har utrymme för en förlossningskanal. Finns dock stora variationer :)
 
Hej!! Kvinnor har oftast bredare bäcken än män då kvinnors bäcken har utrymme för en förlossningskanal. Finns dock stora variationer :)
Jag har fått lära mig att kvinnor behöver smalare midja på sadeln för att få plats med lårmusklerna då vi har större lår? Annars överbelastas knälederna? Jag har inte ridit så mycket i andra sadlar än equipe och stübben dom senaste 10 åren, equipe har faktiskt ganska bred midja jämfört med stübben, men stubben även mindre skön att sitta i enligt mig, jag upplever att dom är uppbyggda på ett annat sätt i bommen vilket gör att jag sitter naturligt rätt och ordentligt på rumpan i en equipe, men får anstränga mig mer i en stubben, om man ska jämföra. Svårt att förklara eller sätta fingret på vad som är annorlunda egentligen, men gillar inte känslan med stübben.
Ingen mer som ridit i en ergox2 (gärna hopp)?
 
Jag har fått lära mig att kvinnor behöver smalare midja på sadeln för att få plats med lårmusklerna då vi har större lår? Annars överbelastas knälederna? Jag har inte ridit så mycket i andra sadlar än equipe och stübben dom senaste 10 åren, equipe har faktiskt ganska bred midja jämfört med stübben, men stubben även mindre skön att sitta i enligt mig, jag upplever att dom är uppbyggda på ett annat sätt i bommen vilket gör att jag sitter naturligt rätt och ordentligt på rumpan i en equipe, men får anstränga mig mer i en stubben, om man ska jämföra. Svårt att förklara eller sätta fingret på vad som är annorlunda egentligen, men gillar inte känslan med stübben.
Ingen mer som ridit i en ergox2 (gärna hopp)?
Hmm gud känner mig så fantastiskt icke-påläst i detta ämne, men har själv fått höra att kvinnor generellt behöver bredare midja i sadlarna för att bli bekväma enl logiken bredare bäcken-> bredare mellan sittbensknölarna samt även bredare mellan höftledens ledskålar. känns iofs löst spekulerat från min sida hehe men frågan är hur man ens gör för att lära sig mer om detta på ett vettigt sätt :p. Btw delar jag din känsla inför stubben och jag har ett brett och mkt uttalat kvinnobäcken
 
Asså detta är OT men är det vanligt med knäbesvär i samband med ridning? Var någonstans i knäna brukar folk generellt få ont då? Tänker att ridning eg borde vara skonsamt för knäna då ridning generellt ej ger så mkt störtar som tas upp i knäna jämfört med gång och jogging. Men man kanske iofs kan få ont för att belastningen blir konstig iom att man "står" bredbent vid ridning?
 
Asså detta är OT men är det vanligt med knäbesvär i samband med ridning? Var någonstans i knäna brukar folk generellt få ont då? Tänker att ridning eg borde vara skonsamt för knäna då ridning generellt ej ger så mkt störtar som tas upp i knäna jämfört med gång och jogging. Men man kanske iofs kan få ont för att belastningen blir konstig iom att man "står" bredbent vid ridning?

Om man måste vrida in underskänklarna så blir det ju belastning i knäna, speciellt vid hoppning.
 
Hmm gud känner mig så fantastiskt icke-påläst i detta ämne, men har själv fått höra att kvinnor generellt behöver bredare midja i sadlarna för att bli bekväma enl logiken bredare bäcken-> bredare mellan sittbensknölarna samt även bredare mellan höftledens ledskålar. känns iofs löst spekulerat från min sida hehe men frågan är hur man ens gör för att lära sig mer om detta på ett vettigt sätt :p. Btw delar jag din känsla inför stubben och jag har ett brett och mkt uttalat kvinnobäcken
Precis men det finns fler parametrar där. Kvinnor har ju även en kortare svanskota, så en perfekt kvinnosadel har stöd bak som förhindrar från att man hamnar i stolsits, midjan måste vara smal för att benen ska hamna i en korrekt position dvs utan att tårna vinklas utåt. Finns inte plats för lårmusklerna så hamnar tårna utåt och då sitter du onaturligt och det påverkar dina knäleder. Det kan jag känna i vissa sadlar. Det gör dom när jag sitter i en stubben men inte i en equipe, equipe ger mig stöd för bäcken eftersom sätet blir bredare vid sittbenet, men ger plats för lår, även om den kunde ha varit ännu smalare i midjan fram. Sen ska sadelns sittpunkt vara bredare, dvs smal midja, bredare sits.


Ang knäledsproblem så tror jag att det är ganska vanligt, iaf för dom som rider mycket. Jag känner ganska många som rider flera timmar om dagen (yrke beridare eller tävlingsryttare), men det är väl ingen direkt akut smärta, utan någon form av kronisk inflammation.
Jag har själv knäproblem, fast ett problem som egentligen inte märks av förutom då jag rider mycket. Har själv arbetat inom hästbranschen och smärtan dyker upp efter häst 3 vanligtvis och känns av efter hoppning och i lättridning. Ibland knäpper det inuti knät.
 
Hmm gud känner mig så fantastiskt icke-påläst i detta ämne, men har själv fått höra att kvinnor generellt behöver bredare midja i sadlarna för att bli bekväma enl logiken bredare bäcken-> bredare mellan sittbensknölarna samt även bredare mellan höftledens ledskålar. känns iofs löst spekulerat från min sida hehe men frågan är hur man ens gör för att lära sig mer om detta på ett vettigt sätt :p. Btw delar jag din känsla inför stubben och jag har ett brett och mkt uttalat kvinnobäcken

Är kvinnor oftare överrörliga än män?

Tänker dels på själva ledernas konstruktion om det finns skillnad?
Eller om det kan tänkas att männens större muskelprocent kan skydda de som ev är hypermobila?

Jag är ju överrörlig deluxe, extremt. Jag har rätt normalbrett och inte smalt bäcken. Men får ont av sadlar utan smal midja.
Lårmuskelteorin tror jag inte på däremot.
Ev dock att män har starkare bål eller annan form på bäckenet som placerar dem i en mer bålaktiv position i dressyrsadlar tex.

Knäproblem har jag haft många elever som haft. De flesta har blivit symptomfria av Sprengers Bow Balance.
Många av de med knäbesvär har varit överrörliga och fått ont framsida under knä. Jag med.
Jag fick samma av cykling, knäböj, benpress etc som ung.
 
@tuaphua kvinnor är generellt mer överrörliga än män berättade min osteopat för mig i fredags. Män är stelare än kvinnor bl a p g a testosteronet.
 
@tuaphua kvinnor är generellt mer överrörliga än män berättade min osteopat för mig i fredags. Män är stelare än kvinnor bl a p g a testosteronet.

Ja, jag har bara haft en manlig elev med höftsmärtor av sadlar. Han har något avvikande av ngt slag ortopediskt.
Men jag har haft rätt många kvinnor som får ont av vida sadlar/hästar.
Och när jag själv var på ryttaranalys av sitsexpert och sjukgymnast(med viss kiropraktisk kunskap) så fick jag veta att det var för att jag var överrörlig och inte har "stopp" nog i lederna som jag får ont av vissa sadlar.
Så jag har liksom antagit något sådant.
Har dock inte frågat någon. Ska göra det när jag träffar kunniga nästa gång. Blir nyfiken på att lära mig mer.
 
Kvinnor är ju generellt fysiskt mindre än män. I förhållande till vår kroppsstorlek har vi bredare bäcken men sen är hela vår kropp ofta mindre. Har själv märkt att det är stor skillnad på hur bred häst jag har och hur bred midja på sadeln jag kan ha. Ju bredare häst, desto smalare midja behövs för att jag ska kunna sitta korrekt utan att få ont.
 
Kvinnor är generellt mer rörligare än män. Vi har ofta såkallad större ledlaxiditet. Om jag kommer ihåg rätt kan det bero på många olika saker men hormonerna spelar stor roll då uppbyggnaden av våra ledkapslar, ligament och dylik bindväv är mer elastisk.

Överröligheten gör att lederna hamnar i ickeoptimala positioner rent anatomiskt för benkomponenterna vilket skapar påfrestningar på alla möjliga strukturer = smärta.
/Blivande fysioterapeut

Är förövrigt själv väldigt nyfiken på sadeln. Hänger en dressyr i mitt stall dom jag klämt lite på men skulle gärna vilja prova en på min, den som finns i stallet är dock på tok för bred för mitt spensliga halvblod då den är gjord till en PRE med breeeeed rygg.
 
Kvinnor är generellt mer rörligare än män. Vi har ofta såkallad större ledlaxiditet. Om jag kommer ihåg rätt kan det bero på många olika saker men hormonerna spelar stor roll då uppbyggnaden av våra ledkapslar, ligament och dylik bindväv är mer elastisk.

Överröligheten gör att lederna hamnar i ickeoptimala positioner rent anatomiskt för benkomponenterna vilket skapar påfrestningar på alla möjliga strukturer = smärta.
/Blivande fysioterapeut

Är förövrigt själv väldigt nyfiken på sadeln. Hänger en dressyr i mitt stall dom jag klämt lite på men skulle gärna vilja prova en på min, den som finns i stallet är dock på tok för bred för mitt spensliga halvblod då den är gjord till en PRE med breeeeed rygg.

Tack för svar! Då var det som jag misstänkte. Intressant är det iaf!
 
Kvinnor är generellt mer rörligare än män. Vi har ofta såkallad större ledlaxiditet. Om jag kommer ihåg rätt kan det bero på många olika saker men hormonerna spelar stor roll då uppbyggnaden av våra ledkapslar, ligament och dylik bindväv är mer elastisk.

Överröligheten gör att lederna hamnar i ickeoptimala positioner rent anatomiskt för benkomponenterna vilket skapar påfrestningar på alla möjliga strukturer = smärta.
/Blivande fysioterapeut

Är förövrigt själv väldigt nyfiken på sadeln. Hänger en dressyr i mitt stall dom jag klämt lite på men skulle gärna vilja prova en på min, den som finns i stallet är dock på tok för bred för mitt spensliga halvblod då den är gjord till en PRE med breeeeed rygg.
Hittade detta på hemsidan:

"ErgoX2 finns i fyra bomvidder – anpassade för den Nordiska marknaden.

Medium: +1,5

Wide: +2,0

XW: +2,5

XXW: +3,5"

Så dom finns ju även i medium. Jag gillar f-ö den här sadeln
http://www.ergox2.com/produkt/ergox2-pro-hopp-kalvskinn-tabaco/
Snyggt utformad och i kalvskinn. Dessutom kostar den bara halva priset av en equipe. Men sen har jag ju aldrig suttit i en Ergox2 själv, inte ens klämt på en.
 
Jag och hästens lilla ryttare (också med korta ben) har ridit i deras första terrängmodell. Den låg fint på min häst, ngt svängd men stilla och bra med de korta bossorna fram så han inte sköt bak den. Vi hade båda problem med att vår skänkel knuffades för mycket bak och vi hittade därför ingen bra balans i den.
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
925
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Hej! Hoppas detta är en okej tråd att göra här :) Jag måste sälja min mammas sadel då hon inte rider längre och undrar lite om den...
Svar
8
· Visningar
757
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 930
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
619
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp