Bukefalos 28 år!

Ett par frågor ang PNH

Araminta

Trådstartare
Tjo!
Har börjat nosa litegrann på PNH med skötisen, speciellt "7 games" och det går hyffsat (bara tränat 2-3 gånger) då han i grunden är en mkt väluppfostard herre, dock inte enligt PNH. Har lite funderingar:

1. Hästen följer mig helt ok, hänger med i svängar, stannar och börjar lära att backa när jag backar (tidigare bara backat på röstkommando). Däremot har jag problem med att få honom att öka! Han är en bekväm herre som gärna strosar runt i sitt eget lunk och reagerar inte nämnvärt på smackningar eller tjo och tjim. Försöker låta bli att dra i grimskaftet och vända mig mot honom men får honom inte med mig - tips?

2. Hur lär man bäst hästen att gå undan för tryck? Herren har lärt sig att flytta bakdelen när jag för handen mot rumpan på honom. På samma sätt kan jag enkelt backa honom genom att peta på bogen. Men jag lyckas för allt i värden inte få honom att flytta framdelen? Prövat vara uthållig och lägga mer och mer tryck på honom men han är orubblig - svårt med positiv försträking när hästen inte ens försöker göra någonting alls. Samma sak om jag lägger mellan öronen för att få honom sänka huvudet - han förstår mig inte alls.

Det var det jag kom på nu - kommer säkert på mer efter ett tag.
 
Sv: Ett par frågor ang PNH

Hej
Det verkar som du har kommit en bit.
Att få hästen gå undan för tryck börja med att stryka hästen där du vill att den ska flytta så den inte flyttar innan du tagit i den sedan trycker du lätt och om den inte flyttar trycker hårdare tills den flyttar sig och så snart den flyttar sig eller släpp. '
Det verkar som att du kanske ska prova att vara lika irriterande som insekt ta i så lite som möjligt ibland är det effektivare än att ta i
lycka till :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ett par frågor ang PNH

Jag har samma problem.. Crow flyttar inte bogen, men däremot provar han gärna att backa eller gå fram när jag trycker där:P
 

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 155
Senast: anyberg
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 287
Träning Har tagit ett nordsvensksto på foder inför köp och den snälla fina häst ägarna lovat hon är kan jag ju säga att hon INTE är...hon är...
2
Svar
36
· Visningar
3 615
Senast: mettanmett
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 345
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp