Bukefalos 28 år!

LaMaya

Trådstartare
Hej
Jag har precis Behandlat klart min häst mot Erlichias.
Jag undrar om nån vet hur jag ska gå till väga nu efter behandlingen?
Jag frågasatte veterinären men hon sa inte så mycket, kanske är nån som behandlat tidigare sin häst och kan ge råd?

Lina
 
Du behöver inte tänka på något speciellt, sunt förnuft får råda. Efter vad jag förstår så har din häst haft en akut ehrlichios och bör därför, precis som efter vilken infektion som helst, ta det lugnt tills dess att hon verkar pigg och fräsch igen. Därefter sätter du igång henne långsamt!
 
Som TantEster säger, ta det lite lugnt med igångsättningen.
Min häst blev behandlad i september och vi tömkör/promenerar endast fortfarande rakt fram i olika terränger så hon bygger upp sig igen. Nu vet inte jag hur länge din häst varit dålig, min var dålig i nästan ett år i form av ryggont, hältor som vandrade i alla benen osv. Så jag bygger upp henne långsamt igen! Men det är ju individuellt vad hästen klarar. Fortfarande är min häst lite stel periodvis och vill inte riktigt, de dagarna tar vi bara en kortare promenad. Fast det kan också bero på misstänkt magsår(tror jag), men det är vanligt att det tar tid för att hästen ska bli helt återställd igen. Och vissa blir det tyvärr aldrig.
Men du känner nog vad din häst klarar och inte klarar :)
 
Ju längre tid en häst har gått med sjukdom/smärta, desto längre tid brukar det ta för den att återhämta sig. Mycket beror nog inte på grundlidandet utan på alla spänningar och "undanmanövrar" som hästen fått/använt sig av för att kringgå den smärta eller det obehag som den kände från början. Efter en genomgången akut ehrlichios har man kunnat se att symptom kvarstått i upp till ett halvår.

Lycka till med era hästar båda två!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 230
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Min EMS-ponny skall börja behandlas med Metformin. Veterinären har tyvärr gått på semester och jag ska försöka få tag på någon av...
Svar
1
· Visningar
447
Senast: M_Elin
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
665
Senast: Freazer
·
Hästvård Har varit intresserad av en häst som besiktigades och uppvisade svag hälta i ena frambenet. Han behandlades i kotorna och har återbesök...
Svar
17
· Visningar
1 969
Senast: casio01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp