Få hästen att länga på steget i traven

_Angel87_

Trådstartare
Hej.

Jag hjälper till med en fullblods valack som är 4 år och har gått på banan tidigare, han togs av från banan för lite mer än 1 år sedan.
Rider denna häst 3 gånger i veckan.

Han tar väldigt korta steg i traven, så korta att det knappt går att rida lätt i traven.
Så nu vill jag ha massor av tips på hur jag ska göra för att få honom att länga stegen.

En kompis sa att det ev skulle funka med travbommar och små cavaletti hinder.
 
Senast ändrad:
Sv: Få hästen att länga på steget i traven

Har han alltid varit sådan eller har det dykt upp nu som ett problem?

Han kan ju ha ont någonstans, vara spänd i musklerna, ha låsningar, felaktigt tränad, eller vara dubbelsidigt halt.

Har man uteslutit det först så är väl ett bra tips att arbeta hästen i skogen där man dels får bättre framåtbjudning och dels så får hästen lyfta och ta i mer med benen. Jobba hästen lång och låg för att aktivera ryggen och därmed få mer lätthet i steget efterhand.

Det är ju alltid svårt att säga utan att se hästen i rörelse dock :angel:
 
Sv: Få hästen att länga på steget i traven

Har han alltid varit sådan eller har det dykt upp nu som ett problem?

Han kan ju ha ont någonstans, vara spänd i musklerna, ha låsningar, felaktigt tränad, eller vara dubbelsidigt halt.

Har man uteslutit det först så är väl ett bra tips att arbeta hästen i skogen där man dels får bättre framåtbjudning och dels så får hästen lyfta och ta i mer med benen. Jobba hästen lång och låg för att aktivera ryggen och därmed få mer lätthet i steget efterhand.

Det är ju alltid svårt att säga utan att se hästen i rörelse dock :angel:

Jag vet inte hur länge han varit sådan.
Har endast ridit honom i ca 1 månad.

Har kollat/känt igenom honom och han har inte ont någonstans, har inga låsningar och verkar inte heller vara spänd i musklerna vad jag märkt.
Han markerar ingen hälta när man springer med honom.

En kompis ska följa med mig ut imorgon kan ju be henne filma lite när jag travar så kan jag lägga upp filmen här sen så kanske det blir lättare att bedöma.

Ute funkar han jättebra, är väldigt pigg och framåt. Han länger på steget lite mer ute än i paddocken.
Dock är ju jag oftast ut på kvällen då jag samåker med en kompis som går i skolan och hon slutar tidigast kl 15. Och vill helst inte rida ut i mörkret ännu eftersom att vi inte känner varandra så bra än.
 
Sv: Få hästen att länga på steget i traven

Cavalettibommar låter som en väldigt bra ide! :)
Det är svårt med hästar som är spända i steget, svårare än med de som dundrar iväg... :angel:
Det är svårt att veta om hästen har en låsning när man inte är "proffs". Mitt tips är att fortsätta rida på, känn efter, rid bommar, rid i skogen, tömkör.
Och arbeta mycket med framåtbjudningen överhuvudtaget!!
Prova trava på helt lång tygel! Korta bara upp tygeln så mycket att han fortfarande vågar "ta för sig".
Om problemen håller i är det guld värt att träna privat, kanske ta ut equiterapeut till hästen för att se om den är låst i bogen eller korset eller vad det nu kan vara.
Lycka till! :D
 
Sv: Få hästen att länga på steget i traven

Cavalettibommar låter som en väldigt bra ide! :)
Det är svårt med hästar som är spända i steget, svårare än med de som dundrar iväg... :angel:
Det är svårt att veta om hästen har en låsning när man inte är "proffs". Mitt tips är att fortsätta rida på, känn efter, rid bommar, rid i skogen, tömkör.
Och arbeta mycket med framåtbjudningen överhuvudtaget!!
Prova trava på helt lång tygel! Korta bara upp tygeln så mycket att han fortfarande vågar "ta för sig".
Om problemen håller i är det guld värt att träna privat, kanske ta ut equiterapeut till hästen för att se om den är låst i bogen eller korset eller vad det nu kan vara.
Lycka till! :D

:bow::bow:
Då vet jag lite vad jag ska träna på imorgon:)

Vet dock ej om han är tömkörd innan. Får prata med ägaren om det.

Tänkte ta ut min ridlärare så fort jag får pengar och vi lärt känna varandra lite bättre:)

Ett annat litet problem är att han gärna drar tyglarna ur handen på en :crazy:
Vilket är ganska jobbigt.. Men där lyssnar han väldigt bra på rösten när man säger nej, men det hjälper ju bara för stunden..

Några förslag på hur man ska få honom att sluta med det?
 
Sv: Få hästen att länga på steget i traven

Cavalettibommar låter bra! Sen kan du ju också skritta mycket i ganska jobbig terräng så han får lyfta och sträcka ut ordentligt på benen, vilket stärker och strechar honom. Och rid mycket öppna och låt honom gå mycket på böjda spår i en låg form i början så han får slappna av i steget och kroppen :)
 
Sv: Få hästen att länga på steget i traven

Cavalettibommar låter bra! Sen kan du ju också skritta mycket i ganska jobbig terräng så han får lyfta och sträcka ut ordentligt på benen, vilket stärker och strechar honom. Och rid mycket öppna och låt honom gå mycket på böjda spår i en låg form i början så han får slappna av i steget och kroppen :)

:bow::bow:

Då blir det cavalettibommar imorgon sen ut i terrängen på fredag :D
 
Sv: Få hästen att länga på steget i traven

Ett annat litet problem är att han gärna drar tyglarna ur handen på en :crazy:
Vilket är ganska jobbigt.. Men där lyssnar han väldigt bra på rösten när man säger nej, men det hjälper ju bara för stunden..

Några förslag på hur man ska få honom att sluta med det?

Hm, dem jag ridit som drog tyglarna ur handen var ridskolehästar och det var för några år sen. :)
Kan ju vara en grej- han har kommit på att det funkar och att han på så vis kan komma undan. Då är det bara hålla kvar som funkar! ;) Engagera honom mer och få honom att arbeta!

Det kan ju faktiskt vara så att han ogillar bettet. Men det var din medryttarhäst? Annars hade du kunnat prova byta bett. Men prata med ägaren om hon/han har samma problem och hör om ni kan prova byta. :idea:
 
Sv: Få hästen att länga på steget i traven

Hm, dem jag ridit som drog tyglarna ur handen var ridskolehästar och det var för några år sen. :)
Kan ju vara en grej- han har kommit på att det funkar och att han på så vis kan komma undan. Då är det bara hålla kvar som funkar! ;) Engagera honom mer och få honom att arbeta!

Det kan ju faktiskt vara så att han ogillar bettet. Men det var din medryttarhäst? Annars hade du kunnat prova byta bett. Men prata med ägaren om hon/han har samma problem och hör om ni kan prova byta. :idea:

Okej..
Föröker hålla kvar så länge som möjligt och engagera honom så mycket som möjligt..

Jo tyvärr så är han ju bara min medryttarhäst..
Ägaren dotter red honom lite i söndags och då gjorde han inte så vad jag såg..
Så det kan ju vara att han testar mig?

Han har ett vanligt tredelat just nu
 
Sv: Få hästen att länga på steget i traven

min häst gjorde så när jag fick han, men då klämde jag in benen regält i sidorna... så sluta han med det! Så jag drev altså kraftigt frammåt på samma gång som han drog i tygeln..
Sen det där med traven, det KAN vara sadeln som hindrar hans bogar för att röra sig fritt...Fullblod har ofta välutväcklade stora bogblad'
Har du longerat honom utan sadel och studerat hans steg då?
Fullblod från banan har en tendens till att gå och "knyta" sig lite... Har du provat att bara driva på och vara lite lite långsammare själv, så kanske han rättar sig efter din takt. Det är faktiskt väldigt vanligt att vi ryttare rider lätt lite för fort och därav gör hästen kortare steg.
 
Sv: Få hästen att länga på steget i traven

Det är en ung häst fortfarande, hur rids den? Har den utbildats medvetet för vanlig ridning?

Sen sadeln som nån skrev, får inte ligga på bogarna.

Fullblod har ofta inte en bra taktmässig grundtrav utan man måste rida fram traven, när man utbildar hästen.
Det första är att vara lätt i handen och inte sitta och bromsa, men samtidigt erbjuda en stabil kontakt som inte glappar.
Annars kommer den att slå med hbuvudet och var irriterad i munnen.


Sen tänka på takten. Med takten kommer traven. Försök att påverka hästens takt genom att rida lätt ngt långsammare. Var noga med att få hästen avspänd!! Ställ inga höga krav på voltarbete och krumelurer utan rid hästen avspänd rakt fram mycket, på stora volter och var noga med att alltid vara i balans. Fullblod är mycket känsliga för detta.
Har du en klok tränare så ta hjälp.

En fyraårig fullblodshäst är inte bara att "rida" den måste utbildas som alla andra unghästar. Den måste få hjälp av ryttaren med balans och takten.

Ute kan du trava på bra underlag långa sträckor och försöka att styra in en bra takt med din lättridning. MEn se till att inte vara för mycket framåt så att du stör balansen för hästen. Balans kommer först och så takten. Det är de två saker ni ska fokusera på nu.
Sen kommer traven när ni hittar det. Pressa inte hästen med en massa övningar som kanske är för svåra för dess utbildning.

Som sagt ta hjälp av klok tränare och jag hoppas ägaren gör det också!:)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
853
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
736
Senast: Lutten
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 486
Senast: Ramona
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 414
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp