Bukefalos 28 Ă„r!

đŸ‡ȘđŸ‡șEU VALET 2024🇾đŸ‡Ș

Vilket parti kommer ni att rösta pÄ i EU valet 2024

  • SD

  • M

  • KD

  • L

  • C

  • V

  • MP

  • S

  • F

  • AfS

  • PP

  • Övr

  • Blankt

  • Kommer ej rösta


Resultat syns endast efter röstning.
Nej. Jag tog med dom partier som i senaste valet fick en siffra större Ă€n 0.40%(resultat) registrerad hos valmyndigheten och som Ă€ven stĂ€ller upp i detta val. Tex Fi fick ju det men stĂ€ller inte upp i Ă„rets val. Iaf inte i skrivande stund. Efter AfS kom ju Medborgerlig Samling som fĂ„ fick 0.15%. Det var ju sĂ„ lĂ„gt sĂ„ jag drog grĂ€nsen dĂ€r. Folklistan fick bli med som en Joker i leken av förklariga skĂ€l 😎
Vad jag kan lÀsa har Feministiskt initiativ en gemensam lista med partiet VÀndpunkt under namnet VÀrdigt Liv, vilket innebÀr att de stÀller upp i Ärets val men som del av ett samarbete.

Förhoppningsvis Àr partiernas vÀljare medvetna om den gemensamma listan. Det krÀvs ju egentligen bara en simpel googling för att fÄ informationen om att pÄstÄendet att Fi inte stÀller upp i Ärets EU-val Àr inkorrekt, men dels Àr det inte alla som gör detta och pÄ valdagen sÄ tar man knappast heller fram sökmotorn utan gÄr frÀmst pÄ de tillgÀngliga sedlarnas namn. DÀr hade de kunnat vara mer strategiska för att kanske fÄnga upp mer spontana eller oinsatta vÀljare.
 
Vad jag kan lÀsa har Feministiskt initiativ en gemensam lista med partiet VÀndpunkt under namnet VÀrdigt Liv, vilket innebÀr att de stÀller upp i Ärets val men som del av ett samarbete.

Förhoppningsvis Àr partiernas vÀljare medvetna om den gemensamma listan. Det krÀvs ju egentligen bara en simpel googling för att fÄ informationen om att pÄstÄendet att Fi inte stÀller upp i Ärets EU-val Àr inkorrekt, men dels Àr det inte alla som gör detta och pÄ valdagen sÄ tar man knappast heller fram sökmotorn utan gÄr frÀmst pÄ de tillgÀngliga sedlarnas namn. DÀr hade de kunnat vara mer strategiska för att kanske fÄnga upp mer spontana eller oinsatta vÀljare.
Ja, precis. Det Àr inte partiet Fi som stÀller upp i valet.
 
Ja, precis. Det Àr inte partiet Fi som stÀller upp i valet.
Det Àr fortfarande partiet Fi som stÀller upp i valet, via en gemensam lista med ett annat parti. Om Fi alltjÀmt planerar att stÀlla upp med sina egna kandidater i valet sÄ blir det en aning missvisande att pÄstÄ att Fi inte stÀller upp i valet.

Det Àr inget unikt fenomen heller, det hÀnder dÄ och dÄ att mindre partier vill ha gemensamma listor för att öka sina chanser att komma in i parlamentet. Det sker i Är ocksÄ potentiellt med finska Kristdemokraterna och Rörelse Nu. Skulle de partierna visa sig ha en gemensam EU-valslista sÄ innebÀr ju inte det heller att KD och RN har upplösts helt och "inte stÀller upp i EU-valet". TvÀrtom stÀller de fortfarande upp, de har bara en annan strategi med sina respektive kandidater pÄ en gemensam lista. Ett tag nÀr bland annat svenska KD hÀngde löst för flera Är sedan var det spekulationer om potentiella gemensamma listor hos de borgerliga, men det blev inget av det. Men lÄt sÀga att de dÄ hade haft en gemensam borgerlig lista sÄ hade ju det fortfarande inte inneburit att absolut noll av de borgerliga partierna stÀllde upp i valet. Fenomenet Àr med andra ord ett slags valförbund eller en valallians, ett samarbete och inte nÄgot som totalt utraderar de enskilda partiernas deltagande i valet.
 
Jag vet inte om jag kommer rösta, det Àr svÄrt som utlandssvensk. Jag har bott utomlands i snart 15 Är sÄ det Àr svÄrt att hÄlla koll pÄ politiken i Sverige.
 
Jag vet inte om jag kommer rösta, det Àr svÄrt som utlandssvensk. Jag har bott utomlands i snart 15 Är sÄ det Àr svÄrt att hÄlla koll pÄ politiken i Sverige.
Jag bor ju ocksĂ„ utomlands sedan lĂ€nge. Har inte detalj-jĂ€rnkoll pĂ„ politiken, men tĂ€nker absolut rösta Ă€ndĂ„. Jag vet ju Ă€ndĂ„ ungefĂ€r var mina sympatier ligger och vill definitivt inte ”ge bort” min röst till högerkanten

 
Nu gjorde jag DNs valkompass och fick ett annat resulat. C följt av S och sedan M.

Men mycket fÀrre frÄgor om individens rÀttigheter.
 
Jag vet inte om jag kommer rösta, det Àr svÄrt som utlandssvensk. Jag har bott utomlands i snart 15 Är sÄ det Àr svÄrt att hÄlla koll pÄ politiken i Sverige.
Om du ÀndÄ bor i ett EU-land sÄ kanske du har koll pÄ vilka partigrupper i parlamentet som dina favoriter finns i och sÄ tar du ett svenskt parti som ligger i den gruppen? Annars kanske det ideologiskt finns en hemvist som kan följas? Att lÄta bli att rösta Àr att ge utrymme Ät de alternativ som Àr de allra sÀmsta (i ens egen mening). Och ofta tycker man ju att Ätminstone nÄgot alternativ Àr sÀmre Àn de andra.
 
Om du ÀndÄ bor i ett EU-land sÄ kanske du har koll pÄ vilka partigrupper i parlamentet som dina favoriter finns i och sÄ tar du ett svenskt parti som ligger i den gruppen? Annars kanske det ideologiskt finns en hemvist som kan följas? Att lÄta bli att rösta Àr att ge utrymme Ät de alternativ som Àr de allra sÀmsta (i ens egen mening). Och ofta tycker man ju att Ätminstone nÄgot alternativ Àr sÀmre Àn de andra.
Ja, skulle ha formulerat att jag inte vet
hur jag ska rösta, inte om jag ska rösta.
Jag vet iaf vilka partier jag inte vill ska ha makt i EU och jag vet ungefÀr hur jag skulle ha röstat om jag fick rösta hÀr i landet jag bor i.
PĂ„ det sĂ€ttet Ă€r Ă€ndĂ„ ett EUval lĂ€ttare som utlandssvensk eftersom vilka som sitter i euparlamentet pĂ„verkar mig oavsett om representantena Ă€r frĂ„n Sverige eller Österrike (eller ngt annat land).
 
Jag bor ju ocksĂ„ utomlands sedan lĂ€nge. Har inte detalj-jĂ€rnkoll pĂ„ politiken, men tĂ€nker absolut rösta Ă€ndĂ„. Jag vet ju Ă€ndĂ„ ungefĂ€r var mina sympatier ligger och vill definitivt inte ”ge bort” min röst till högerkanten

Har du fÄtt röstkort hemskickade?
 
Konstigt, jag har inte fÄtt nÄgot Àn.
Var samma sak inför förra valet, dÄ fick jag inte heller nÄgot utan fick be om att fÄ det skickat.
Idag fick jag meddelade frÄn Valmyndigheten via Kivra att mitt röstkort kommer snart med posten och att man kan börja rösta den 22:a.
 
Noterar fördelningen av röster i omröstningen i den hÀr trÄden - skiljer sig markant frÄn t.ex. resultatet i senaste riksdagsvalet! Vet dock inte hur EU-valet brukar se ut, om fördelningen mellan partier brukar skilja sig mycket frÄn riksdagsvalen eller om det brukar vara ungefÀr samma?
 
Gjorde SVT's valkompass och det blev vÀl som gissat, men ska nog ta och lÀsa pÄ kring 2-3 olika partiers toppkandidater och deras respektive partigrupp och göra nÄgot vÀlgrundat val dÀrefter.
 
Noterar fördelningen av röster i omröstningen i den hÀr trÄden - skiljer sig markant frÄn t.ex. resultatet i senaste riksdagsvalet! Vet dock inte hur EU-valet brukar se ut, om fördelningen mellan partier brukar skilja sig mycket frÄn riksdagsvalen eller om det brukar vara ungefÀr samma?
EU valet Àr svÄrt att skatta dÄ valdeltagandet Àr avsevÀrt lÀgre Àn vÄrat Riksdagsval.
 
EU valet Àr svÄrt att skatta dÄ valdeltagandet Àr avsevÀrt lÀgre Àn vÄrat Riksdagsval.
Ja, sant. TrÄkigt, dÄ ÀndÄ mÄnga har synpunkter pÄ EU - dÄ hade ju valet varit det givna tillfÀllet att pÄverka Ät det hÄll man vill! Men inte mycket till valrörelse heller, tycker jag, sÄ en del av ointresset Àr kanske partierna sjÀlva skyldiga till?
 

Liknande trÄdar

Relationer Jag vet inte vart trÄden hör hemma, den spretar mot flera Àmnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag mÄste...
2
Svar
28
· Visningar
8 081
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Som de flesta hÀr sÀkert kÀnner till vid det hÀr laget Àr jag mamma till @EmmaFilippa som brukar skriva mycket hÀr och som kÀnner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 564
Kropp & SjĂ€l Orkar inte vara anonym.... I vĂ„ras fick jag tillfĂ€lle att vara med i en smĂ€rtstudie gjord av Örebros universitet för att fĂ„ hjĂ€lp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 336
Senast: EmmaW
·
  • LĂ„st
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat nÄgra varv till pÄ mitt förhÄllande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlÀgg om det hÀr tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 325
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • BilsĂ€tesskydd
  • Valp 2023 -den andra
  • Katter med olika foderbehov

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • StĂ€nger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp