Ett helt VM för hästar utan minsta lilla nyhet?

Roheryn

Trådstartare
På ett hästforum - hur är det ens möjligt? VM för islandshästar har pågått i Holland 8 - 13 augusti, Sverige har haft ett flertal medaljchanser och dessutom tagit flera medaljer, varav tre guld. Men inte någon som helst rapportering om detta på Bukefalos? Som sagt - hur är det möjligt?
 
Det finns tyvärr en ganska enkel förklaring på detta.
Alla nyheter på Bukefalos länkar till olika nyhetssidors/tidningars öppna nyheter som jag lyckats hitta.

Ridsports islandsdel låste för några månader sedan? ner i princip alla artiklar vilket gjorde att jag slutade titta där och det ser fortfarande ut som så är fallet.

Tipsa gärna om länkar till öppna nyheter som ni tycker borde läggas in på Bukefalos.
 
Det finns tyvärr en ganska enkel förklaring på detta.
Alla nyheter på Bukefalos länkar till olika nyhetssidors/tidningars öppna nyheter som jag lyckats hitta.

Ridsports islandsdel låste för några månader sedan? ner i princip alla artiklar vilket gjorde att jag slutade titta där och det ser fortfarande ut som så är fallet.

Tipsa gärna om länkar till öppna nyheter som ni tycker borde läggas in på Bukefalos.
Ja, det har du helt rätt i, allt som rör islandshästar hos Ridsport är låst. Synd, jag hade gärna sett att de hanterade islandshästnyheterna som övrigt material, dvs att det finns både låsta och öppna artiklar.

Det finns både Ishestnews.se och Islandshastnyheter.se, men jag tror tyvärr att de båda mest har låst material.

Min främsta nyhetskälla är Eidfaxi.is, men den är på isländska och det läser ju de flesta inte.
 
Jag kanske borde svarat tidigare på detta men som du skrev kan jag inte använda några av de sidorna.
En verkar inte finnas alls?
En verkar ha låst allt trots att det såg bra ut från början.
Och som du skrev jag länkar i princip enbart till nyheter på svenska.
Det är därför det ibland dyker upp nyheter från Finland och svenskkolonin på Spanska solkusten.
 
Jag kanske borde svarat tidigare på detta men som du skrev kan jag inte använda några av de sidorna.
En verkar inte finnas alls?
En verkar ha låst allt trots att det såg bra ut från början.
Och som du skrev jag länkar i princip enbart till nyheter på svenska.
Det är därför det ibland dyker upp nyheter från Finland och svenskkolonin på Spanska solkusten.
Jo, jag förstår! Kan vara så att han som hade Islandshästnyheter numera jobbar på Ridsport. Och de har ju som sagt låst allt sitt islandshästmaterial. Verkligen jättetråkigt! Och förstår ju att nyheter på isländska kanske inte slår så stort här! ;)
 
Min isländska räcker nog inte ens till för att jag skall förstå sidan, trots mitt hyfsat islandsklingande namn.
Tungur knivur från Korpen flyger är väl det uttryck som satt sig:
Vet inte om det hamnar på pluskontot, men filmen är bra.
 
Vad som däremot är tråkigt, om nu Sverige dessutom tagit guld, är väl att det inte nämnts alls i de svenska nyhetstidningarna. Det hade ju gärna fått komma som åtminstone en notis på tex Aftonbladet/Expressen.
Nej, inte så mycket som ett pip där!

Svenska ryttare tog tre guld och om jag räknat rätt tre silver och fem brons och Sverige blev näst bästa nation.

Bland de hästar som avelsvisade på VM blev det ett guld, ett silver och ett brons för svenska hästar (olika åldersklasser).

Nu förstår jag ju såklart att vi som håller på med islandshästar är en liten, liten del av den totala hästsporten, men Sverige är en bra nation med bra hästar, så hade varit kul med någon liten notis någonstans 😊
 
Nej, inte så mycket som ett pip där!

Svenska ryttare tog tre guld och om jag räknat rätt tre silver och fem brons och Sverige blev näst bästa nation.

Bland de hästar som avelsvisade på VM blev det ett guld, ett silver och ett brons för svenska hästar (olika åldersklasser).

Nu förstår jag ju såklart att vi som håller på med islandshästar är en liten, liten del av den totala hästsporten, men Sverige är en bra nation med bra hästar, så hade varit kul med någon liten notis någonstans 😊

Jag tror att det blir så naturligt eftersom islandssporten är så isolerad från övriga. Inga andra raser är välkomna och islänningar tävlar sällan i andra delar av ridsporten. Av naturliga skäl. Man kan inte komma in på en dressyrtävling och tölta. Islandsfolket håller sig inom sin bubbla så att säga. Den enda gång de som håller på den engelska ridningen stöter på islandshästar är på turridningar. För det mesta. Finns såklart undantag.

Jag har ingen erfarenhet alls av islandshästar utanför några gånger på turridning. Jag kan inte se om en häst töltar fint eller ens korrekt. Så en gångartstävling blir rätt trist att titta på. Förutom att hästarna är fina. Precis som dressyr är för de som inte är insatta i dressyr.

Hoppningen har lyckats så bra p.g.a. en kombination av flera faktorer: framgångar och enkla regler är två av dem. Det är lätt att se en bom falla från ett hinder. Islandsporten och dressyren har det svårare. Det är svårt att se kvaliteten i en tölt eller en piaff. Det är inte publikvänliga sporter för de oinsatta. Framför allt tror jag att OS-framgångarna är en stor faktor i hoppningens framgång på sportsidorna. Få oinsatta tittar ridsport-VM men många oinsatta tittar på allt i OS där svenskar har medaljchans. Inte för att det är ridsport utan för att det är OS. Men det hjälper ju mycket att hoppning är så pass lätt att förstår för vem som helst.
 
Jag tror att det blir så naturligt eftersom islandssporten är så isolerad från övriga. Inga andra raser är välkomna och islänningar tävlar sällan i andra delar av ridsporten. Av naturliga skäl. Man kan inte komma in på en dressyrtävling och tölta. Islandsfolket håller sig inom sin bubbla så att säga. Den enda gång de som håller på den engelska ridningen stöter på islandshästar är på turridningar. För det mesta. Finns såklart undantag.

Jag har ingen erfarenhet alls av islandshästar utanför några gånger på turridning. Jag kan inte se om en häst töltar fint eller ens korrekt. Så en gångartstävling blir rätt trist att titta på. Förutom att hästarna är fina. Precis som dressyr är för de som inte är insatta i dressyr.

Hoppningen har lyckats så bra p.g.a. en kombination av flera faktorer: framgångar och enkla regler är två av dem. Det är lätt att se en bom falla från ett hinder. Islandsporten och dressyren har det svårare. Det är svårt att se kvaliteten i en tölt eller en piaff. Det är inte publikvänliga sporter för de oinsatta. Framför allt tror jag att OS-framgångarna är en stor faktor i hoppningens framgång på sportsidorna. Få oinsatta tittar ridsport-VM men många oinsatta tittar på allt i OS där svenskar har medaljchans. Inte för att det är ridsport utan för att det är OS. Men det hjälper ju mycket att hoppning är så pass lätt att förstår för vem som helst.
Som jag skrev så är islandshästsporten en väldigt liten del av den totala hästsporten i världen, ja. Och jag har inte på något sätt efterlyst heltäckande reportage eller sändningar i riksmedia, utan snarare någon liten notis eller så eftersom det ändå pågått ett VM där Sverige både varit väl representerat OCH framgångsrikt 😊

Kan väl också konstatera att det är trist att precis ALL rapportering om islandshästar i Sverige ligger bakom betalväggar, det gör ju som vi konstaterat i den här tråden att det inte ens dyker upp resultat här på Buke. ”Vanliga” Ridsport har ju en del artiklar som inte är låsta, men på islandssidan är ALLT låst om man inte prenumererar. Tråkigt, som sagt!

Vi kommer nog dock bli kvar i vår ”bubbla”. Tror det finns en islandshäst som tävlar framgångsrikt i fälttävlan (och givetvis kan man rida ett dressyrprogram på en islandshäst i skritt, trav och galopp utan att tölta), men det tillhör ju undantagen. Vi är ju faktiskt inte ens en del av SvRF.
 
Nej, inte så mycket som ett pip där!

Svenska ryttare tog tre guld och om jag räknat rätt tre silver och fem brons och Sverige blev näst bästa nation.

Bland de hästar som avelsvisade på VM blev det ett guld, ett silver och ett brons för svenska hästar (olika åldersklasser).

Nu förstår jag ju såklart att vi som håller på med islandshästar är en liten, liten del av den totala hästsporten, men Sverige är en bra nation med bra hästar, så hade varit kul med någon liten notis någonstans 😊
Sverige tog lagguld i EM i fårvallning också, det får inte heller någon uppmärksamhet. Det har väl inget allmänintresse :down:
 

Liknande trådar

Relationer I morgon börjar jag jobba efter semestern igen och jag kan inte lämna min mamma ensam en hel dag, eller knappt ens ett par timmar. Jag...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
87 035
Senast: Snurrfian
·
Träning Har ridit en häst som är fullkomligt både skänkel/vikthjälps/röstdöv några gånger. Hästen, eller snarare ponnyn, är en D-ponny (åt det...
Svar
18
· Visningar
3 484
Senast: sandrafors
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 795
Senast: sweet_extraa
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp