Bukefalos 28 år!

Ett rop på hjälp

PheeHee

Trådstartare
Min situation: Har ett fint sto i 16.års åldern som jag vill tävla med. Jag är själv 16 och är rätt girig av mig. Hon står nu i ett litet 4 boxar-stall en bit ifrån mitt hus (4 km bort) som med skrittavstånd bort har en paddock som jag hyr månadsvis. Eftersom att jag vill träna och tävla så måste jag börja någonstans. Rider lektionshäst men känenr att jag vill ta med min häst på lektion. Rätt och slätt.. ingen möjlighet att ta hem tränare och ingen möjlighet att åka iväg med häst då pappa inte har det som krävs i bil och erfarenhet och min mor är för lat. Båda vill att jag ska träna och tävla men när jag väl ber om hjälp med transport så blir det för jobbigt eftersom att de måste anstränga sig regelbundet.

Hur hade ni gjort? Har tyvärr ingen bra ekonomi och det var en stor anledning till att jag flyttade dit jag ahr hästen nu. har varit där sedan i höstas. Har funderat på att flytta tillbaka till där jag ahde henne innan men pga dåligt skött miljö och högre kostnad så känns det inte värt det. Hjälp? :eek:
 
Sv: Ett rop på hjälp

Jag var rakt på sak, när jag fick sköthäst nära ridskolan. Jag frågade på ridskolan om jag fick ta med "min" häst och det var helt OK. Men eftersom ridhus, tränare, försäkringar och allt sådant kostar, så kostade alltså lektionerna lika mkt för mig som hade "egen" häst, som för övriga. Då hade jag ju också säkerheten, att det alltid fanns en häst tillgänglig för mig OM "min" häst var sjuk eller skadad.

Nu, när jag HAR egen häst, så är det likadant. När jag rider lektion, eller åker på ridläger vid ridskolan, då tar jag med mig min egen häst och samma regler nu. Samma pris för mig, som har egen häst, som för övriga. Och jag har samtidigt säkerheten att ridskolan tillhandahåller häst åt mig om min häst är sjuk eller skadad.

Så jag tycker helt klart att du ska höra med ridskolan om du får ta med dig din häst på lektion. Det ger mer än man tror, både för en själv som ryttare, som för hästen. Min dam älskar att visa upp sig och charmar både tränare och omgivning. :love:

Mvh

IngelaH
 
Sv: Ett rop på hjälp

Har du förklarat för dom att du MÅSTE träna för att kunna tävla? Och att dom då får hjälpa till med att köra.

Betalar du hästen själv? Om ja, säg då att dom får hjälpa till med en dyrare stallhyra så att du har tillgång till en tränare.
 
Sv: Ett rop på hjälp

Ingela H: Jag får ta med hästen till ridskolan. Det är väldigt vanligt att ryttare gör det så det är avklarat. Är glad att det går eftersom att det är billigare än att hitta en ridlärare att rida privat för. Sist betalade jag 250kr + ridhusavgift på 60kr. :grin:

Aliil: Tro mig. Det vet dom även om min naiva pappa tror att jag är världsmästare på det. Och ekonomiskt har jag råd med tränare men problemet är vart jag ska rida. Har ennu ingen egen paddock och kommer i stort sätt inte iväg till tränare pga att min chafförs tid är av en annan dimmension.


Men tack för svaren :D Jag hade panik ett tag men det får gå endån :angel:
 
Sv: Ett rop på hjälp

Rid för tränare i paddocken du hyr?

Edit: Läste igen och såg att det inte går att ta dit tränare. Varför inte?
 
Sv: Ett rop på hjälp

Om du inte har råd att stalla in hästen där det finns träningsmöjligheter och din pappa inte har möjligheter att köra och din mamma "är för lat", så ser jag ingen bättre möjlighet för dig än att vänta med dina tävlingsambitioner tills du är vuxen och har ekonomi för det själv.

Kan personligen tycka att det är rätt taskigt av dig att skriva att din mamma är lat: jag misstänker att hon har ett jobb och hjälper till att se till så du har kläder och får mat. Misstänker att din mamma (enligt min fördomsfulla schablon) är den som städar större delen av bostaden.

Visst är det tråkigt att inte kunna få hela drömmen men du verkar ändå ha god hjälp att glädja dig åt din hobby: du rider på ridskola, och har också egen häst.
 
Sv: Ett rop på hjälp

Har du problem med att ta dig till träningar, hur hade du då tänkt ta dig till tävlingarna?
 
Sv: Ett rop på hjälp

Antingen får du ju prata med dina för'äldrar och se om ni kan komma fram till en lösning, t.ex. att de hjälper till att köra dig till träning/tävling mot att du hjälper till med saker hemma (kanske större trädgårdsarbete eller vad det nu kan vara) eller så får du vänta tills du blir myndig och fått körkort och bättre ekonomi.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 462
Senast: Mabuse
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 429
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp