Bukefalos 28 år!

Examinator vägrar ta kvinnor i hand

fejko

Trådstartare
I Danmark har en examinator i matematik vägrat ta kvinnor i hand. Dessa kvinnor ska han sedan bedöma. Som kvinna inom teknik/naturvetenskap blir jag extra upprörd. Inte nog man ska behöva kämpa mot de fördomar som redan finns nya fördomar ska införas och sanktioneras uppifrån.

Varför reagerar inga feminister?

Jag tycker detta är ett solklart fall av diskriminering. Hur skulle det se ut om en vit sydafrikan vägrade ta svarta i hand?

F.ö. tog jag så sent som i julas en muslimsk man i hand. Detta var en professor från Pakistan som var en före detta kollega. Denne person har vett att uppföra sig demokratiskt när han befinner sig i en demokrati.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/censor-vagrar-skaka-kvinnors-hand/
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Antar att det rent teoretiskt sett inte handlar om förakt för kvinnor utan om respekt eller ngt. Men tycker inte det är ok ändå.

Rimligen borde de valt en annan examinator. Att bara förbjuda honom att ta i hand med manliga också eller att tvinga honom ta i hand med kvinnliga skulle ju knappast lösa problemet iom att hans eventuella fördomar fortfarande är kvar.

Å andra sidan har sannolikt en viss andel av professorerna fördomar gentemot kvinnor lite oavsett (var det inte någon professor i England som hävdade att andelen kvinnor med hög matematisk förmåga hos kvinnor var låg. ) Så man kan ju trösta sig med att i det här fallet är det i alla fall tydligt diskriminerande istället för dolt. Suck
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag ser ingen diskriminering alls. Varför skulle det vara någon sorts mänsklig rättighet att bli tagen i hand? Och på vilket sätt skulle handskakandet vara ett uttryck för demokrati?

Diskrimineringen uppstår väl snarast när någon blir annorlunda bedömd för att vara kvinna.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Varför reagerar inga feminister?

Det är ingen nyhet att feminister sällan till aldrig vågar kritisera Islam. Man rycker snarare ut till Islams försvar när det behövs. T.ex när uppdrag granskning gjorde ett reportage om kvinnosynen i svenska moskéer skrev Feministiskt Initiativ en debattartikel:

Detta gäller förstås inte samtliga muslimer, men ändå väljer Uppdrag granskning att peka ut en enskild religion. Kvinnoförtryck blir därmed en religionsfråga och en kvinnofråga – istället för att presenteras som det övergripande samhällsproblem det faktiskt är, skriver Gudrun Schyman och Julia Bahner, Feministiskt initiativ.

[...]

Uppdrag gransknings reportage är därför problematiskt av två anledningar.

● För det första för att Uppdrag granskning väljer att ensidigt peka ut en enskild religion, istället för att exempelvis ställa samma frågor till flera olika religiösa förbund i Sverige.

● För det andra för att reportaget blir helt kontextlöst, och frågan om kvinnoförtryck görs till en religionsfråga och en kvinnofråga istället för att presenteras som det samhällsproblem det faktiskt är.

Samtidigt har man inga problem med att peka ut en annan enskild religion i en annan debattartikel:

Svenska kyrkan ska be kvinnorna om ursäkt.

– Svenska kyrkan borde erkänna den diskriminering av kvinnor som varit och som fortfarande pågår, säger Gudrun Schyman.

Nu i september är det 50 år sedan Kyrkmötet beslutade att även kvinnor kunde bli präster i Svenska kyrkan. Det vill vi fira! – säger kyrkan. Men vad är det egentligen man vill fira? Att det inom kyrkans institutioner pågått en systematisk, periodvis lagstiftad, diskriminering av kvinnor?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag ser ingen diskriminering alls. Varför skulle det vara någon sorts mänsklig rättighet att bli tagen i hand? Och på vilket sätt skulle handskakandet vara ett uttryck för demokrati?

Diskrimineringen uppstår väl snarast när någon blir annorlunda bedömd för att vara kvinna.

Hur tror du en 18-åring som kanske redan är en av få tjejer på utbildningen och ständigt får höra skämt om "kvinnlig logik" känner sig när hennes examinator tar alla andra i hand utom henne?

Hur vet du att detta handskakande inte påverkar bedömningen?

Tycker du det vore OK om en vit examinator inte tog svarta i hand? Man kan ju inte tvinga någon att ta i hand.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Hur tror du en 18-åring som kanske redan är en av få tjejer på utbildningen och ständigt får höra skämt om "kvinnlig logik" känner sig när hennes examinator tar alla andra i hand utom henne?

Hur vet du att detta handskakande inte påverkar bedömningen?

Tycker du det vore OK om en vit examinator inte tog svarta i hand? Man kan ju inte tvinga någon att ta i hand.

Jag kan inte svara för hur 18-åringen känner sig. Men de flesta 18-åringar jag möter är intelligenta ungdomar och som dessutom har ganska god erfarenhet av att folk hälsar på olika sätt.

Hur vet DU att examinatorn gör olika bedömningar?

Om en person vägrar att ta svarta i hand för att de är svarta beror väl det oftast på att vederbörande är rasist. Om någon av tradition inte vill ta på kvinnor beror väl knappast det på att han är anti-feminist? Precis som en muslimsk kvinna som inte tar män i hand inte är manshatare.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Skulle en anti-feminist vara någon som är emot kvinnor på något sätt menar du?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Om en person vägrar att ta svarta i hand för att de är svarta beror väl det oftast på att vederbörande är rasist. Om någon av tradition inte vill ta på kvinnor beror väl knappast det på att han är anti-feminist? Precis som en muslimsk kvinna som inte tar män i hand inte är manshatare.

Vilken kvinnosyn representerar den extrema form av islam där man inte kan ta kvinnor i hand? Hur är det med kvinnors rättigheter i dessa länder? Varför kan min pakistanske vän som också är muslim ta mig i hand? Eller tror du han tafsar på mig när min sambo står bredvid?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Vilken kvinnosyn representerar den extrema form av islam där man inte kan ta kvinnor i hand? Hur är det med kvinnors rättigheter i dessa länder? Varför kan min pakistanske vän som också är muslim ta mig i hand? Eller tror du han tafsar på mig när min sambo står bredvid?

Du är ute och far i sådant som inte alls har med handskakandet att göra. Varför skulle det vara något extremt i att inte ta i hand? I en del traditioner tar man inte män i hand heller. Och i andra traditioner ska man kramas och pussas istället. Folk hälsar olika. Det är knappast symptom på olika människosyn. Sen har folk olika människosyn men det är sällan kopplat till hur man hälsar på varandra.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Fast här handlar det ju uppenbarligen om någon som gärna tar män i hand, men inte kvinnor. Det har alltså inte med hälsningsceremonier att göra, utan att han särbehandlar människorna baserat på deras kön. Vad är det om inte sexism?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag har svårt att veta vad jag ska tycka om det här med en del muslimska män som inte skakar hand med kvinnor.

Jag förstår inte heller riktigt vad det är du tänker om det.

Inte nog man ska behöva kämpa mot de fördomar som redan finns nya fördomar ska införas och sanktioneras uppifrån.

På vilket sätt menar du att det här handlar om fördomar från examinatorns sida?

Varför reagerar inga feminister?

Varför skulle just feminister reagera? Och hur vet du att de inte gör det?

F.ö. tog jag så sent som i julas en muslimsk man i hand.

De flesta muslimska män verkar ju kunna skaka hand med kvinnor utan problem, så vad har den här pakistaniern med saken att göra?

Denne person har vett att uppföra sig demokratiskt när han befinner sig i en demokrati.

På vilket sätt har handskakande med demokrati att göra, menar du?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Fast här handlar det ju uppenbarligen om någon som gärna tar män i hand, men inte kvinnor. Det har alltså inte med hälsningsceremonier att göra, utan att han särbehandlar människorna baserat på deras kön. Vad är det om inte sexism?

Att man hälsar olika på män och kvinnor är väl knappast sexism? Jag kan inte förstå att det är så viktigt att man ska bli hälsad på ett visst sätt.

Vill man verkligen göra något för kvinnors lika rättigheter så är lönebilden ett större problem. DN har till exempel precis tittat på bland annat ojämlikheter hos myndighetscheferna och den kvinnliga representationen i börsbolagens styrelser. Där har vi processer som på allvar förminskar kvinnors möjlighet att påverka. Mäns våld mot kvinnor är också ett strukturproblem som är ett problem på riktigt. Något som dessutom på allvar har spridit sig i nutida konflikter är användningen av sexuellt våld som militär metod.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Det handlar inte om hur man blir hälsad på - det handlar om att man blir hälsad på på ett speciellt sätt beroende på vilket kön man tillhör. Och jag tycker absolut att det är relevant och en del av samma problem som de du tar upp.

Problemet är att folk särbehandlar medmänniskor baserat på kön.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag håller med, det behöver inte alls vara samvarierat med kvinnoförakt.


http://www.islamguiden.com/skakahand.shtml#.UbrqIstvmUk
Tyvärr finns det stora missförstånd bland människor om varför muslimer inte tar i hand vid ett läkarbesök samt vid andra liknande situationer. Jag har flera gånger hört att personer blivit förorättade och sagt att muslimska män anser att kvinnor är "smutsiga". Detta är helt felaktigt. Jag hoppas att vi nu kan sprida den rätta tolkningen av muslimernas regler.
Regeln grundar sig på Koranen som säger att vi inte ens ska komma nära utomäktenskaplig intimitet. Ordet i Koranen är "zinaa" vilket också kan översättas med omoral. Koranen säger också att män och kvinnor ska sänka sina blickar och inte stirra på varandra d.v.s. inte stirra på någon som inte är nära familj eller ens äkta hälft:


”de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet; det leder till större renhet i deras liv”

(Koranen 24:30-31)

Kvinnor och män som inte är gifta med varandra får inte heller röra vid varandra. Det finns rapporterat att Profeten Muhammed (frid vare med honom) aldrig rörde vid någon kvinna som inte var hans fru. Han sade att "det är bättre för människorna att bli slagna i huvudet med en järnstång än att röra vid någon som inte är deras make/maka". Dessa regler grundar sig på undvikandet att frestas av det motsatta könet. Äktenskapet och familjen är mycket viktigt och utgör basen i ett samhälle. Det som kan äventyra ett äktenskap bör undvikas enligt Islam. Det som kan leda till omoral är således inte tillåtet.

Män och kvinnor kan skaka hand men inte över könsgränserna, förutom närstående som mor, far, bror och syster samt äkta makar. Reglerna är samma för kvinnor som män; vi rör endast vid vår nära familj eller äkta make/maka. Att skaka hand över könsgränsen anses därför som ett intimt övertramp.

Men det kan ju vara det. Å andra sidan som jag sa ovan så kan ju också en kristen professor eller en professor utan religion ha åsikter om kvinnor och matematik.

Fast jag tycker samtidigt inte att det passar sig riktigt i Sverige eller Danmark att behandla kvinnor så annorlunda, speciellt eftersom den kvinnliga studenten kanske tror att han föraktar henne och därmed gör sämre på provet (vetenskapligt bevisat att det kan påverka kvinnor så). Så jag tycker gott att om man inte kan skaka hand med kvinnor i ett så känsligt sammanhang borde man kunna låta bli att skaka hand med männen också.

Att olika människor ser olika på sin religion är ju inte ens konstigt det är ett självklart faktum. Det måste alla veta att det finns alla varianter på muslimer precis som på kristna, från nästan helt sekulära, ateister till djupt troende med olika inriktningar.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Det handlar inte om hur man blir hälsad på - det handlar om att man blir hälsad på på ett speciellt sätt beroende på vilket kön man tillhör.

Fast även i andra sammanhang än bland muslimer hälsar man i alla fall delvis olika beroende på kön. Ser jag till mina svenska vänner och bekanta, verkar det tex vara vanligare att kvinnor kramas som hälsning, och även att män och kvinnor kramas. Män kramas mer sällan, och ofta på ett något annorlunda vis än när de kramar en kvinna.

När det gäller de sydeuropeiska släktingarna, så skakar man hand eller kindpussas i lite olika mån beroende på kön. Många män kindpussar tex så gott som alla kvinnor men mycket få andra män.

Är det också sexism då?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Vill man verkligen göra något för kvinnors lika rättigheter så är lönebilden ett större problem.
I call bullshit. Vet du hur ofta vi feminister får höra det? "Öhh varför fokuserar ni bara på pytteproblem hela tiden?? Se till att göra nåt åt lönerna/kvinnlig könsstympning/flickors situation i Afghanistan istället".

Vi har rätt att reagera på vad vi vill. Stort som smått. Om det stör mig att man i en tidningsartikel vädrar sexistiska värderingar så har jag all rätt i världen att bli arg över det, dela det på Facebook och skicka ett mail till snubben som skrivit det. Jag behöver faktiskt inte vänta tills alla stora frågor i hela jäkla världen har lösts innan jag får göra det.

Jag tycker att det är väldigt problematiskt med en examinator som inte ens kan ta kvinnor i hand. Beroende på hur han hälsat på dem kan det givetvis ha varit helt OK men just i universitetsvärlden tycker jag att man som kvinna ska kunna känna som en person - inte som just EN KVINNA - och därmed bör män och kvinnor bemötas på samma respektfulla sätt.

För övrigt har jag faktiskt lite svårt för att du som man kliver in och säger att sånt här får faktiskt tjejer ta. Vem är du att avgöra det?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Det tycker jag att det är. Det handlar ju om könskodade sociala "spelregler" som innebär att kvinnor kan uttrycka fysisk närhet utan att det är sexuellt medan män är mer begränsade och måste vakta på heterosexualiteten. Ett ojämlikt samband mellan kön - sexualitet - fysisk kontakt - sociala koder.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Och att ta män men inte kvinnor i hand uppfattas som väldigt oförskämt i Sverige. Varför ska man begära att en 18-åring som kanske redan känner sig motarbetad ska ha förståelse för detta? Hur rimmar detta med att man i andra fall försöker uppmuntra flickor att studera matematik/teknik?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag tycker att det är väldigt problematiskt med en examinator som inte ens kan ta kvinnor i hand. Beroende på hur han hälsat på dem kan det givetvis ha varit helt OK men just i universitetsvärlden tycker jag att man som kvinna ska kunna känna som en person - inte som just EN KVINNA - och därmed bör män och kvinnor bemötas på samma respektfulla sätt.

Håller helt med! Jag tar inte att bli behandlad annorlunda pga mitt kön oavsett vad för religion omgivningen lutar sig mot. Att vara religiös är inte ett frikort för att få behandla mig som en Kvinna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp