Bukefalos 28 år!

Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag tycker att hon har överreagerat väldigt mycket på det här att han inte ville ta hon i hand. Själv så skulle man nog inte tänka så mycket på det, utan bara rycka på axlarna och se om det var någonting i övrigt som man hade att klaga på.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

"Skolan är religiöst obunden och skolledningen anser att man inte sa blanda in religion i en examination vilket examinatorn gjorde."

"At han ikke vil give hånd, er hans private mening, men at han melder det ud inden, er ærgerligt. Man skal ikke blande sin religion ind i en eksamen siger,« Marianne Dose Hvid,"

Han har inte blandat in sin religion i själva bedömmningen men i examinationen har han blandat in sin religion vilket han hade kunnat undvika genom att inte skaka hand med manliga studenter heller. Som sagt läs inte in sådant jag inte skriver. Jag har aldrig skrivit att det påverkar själva bedömningen. Däremot så har det påverkat flera kvinliga studenter på ett sätt som fått dem att känna sig illa till mods inför sin examination vilket även det är en del av examinationen eftersom det är examinatorns bemötande det handlar om. Och det hoppas jag du förstår att jag menade.

Jag känner inte att vi kommer någon vart mer i diskussionen.
Ha en bra dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Med kraftigt begränsade möjligheter så går det. Varför ska vi medverka till kvinnors begränsningar i stället för att öka deras möjligheter. Genom att acceptera mäns förmynderi över kvinnor så kan detta fortgå.

Så du ska, som man, minska mäns förmynderi över kvinnor genom att inte låta dem klä sig som de vill? Det låter... logiskt.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Wow, miljoner kvinnor bär burka för att dom vill de???? Eller hur....

Nej, men i Sverige får de inte spöstraff av polisen om de väljer att inte ha burka (eller om de väljer att ha burka). De får rent lagligt göra som de vill. Sedan kan det finnas ett tvång från familjens sida, men om förtryckta kvinnor iaf kan röra sig i samhället är sannolikheten större att de kan finna hjälp att ta sig ur förtrycket än om de isoleras ännu mer.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Det har jag inte sagt. Jag har anmärkt på din vilja att inskränka kvinnors rätt att välja vad de vill bära. Vad är skillnaden om männen som förtrycker kvinnor gör det under muslimsk eller sekulär flagg?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Precis, jag kan inte se att chanserna för kvinnorna att få hjälp att ta sig ur ett eventuellt förtryck skulle bli större om de inte får komma ut i samhället. Men det har du redan skrivit så bra om i flera inlägg. :)
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Ett samhälle väljer ju ibland lagstiftning f att påverka människors värderingar och normer. Ett förbud mot t ex burka skulle kunna innebära att kvinnor stannar inne, men det skulle lika väl kunna innebära ett stöd f kvinnor att säga ' givetvis måste jag gå ut och då kan jag inte bära burka'. Jämför med tonåringar som tycker att det är jättebra om föräldrarna är tydliga med t ex ett rökförbud även om de protesterar. Då kan de tacka nej till en cigg utan att anses mesiga med orden ' min mamma blir helt tokig om jag kommet hem och luktar rök' ...
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Vi har ett problem med kvinnor som blir förtryckta, då är det konstigt att andra kvinnor tycker att det är ok med burka när dom vet att det är ett sätt att förtrycka och förringa. Det är som att säga att misshandlade kvinnor själva måste ta sig ur sin situation för dom har ju själva valt den. Jag tror att folk är rädda för att stöta sig med mäktig och idiotisk religion, man är rädd för att bli anklagad för islamofobi. Islamofobi betyder att man kritiserar islam och det får man helt enkelt inte göra. Faktum är att det är dödsstraff på det i vissa delar av världen. Vad gör det om några miljoner kvinnor aldrig får leva ett jämlikt liv? Jag tycker att många svenskar är så fega och det är bara och beklaga. Civilkurage finns det något som heter men det är inte många som törs stå upp för vad som är rätt.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Ett samhälle väljer ju ibland lagstiftning f att påverka människors värderingar och normer. Ett förbud mot t ex burka skulle kunna innebära att kvinnor stannar inne, men det skulle lika väl kunna innebära ett stöd f kvinnor att säga ' givetvis måste jag gå ut och då kan jag inte bära burka'. Jämför med tonåringar som tycker att det är jättebra om föräldrarna är tydliga med t ex ett rökförbud även om de protesterar. Då kan de tacka nej till en cigg utan att anses mesiga med orden ' min mamma blir helt tokig om jag kommet hem och luktar rök' ...

Du är inte aningen naiv om du tror att kvinnor som tvingas bära burka av sin familj helt plötsligt kommer kunna kasta burkan och kliva ut i samhället? Tror du inte att det är just de mest utsatta kvinnorna, de som faktiskt bär burka mot sin vilja, som är de som kommer isoleras av ett burkaförbud? Inte kommer väl familjen helt plötsligt tänka om?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Kortsiktigt kan det bli så f vissa individer. Om unga kvinnor och flickor aldrig kan börja klä sig i burka i Sverige kommer så de sannolikt inte heller att be om att få göra det annat än i absoluta undantagsfall. Återigen - det är skolan jag menar att burka ska förbjudas och andra regligiösa yttringar bör förbjudas lagvägen. Det är också genom att påverka ungdomar som långsiktiga förändringar lättast kommer till stånd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp