Bukefalos 28 år!

Få allt till att gå runt?

Myzan87

Trådstartare
Jag håller på att undersöka vad det finns för möjligheter att få en vit hästverksamhet att gå runt. Det behöver inte vara med vinst utan bara så det täcker utgifterna.

Gården ligger i mitten av skåne och är ca 20ha stor med runt 80%skog. Alltså finns det bara lite hagar. Dock är marken runt omkring torr så man kan göra lite skogshagar om man vill. I området finns det bra ridvägar bla går en gammal banvall som man får rida på vid markgränsen så det är ca 750m dit. I övrigt ser det ut att finnas väldigt bra ridvägar i området.

Stallet behöver lite upp piffning då det stått utan någon större hästverksamhet där ett tag. Så det blir till att måla om det, bygga om sadelkammaren då det mycket möjligt är fukt i golvet. Dock kan sadelkammaren rymma rätt mycket sadlar, träns och diverse nödvändiga saker som man använder dagligen. Naktdelen är att det inte finns någon ytterligare förvaring för täcke och annat sådant just i det stallet. Det skulle vara om man byggde ett förråd i andra stallet som vi funderar på att göra om till verkstad. Dessutom finns det spolplats med varmt och kallt vatten. Det finns bra förvaring för hö och halm hela vintern. Så totalt kommer det vara 15inneboxar + 5st ute (allternativt 2till om man vill).

Ett ridhus på gården (18x40) med bra belysning och högt i tak. Inget modernt fräscht men det är inget fallfärdigt ruckel på långa vägar. Ytterligare en ridanläggning ligger inom någon mils radie där det ordnas träningar för instruktörer samt tävlingar.

Känns det som att det skulle kunna vara ett attraktivt stall? Kan det komma att bli rörigt om det är så många olika personer där varje dag? Kanske bättre om man tar in personer som har flera hästar?

Vi är änsålänge bara i funderingsgroparna och det är inget stall jag äger så det blir ingen utannonsering av platser. Det gäller alltså en gård vi är spekulanter på och som vi iså fall vill bedriva en vit verksamhet på. Om det blir aktuellt med att utannonsera boxplatser kommer jag lägga det bland radannonser.

Min fundering är också för vad man skulle kunna ta för en box där in/utsläpp, fodring 3ggr/dag och täckesbyte ingår 7dagar i veckan? Skulle man kanske få fler intresserade om man var flexibel mellan 'standard' och 'fullservice' där det i full service ingår foder, strö samt mockning? Hittills så jag haft en väldigt låg stallhyra där jag har gjort allting själv. Så jag är inte rätt person och skulle förmodligen vara för snäll.

Kanske något för hästar med fång eller luftvägsproblem?

Jag vill gärna ha någon att bolla idéer med :)
 
Sv: Få allt till att gå runt?

Jag får ångest bara man nämner Luftvägsproblem! Jag hade inte vågat skriva något om just det i annons eller likande då det kräver så ENORMT mycket jobb att få endel hästar med luftvägsproblem att fungera. Foder, strö och miljö måste ju vara perfekt hela tiden och det ansvaret skulle inte jag våga ta på mig :)
Fast har du stor kunskap inom just detta område tror jag det skulle vara uppskattat av många då luftvägsproblem verkar bli vanligare och vanligare nu för tiden
 
Sv: Få allt till att gå runt?

Det var en god vän som föreslog det. Men de som har problem kanske mår bäst av att stå i någon av uteboxarna?

Får nog ta och titta på vad som krävs för sånna hästar för att de ska må så bra som möjligt :)

Givetvis får fler komma med synpunkter och idéer!
 
Sv: Få allt till att gå runt?

Ska du driva det som företag är ett av grundkraven att det ska vara vinstgivande (varaktigt och självständigt är tillsammans de tre grundläggande parametrarna för att driva företag).

Värt att tänka över innan du går vidare.
 
Sv: Få allt till att gå runt?

Att företaget går med vinst i det avseende att det täcker utgifter som underlag i ridhuset, el, strängsel är något som jag ser egentligen som självklart. Men att gå med så mycket vinst att vi kan ha en heltidsanställd (som ex att jag är hemma) är inget jag räknar med. Det kommer ta väldigt lång tid att kunna bygga upp ett sådant ställe
 
Sv: Få allt till att gå runt?

Vad du kan ta betalt och hur lätt det blir att få hyresgäster beror helt på var det ligger och hur attraktivt det är att ha häst i området.
Som t ex där jag bor finns det ingen marknad alls för inackorderingar om det inte är så att man lämnar hästen helt och hållet. Då t ex unghästar på lösdrift eller konvalecenter.
På vissa andra ställen i Skåne är kölista för stallplats i bra stall.

Något som är viktigt är också hur tillgängligheten är till stallet. Måste man ha bil eller går att cykla eller åka buss? Har sett dina stall nära Malmö som inte får fullt p g a det inte går att åka buss dit.
 
Sv: Få allt till att gå runt?

Det är bra att buke finns så man får många vinklar ;)

Bussen stannar ca 3km ifrån gården. Vilket jag tvivlar på att det är så många som går speciellt när det är mörkt. Fast det finns rätt många hus omkring och det verkar vara en hästtät ort utan många stall (såg det på alla fina transporter).

Så med andra ord ligger det ca 3km från E22an
 
Sv: Få allt till att gå runt?

Vi har liten vit verksamhet, som ligger ungefär 3 km från E22 och busshållplats. De som har hästar här kör bil, det är svårt att ta sig hit på vintern utan bil. Det har varit hyfsat lätt att få hyresgäster, men jag har varit noga med vilka jag vill ha hit. Din verksamhet kommer att bli betydligt större än vad vi har och jag vet ju inte var i Skåne du bor. På vissa ställen är ju efterfrågan större än på andra ställen. Där vi bor finns ganska många stall och anläggningar, men vi erbjuder olika saker.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 341
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 674
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp