Bukefalos 28 år!

F-skatt sedel och dess ekonomiska följe, hjälp!

lakrits

Trådstartare
Jag har kommit i kontakt med ett företag som söker ombud för att sälja diverse hästutrustning.
Det är provisionbaserat och meningen är att man ska sälja ex. vid "homepartys", vänner, grannar osv osv. eller egentligen lite hur man vill om jag förstått det hela rätt.
Jag har inte fått så mycket info ännu men väntar på det.

I vilket fall som helst som vill dom att man ska F-skattsedel.
Jag har läst lite på Skattemyndighetens sida men ni vet....det är inte alltid lätt att tolka saker på deras "språk".

Hur fungerar det med F-skattsedel om man är privatperson? (eller ja..man blir ju företagare).
Måste man ha revisor, hur betalas skatt, är risken stor för att man får betala restskatt osv osv.?

Jag är väldigt sugen men om det kan ställa till med ekonomiska svårigheter så vet jag inte om jag är intresserad.
Nu är det inte fråga om att hyra lokal, anställa personal. Företaget står för att sända iväg produkterna osv.
Jag ska i stort sett bara visa dom och ta emot beställningar.
 
Sv: F-skatt sedel och dess ekonomiska följe, hjälp!

F-skattsedel innebär att du själv ska se till så att alla avgifter blir inbetalda (mest skatt).
Du kan också ha en kombinerad FA-skattsedel som innebär att du själv sköter skatten på det du tjänar när det gäller försäljningen i det här fallet och att om du har anställning på vanligtvis någon annanstans så betalar arbetsgivaren in avgifterna för den del precis som vanligt.

Om du behöver revisor m m är beroende på vilken typ av företagare du blir. Men i början så bör det kunna gå som enskild firma och behövs i stort sätt bara att du håller ordning på inkomster och utgifter.

Skatt för de tjänar genom det här ska du själv betala in till Skattemyndigheten. Första året kan du antingen göra en uppskattning av hur mycket du kommer att tjäna och betala in månadsvis eller vänta till slutet på året och då betala in hela beloppet på det som du har tjänat.
 
Sv: F-skatt sedel och dess ekonomiska följe, hjälp!

Brukar vara en hel del ruffel och båg med denna typ av verksamhet. Flera skrämmande exempel i bland annat TV-programmet PLUS. De som "styr" den här verksamheten flyttar över det mesta av riskerna på säljaren längst ut. Skatter, moms och egenavgifter är den lilla risken rent ekonomiskt.

Tyvärr så brukar också produktansvar och liknande hamna hos den lilla säljaren längst ut i kedjan. Eventuella skadeståndskrav från kunder och liknande gör att man lever med ansvaret för varan upp till två år efter försäljningstidpunkten. Att man sedan faller under distansavtalslagen för försäljning som postorderförsäljare gör inte saken bättre.

Funderar man på att starta eget så är den här typen av verksamhet bland det med högst risk i förhållande till inkomst som jag ser det. Inget jag rekommenderar alltså.

(har själv erfarenhet av att driva enskild firma, handelsbolag och aktiebolag)
 
Senast ändrad:
Sv: F-skatt sedel och dess ekonomiska följe, hjälp!

Till Masses utmärkta svar vill jag lägga till att för att få F-skattsedel så måste du uppfylla de tre kraven på näringsverksamhet: Vinstsyfte, självständighet och varaktighet. Vinstsyfte betyder inte att du måte gå med vinst men själva grejen med ett företag är ju att man ska tjäna mer än kostnaderna. Varaktighet innebär att det inte är fråga om något tillfälligt typ ett enstaka homeparty. Självständighet innebär att det inte är fråga om en "smyganställning" utan att din näringsverksamhet är fristående från uppdragsgivaren. Och så är det ju i det här fallet, antar att det är en franchising där du får använda varumärke och distributionskanaler för en kedja men driver ditt eget företag. Om det är en bra affär eller inte har jag inga synpunkter på. Sätt dig noga in i vad det innebär och anlita gärna någon konsult för att få hjälp att bedöma marknad, affärsupplägg och risker. I lagens mening är du en företagare även om din verksamhet är liten och det gäller att förstå vad det innebär.
 
Sv: F-skatt sedel och dess ekonomiska följe, hjälp!

*kl*

Tack för era svar. Vad jag än så länge har fattat det som så fungerar det ungefär som T****w*** försäljningsmässigt sett men det var då det här med F-sedel som jag blev fundersam över.

Som sagt..jag har inte fått all info än men jag återkommer. Tack så länge.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej. Jag behöver lite hjälp ang det här med företagande. Jag är fotograf och har f-skatt (som jag precis fått och alltså aldrig använt...
Svar
8
· Visningar
1 784
Ekonomi & Juridik Konstig rubrik..;) Jag och min syster har sedan innan ett handelsbolag där vi föder upp travhästar. Jag köpte en gård för ett år sedan...
Svar
0
· Visningar
1 444
Senast: Qvicka
·
B
Ekonomi & Juridik Jag blir mer och mer tveksam till om jag kanske ska sluta sälja hästar. Dels pga att det inte blivit den lönsamhet som jag hade hoppats...
2
Svar
35
· Visningar
4 646
Senast: Boop
·
S
Hästmänniskan Alternativ 1: Om jag som privatperson hyr ut boxplatser till andra privatpersoner i ett stall jag och min familj äger vilka sketteregler...
Svar
2
· Visningar
8 766
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp