Bukefalos 28 år!

Etiskt dilemma!

millus

Trådstartare
För två månader sedan så avlivades min älskade gammelkatt. Han har hela sitt liv hållit gården fri från strövarkatter och han blev 16,5 år gammal. Någon dag efter hans död så kommer det en strövarkatt. Han är jättetrevlig och go på alla vis, så jag fotograferade honom och la in honom på FB, nån dag senare så tar ägaren kontakt och kommer samma kväll och hämtar honom. Två dagar senare är han tillbaka.

De bor några kilometer härifrån, kanske 3 kilometer. Ägaren arbetar borta mycket och bor hemma hos föräldrarna där kissen inte får komma in. Jag har sagt till ägaren att katten får bo kvar här, men jag får inget ordentligt svar.

Det har nu gått två månader och katten har börjat vandra vidare över motorvägen som går 500 meter från vårat hus, jag är mycket rädd att han blir påkörd.

Nu till dilemmat: Jag har beställt tid för kastrering, men hur tusan ska jag uttrycka mig till ägaren? Jag vill ju inte knycka katten!!! Och hur skulle ni gjort?
 
Sv: Etiskt dilemma!

Kan du inte fråga om du får köpa loss katten då, eftersom "han verkar trivas sååå bra hos er" :D
 
Sv: Etiskt dilemma!

Ja! Det var en smart idé! Herregud vad korkad jag känner mig, jag har inte ens tänkt tanken. Vad ska jag erbjuda? 200 kr?
 
Sv: Etiskt dilemma!

Det är nog lättare att få ägaren att nappa på 500 kr. Tillägg att ägaren självklart kan komma och hälsa på katten och se att den har det bra också. Det kan göra det lättare för ägaren att skiljas från katten.
 
Sv: Etiskt dilemma!

Nu har jag pratat med ägaren, och hon vill sälja honom, MEN hon vill ha honom tillbaka den dagen hon känner för det.....

Så jag ska alltså kastrera honom, toaträna, mata och ägaren ska kunna ringa närsomhelst och kunna ta tillbaka honom och betala det jag gav...


Nej!!! Det går jag inte med på, så hon hämtar honom imorgon....Hoppas att han stannar hemma hos dem då!
 
Sv: Etiskt dilemma!

Skum typ...

Om hon låter katten springa vind för våg så dröjer det väl inte länge tills den hamnar under en bil och blir kattmos...
 
Sv: Etiskt dilemma!

Nu har jag pratat med ägaren, och hon vill sälja honom, MEN hon vill ha honom tillbaka den dagen hon känner för det.....

Så jag ska alltså kastrera honom, toaträna, mata och ägaren ska kunna ringa närsomhelst och kunna ta tillbaka honom och betala det jag gav...


Nej!!! Det går jag inte med på, så hon hämtar honom imorgon....Hoppas att han stannar hemma hos dem då!

Rent kasst (för ägaren) om du betalat katten så är den din och förra ägaren kan inte hämta katten. Så kommer katten igen, köp loss den:D
 
Sv: Etiskt dilemma!

Köp loss katten, skriv kvitto. Sen kan hon inte hämta den alls mer. Då är den din.
 
Sv: Etiskt dilemma!

Dessutom så om ägaren tar tillbaka katten kan du ju räkna ihop alla dina utgifter som du har haft på katten när den varit i din ägo och skicka som räkning för det "besvär" som du har haft med honom :D
 
Sv: Etiskt dilemma!

Svarar alla!

Ägaren skulle hämtat katten i förrgår. Igår förmiddag pratade min man med katten här hemma hos oss, och inatt när jag skjutsade hem vår granne så var han på hans gård som ligger på andra sidan E18. Uuuuh jag mår så dåligt, tänk om lilla kissen blir påkörd pga att ägaren inte vill låta mig köpa honom så jag kan kastrera honom!

Jag har ju tagit bort hans mat också eftersom ägaren skulle hämta honom, så det är nog därför han har gått till andra gården för där har de en vildkatt som de ställer ut mat till!
 
Sv: Etiskt dilemma!

Mitt tips är att omgående kastrera katten och samtidigt ID-märka och ägarregistrera honom i alla ID-register. En okastrerad, omärkt utekatt (huskatt) kan ingen bevisa vems det är. Det finns antagligen många liknande katter.
 
Sv: Etiskt dilemma!

Giganten: Ja och jag har tänkt på dem alla, men det handlar ju om grannsämja också! Jag vill ju inte gärna råka i storbråk!
 
Sv: Etiskt dilemma!

Men hur ställer Du till med bråk om du köper loss katten med kvitto?
Då är det Fd kattägaren som ställer till med bråk, och som inte tar ansvar för sin katt utan bara när det passar denne.
Du om någon tar ju ansvar isåfall.
 
Sv: Etiskt dilemma!

Kanske kan ägaren vara mottaglig för argument som att det kan bli väldigt dyrt för dem om katten skulle vålla en olycka på motorvägen.:eek:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 250
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 825
Senast: Kaching
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 243
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp