Få bort saltränder på ljust läder

macan

Trådstartare
Har en gammal "klassikerväska" i ljust läder som råkat illa ut i en vattenskadad källare :-( Undrar nu vilka era bästa tips är för att få bort saltränderna som fälldes ut när lädret torkade. Funkar det tex att tvätta av med svamp och sadeltvål? Eller blir det värre av det? Bör jag kanske lämna in på rengöring? Var i så fall?
 
Sv: Få bort saltränder på ljust läder

Jag hade använt vanlig läderrengöring. Typ det jag använder till hästgrejerna.
 
Sv: Få bort saltränder på ljust läder

Tänkte att lädret (garvat?) kanske inte mår bra av det, att det skulle mörkna. Fast å andra sidan, halva väskan har ju stått under vatten och är redan mörkare där den varit blöt, så det kan knappast bli värre.
 
Sv: Få bort saltränder på ljust läder

Citron ska man tydligen använda på just saltränder, iaf på läderskor, men det borde ju vara samma på väskor. Efter citronen brukar jag fortsätta med vanlig läderrengöring.
 
Sv: Få bort saltränder på ljust läder

Gnider man citron bara på saltet då och sedan rengör direkt?
 
Sv: Få bort saltränder på ljust läder

Jag tog citronsaft på en svamp men det funkar nog vilket som. Och sen torkade jag bort citronen och saltet och smorde med lädermedel.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 267
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 044
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp