Bukefalos 28 år!

Få äldre sto dräktigt?

fettso

Trådstartare
Har ett 17-årigt Shetlandssto av större nättare modell,
104,6 cm i mkh .
Gått ponnytrav tidigare men används nu till ridning.

Hon har aldrig tidigare haft föl.

Betäckte henne 2010 med en snygg WelshMountainhingst,
hon blev dräktig men resorberade senare.

I år började vi med att ge henne Hippotrim(ja utan undersökning eftersom jag
inte vågar då shettisar är så små där bak).
Sen är hon betäckt med samma hingst men blev inte dräktig och nu är hon på försök nr.2 i år med samma hingst, hon ska (Inte) brunsta om nu i dagarna.
Om hon skulle vara tom igen, hur ska man då gå vidare?
Kan man våga låta veterinären kika på henne inför nästa säsong?
 
Sv: Få äldre sto dräktigt?

Tror att frågan du ska ställa dig är om du tycker det är ekonomiskt försvarbart att gå vidare. Gör du det så är det dags att hitta en veternär med smä händer och smala armar samtidigt som det är dags att öppna plånboken. För om vill ha ett föl efter just henne är det dags för underökningar och kanske en del mer kostsamma behandlingar.
 
Sv: Få äldre sto dräktigt?

Bakterieprov är ju inga problem att ta. Och det kan ni göra utan att rektalundersöka henne.
 
Sv: Få äldre sto dräktigt?

Bakterieprov är ju inga problem att ta. Och det kan ni göra utan att rektalundersöka henne.

Å vad bra!:)
Tycker du jag ska ta det på nästa brunst eller isåfall vänta tills inför
nästa säsong?
 
Sv: Få äldre sto dräktigt?

Det är inga problem att kolla standardshettisar rektalt, om veterinären bara har smala armar.
 
Sv: Få äldre sto dräktigt?

Ok det låter ju bra :)

Har varit orolig även för mina Islandsston nämligen :crazy:
 
Sv: Få äldre sto dräktigt?

Som de andra säger så borde det inte vara några problem att rektalundersöka henne och defenetivt inte på islandstona.
Om jag hade det som du, ett så gammalt sto som jag VERKLIGEN vill ha föl efter.
Så skulle jag klappa ihop för säsongen, är ju okteber snart :crazy:
Sen ULa o ta baktprov i mars/april/maj nästa år o sen se vad det säger och ev skicka till hingst för att få en hel säsong på oss att se hur det går.
Skulle nog byta till en ren hingst, så avkomman får lite värde (vet dock inte mkt om småponnyaveln vs shettistrav/rid aveln)
 
Sv: Få äldre sto dräktigt?

Om hon inte tagit sig nu så blir det att ta prover inför säsongen 2012 :)

Ville ha en större avkomma åt dottern som är 6 år därav att jag valt
Welsh Mountain att betäcka med.

Men tar hon sig inte nu så blir det defintivt en shetlandshingst tills nästa år!
Då jag ställt ut stoet och tävlat en del bruks och det gått bra och varit så roligt så är jag hemskt sugen på det!:D
 
Sv: Få äldre sto dräktigt?

Vis av erfarenhet med att "göra" hästar till barnen, så säger jag köp en lämplig ponny till dottern istället. Först så vet man ju aldrig hur storleken blir på en korsning. Har själv haft en just den korsningen som blev mina och väldigt ädel. Sedan kommer ju dottern att vara nio - tio år när ponnyn är tre och ännu äldre innan den uppnåt en bra barnponny ålder. Då är den redan för liten för dottern.
Så om det primära är att dottern ska ha en trevlig ponny, köp en som redan är färdig. Är det istället att hålla på med avel, välj en bra shetlands hingst och avla renrasigt.
 
Sv: Få äldre sto dräktigt?

Ja det kommer bli shettishingst på henne nästa gång! :)

Det kommer ändå inte "duga" med en sån liten ponny åt dottern, hon behöver en färdig duktig ponny!

Avlar mest eg för min egen skull :D
 
Sv: Få äldre sto dräktigt?

Avlar mest eg för min egen skull :D
och då är det ju bättre att avla renrasigt, så avkomman får fulla rättigheter att vara med på utställningar, brukstävlingar (RKS) och ponnytrav. Det ökar ju värdet på avkomman den dag den måste säljas....
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 161
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: ginnies
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 088
Senast: Digbil
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 405
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp