ESKADRON GRIMMA CONTROL

MaRomer

Trådstartare
Någon som testat den grimman? Sitter kedjan bra under käken? (Jag har kedjan under på unghingsten).

Går det ha kedjan bara under och inte ovanpå nosryggen?
 
Var tvungen att kolla upp grimman, men jag förstår inte riktigt varför utformningen skulle vara så mycket bättre än vanlig grimma och kedja? Man måste ju ändå trä igenom och haka fast grimskaftet.
Någon som fattar designen mer än vad jag gör?
 
Precis som @Kallebus skriver sitter kedjan på plats. Men som sagt, jag undrar om det även går ha kedjan bara under hakan?

Finns även 2 olika. Någon som har koll på skillnader förutom spännen?
 
Var tvungen att kolla upp grimman, men jag förstår inte riktigt varför utformningen skulle vara så mycket bättre än vanlig grimma och kedja? Man måste ju ändå trä igenom och haka fast grimskaftet.
Någon som fattar designen mer än vad jag gör?


På denna sitter kedjan alltid på.dvs du använder den ihop med ett vanligt grimskaft. Om jag fattat rätt. Dvs du behöver ej trä igenom grimskaft. Plus att den håller kedjan på rätt plats.
 
Grimman kan användas med vanligt grimskaft och man slipper trä igenom en kedja eftersom den redan sitter där. Sen går de små öglorna som håller i kedjan sönder ganska lätt, så den känns lite tryggare än vanlig grimma med kedjegrimskaft om man skulle tappa hästen. Kedjan sitter också stabilare så att den inte glider på nosen.

Den jag har som är en Eskadron kan man ändra styrkan på, antingen kan ha kedjan löpandes (lite likt ett strypkoppel kanske) eller så sätter man den så att kedjan är mer statisk. Går dock inte att bara använda en undre kedja.

Vet väl inte direkt om det är en livsnödvändighet, men visst är det smidigt.
 
Grimman kan användas med vanligt grimskaft och man slipper trä igenom en kedja eftersom den redan sitter där. Sen går de små öglorna som håller i kedjan sönder ganska lätt, så den känns lite tryggare än vanlig grimma med kedjegrimskaft om man skulle tappa hästen. Kedjan sitter också stabilare så att den inte glider på nosen.

Den jag har som är en Eskadron kan man ändra styrkan på, antingen kan ha kedjan löpandes (lite likt ett strypkoppel kanske) eller så sätter man den så att kedjan är mer statisk. Går dock inte att bara använda en undre kedja.

Vet väl inte direkt om det är en livsnödvändighet, men visst är det smidigt.


Ok, då är det ingen grimma ja investerar i. KRäver bara lite mer styrka i ledningen och behöver ingen kedja över:)
 
Glöm frågan, såg bilder och samma problem som med kedjegrimskaft, en kedja så lång att det går att bita i den =/
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
491
Senast: Funderarn
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 245
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag har ett i-landsproblem med att mitt fina pannband gärna flyttar sig upp och ner längs sidostycket/nackremmen (micklem-kopia) när...
Svar
5
· Visningar
931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp