Bukefalos 28 år!

Eurovision Song Contest 2015 - semifinalerna

Moldavien
Armenien
Nederländerna
Grekland
Estland
Serbien
Ryssland
Danmark
Albanien
Georgien

Rumänien
Ungern
Belgien


Jag är faktiskt riktigt besviken att Moldavien åkte ur. De var mina favoriter ikväll.
 
Ryssland, Rumänien och Estland var de av de som gick vidare som förtjänade att gå vidare.

Belgien var också ok, annars var det inga bra som gick vidare direkt. Någon till var det som var ok också men kommer inte ihåg vilket land det var.
 
Resultattavlan:

finalister_zpswnxhcr4b.jpg
 
Mina favoriter är Estland, Albanien, Belgien och Makedonien så de hoppas jag går vidare.

Lättare att säga vilka 6 länder som jag tror åker ut så:

Moldavien (V)
Vitryssland (V)
Danmark (V)
Finland (V)
Ungern (X)
Grekland (X)

Hade 4 av 6 rätt (även om jag ångrade mig på Grekland senare)...
 
Jag ber även om ursäkt för mina 1000 inlägg (med tillhörande stavfel...) i den här tråden (man vet att man skriver många inlägg när man får meddelande om att man måste vänta x antal sekunder innan man kan posta nästa inlägg) :o Hoppas dock att det kan hjälpa den/dem som inte sett programmet och läser i tråden i efterhand.
 
Jag ber även om ursäkt för mina 1000 inlägg (med tillhörande stavfel...) i den här tråden (man vet att man skriver många inlägg när man får meddelande om att man måste vänta x antal sekunder innan man kan posta nästa inlägg) :o Hoppas dock att det kan hjälpa den/dem som inte sett programmet och läser i tråden i efterhand.

Du har varit till stor hjälp. Tack för att du orkade titta och åter ge varje bidrag
 
Nu har jag tid att göra ett lite längre inlägg om Semifinal 1! :D

Först hur jag tippade innan semin: (fetmarkerade gick till final)

Estland
Belgien

Makedonien
Albanien
Ryssland
Armenien
Serbien
Rumänien
Grekland

Moldavien

Två fel var inte illa pinkat ;-) Det var Georgien (som var starkare live än jag trott) och Ungern (som rätt överraskande gick vidare) som tog de två platserna jag missade.

Alla mina favoriter i förväg, utom Makedonien, gick vidare. Men Makedonien var faktiskt bättre i videon än live så jag är inte superöverraskad.


Så till showen då...
Programledarna gjorde ett ok jobb, men tycker personligen att det är för rörigt med tre programledare + en till i greenroom. En eller ett par är lagom.
Conchita var fantastisk att se i öppningsnumret, och kul att hon var med hela kvällen!

Alla mellanakter och snack här och där blev lite långdraget, och de kunde ha skippat ngt av det och haft en längre stund till resultatet som de ju bara rabbblade upp i snabb takt! Då försvinner ju spänningsmomentet! Trist...

Vykorten gillade jag!

Vad gäller vissa av bridragen då...

Kvällens bästa:

Estland fångade mig och höll mig kvar hela låten. Man verkligen lyssnade på dom och det blev som en berättelse. Dessutom sjöng de bra! Bravo!
Rumänien var en av mina favoriter redan innan, men han sjöng jäkligt bra live och fick med känslan som fanns i videon. Och kul att han sjöng på sitt hemspråk (lite dålig engelska i slutet förlåter vi honom för hehe)
Belgien var en fräsch fläkt tyckte jag, ngt lite originellt men ändå inte fånigt! Hans röst älskar jag verkligen och hans intervju i greenroom gav extra poäng ;-) Och man minns låten!

Kvällen överraskningar:
Serbiens låt föll jag inte för i inför-programmet, men live var det ju jättehäftigt! Började lite trevande, jag var osäker på rösten och låten och det kändes sååå klyshigt... men så kom det igång och hon strålade i kapp me d partytempot! Yes!
Albanien gillade jag i videon inför... med live lät hon inte alls bra! Nerver eller klarar hon inte att sjunga live? Låten är ju bra och hoppas att hon fixar det bättre i finalen.
Georgien var mkt starkare live än jag trott, hon sjöng ju bra! Också lite udda vilket gör att man minns det. Inte min största favorit, men som sagt bättre än jag trott!

Kvällens konstigaste:
Ryssland får jag inget grepp om.... Låten är stark, sångerskan har en stark röst.. liksom hela kittet. Men är hennes tårar äkta? Jag får inte den där genuina känslan när hon sjunger, samtidigt som hon r så sjukt snygg och sjunger så bra! Kommer hamna i topp, absolut! Men det känns nästan lite för perfekt!
Finland vill man älska, men det var ingen bra låt... alls! Sa innan aatt antingen vinner den stort eller så floppar den, och det blev flopp. Men hur mkt man än känner för artisterna så är det låten som kommer först, så är det bara!


Resten varken förvånade eller överraskade, några gick vidare några hamnade utanför, utan att jag reagerade särskilt över det.
Grekland går alltid vidare så är inte förvånad, men låten är absolut inget man minns, hade föredragit den på grekiska faktiskt.
Armenien var så rörigt, 6 soloartister som ville synas mest själva utan minsta karisma mellan sig.. toppade ngt när alla sjöng samtidigt men för mig räckte det inte.



Hur som helst, jag är NÖJD med kvällen! Mina största favoriter gick vidare och det var i stort en bra show (men hoppas allt runtomkring låtarna blir bättre i finalen). Ser fram emot torsdag nu!!!
 
På presskonferensen efter semifinalen i går kväll bestämdes det i vilken halva av finalen bidragen som tog sig vidare ska uppträda.
Så här blev det:

Första halvan
Armenien
Estland
Serbien
Belgien

Andra halvan
Albanien
Ryssland
Rumänien
Ungern
Grekland
Georgien

Vilket startnummer de får bestäms vid ett senare tillfälle.
 
Jag satt hemma hos mamma igår och kunde därför inte bidra just då ...

MEN alltså Belgien :love: Höjer min 4+ till en klar 5a och tror den kommer vad med och slåss om vinsten !
Rumänien överraskade mej mest, tyckte inte alls om den i inför, nu va den en av mina favoriter :up: !
Serbien :wtf: BLÄÄÄÄ den va verkligen bara gräslig.
Grekland TRÅKIG !
Ungern "fin" men tråkig
Ryssland :meh: njae inget speciellt alls
Albanien ? Minns inte ens
Armenien :confused: Hur kunde den gå vidare ?
Georgien va mammas favorit tillsammans med Estland, jag tyckte Estland var betydligt bättre live än med den gräsliga videon men Georgien i mina öron va inte nåt att hänga i gran.....

Hade hellre sett Danmark och Moldavien än tex Armenien och uppenbarligen Albanien :p

Nästa gång sitter jag hemma med datorn i knät =) Men håller redan nu stenhårt på Måns :bow: :d :love:
 
Belgien är helt klart min favorit efter gårdagens semifinal. Älskar hans röst och tycker den passar utmärkt till låten, det ger den ytterligare karaktär. Har lyssnar på den flera gånger här hemma idag och den är verkligen stark! Är dock rädd att Europa inte håller med och röstar fram Ryssland som vinnare.

Jag brukar inte tycka att powerballader a la ESC är särskilt upphetsande, och det tyckte jag inte igår heller. Rysslands bidrag var... tja... intetsägande. Hon sjunger bra, absolut, men det är det många som gör. Låten är inte intressant för mig men den verkar ju populär så antar att det är en potentiell vinnare.

Grekland är också en intetsägande powerballad.

Estland kan jag förstå tilltalar folk, men gillar inte deras röster ihop.

Serbien var poppig och hennes röst var stark, men inget som faller mig i smaken.

Hur Armenien kunde gå vidare övergår mitt förstånd.

Ungern är för präktig och blir därför opersonlig.

Albanien tyckte jag var förskräcklig, inte minst för sånginsatsen.

Rumänien gillade jag. Inte min favorit men skön att lyssna på.

Georgien föll mig inte i smaken.

Så, kort och gott gillade jag egentligen bara Belgien av de som gick vidare. Hade dock gärna sett Finland i final. Vet att det är många som inte gillar låten men jag tycker den är fräck :P.
 

Liknande trådar

Kultur Nu är det dags! Dagen vi väntat på! FINAL I EUROVISION SONG CONTEST! Sverige kom med, och i finalen väntar följande delatagare...
18 19 20
Svar
382
· Visningar
17 676
Senast: voltis
·
Kultur Dags för den officiella tråden för ESC SEMIFINAL 1! :banana::banana::banana: Sverige deltar i semi 2, och de redan klara finalisterna...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
4 508
Senast: Lingon
·
Fritid I morgon kör vi igen! Semifinal 2 är det dags för, med vår egen Cornelia! Kommer Sverige ta sig till final? Vad troe ni om de övriga...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
5 618
Senast: Lingon
·
Kultur På tisdag nästa vecka är det ÄNTLIGEN dags! För mig slår detta mello med hästlängder, det är så fantastiskt roligt och spännande med...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
6 755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp