Bukefalos 28 år!

Få hästen att samla sig i traven?

NaTTa

Trådstartare
behöver hjälp på vad man ska/kan göra åt hästen när han inte saktar ner farten i traven på ridbanan. Man får mest sitta och hålla in han...

Brukar träna på cerpentiner och mycket volter, men det känns som om jag bara sitter och drar i munnen, i hopp om att han ska bli mera samlad:(

Vad kan man göra så han saktar ner lite? Vill inte dra i munnen på han.:crazy:
 
Sv: Få hästen att samla sig i traven?

Börja med att renodla hjälperna bara i skritt. Göra halt enbart med tygel så att hästen lyssnar. Igångsättningar bara med skänkel och lätt hand. Gör sedan mycket skritt och travövergångar, korta sträckor i varje gångart. Typ 5 skritt steg, 10 travsteg, 5 skritt osv. Då har hästen lättare att sätt under sig bakbenen och bär sig också bättre i traven. Den kanske inte har tillräckligt bra balans och ork i traven och därför håller ett högre tempo? Övergångar stärker hästen.
 
Sv: Få hästen att samla sig i traven?

Jag har en häst som är mkt pigg och någta bra övningar jag har lärt mig är :

Rid på en volt, halva volten anstränger man sig så mycket som möjligt för att hästen ska trava långsamt (nästan skritta). Halvhalter, inte dragande...glöm inte eftergiften efter varje förhållning...
Ansträng dig med att rida lätt långsamt.
Den andra halvan av volten ökar man traven, inte för mycket bara så mycket som du klarar av.

Rid med bommar eller koner. Ha bestämda mål, t.ex. nu ska hästen skritta och ingentig annat... nu ska det vara trav osv.
 
Sv: Få hästen att samla sig i traven?

mitt enda tips är att värma upp bra! rid mycket canaletti eller i skogen! det har hjälpt mej jättemycket, och att rida på volt!!
 
Sv: Få hästen att samla sig i traven?

Samling kommer med skolning och tid! Hästen måste få bygga upp sig och vara stark nog för att kunna bära upp sig och ryttaren på ett bra sätt samt självklart ha lärt sig att trampa in, sänka baken och höjja sig fram, enkelt sätt.

Det du gör är att du rider för en instruktör!

Nog för att det finns hjälp att få på ett forum, men en såpass grundläggande och evig! sak som att få hästen att samla sig är något som alla ryttare i alla kategorier arbetar med på ett eller annat sätt.

För att få en konstruktiv och utvecklande ridning, skaffar man sig en bra instruktör. :)
 
Sv: Få hästen att samla sig i traven?

Se till att hästen alltid har pannan tvärs över det spår han ska gå på. Ska hästen svänga höger ska pannan vara först, ska han vända vänster ska pannan vara först. Ofta, ofta ser man hur hästarna vänder med ögonbågen först och då är hästen inte i balans i ridningen = måste springa för att inte trilla på näsan. En springig häst brukar kunna sakta farten bara av sig själv om man inriktar sig på att (försiktigt förstås) vända pannan först och kroppen följer efter. Då får man också plötsligt effekt av halvhalter, eftersom man "hejdar fart" i den riktning som farten är på väg åt. En häst som sneddar i kurvorna blir svår att göra avsaktningar på - åt vilket håll är dess tungdpunkt på väg, egentligen?

Vet inte alls om detta är ditt problem, men det är ett tips iallafall.
 
Sv: Få hästen att samla sig i traven?

Förutom bra tips du redan fått så har jag lite kommentarer (eller sammanfattning kanske?) :p

Man får för det första skilja på tempo och samling. En häst kan lära sig hålla balansen i lägre tempo även utan samling (se bara på lata nybörjarponnyer som knappt rör sig! ;) ) även om det är mycket svårare att få till en bra samling i högre tempo.

Att hästen ska kunna gå i ett lägre tempo utan att man sitter och drar i munnen tycker jag hör ihop med konsekvens och att man lär hästen ta ansvar för att hålla det tempo man bett om.
Rent teoretiskt sett så "ska" en häst kunna lära sig gå i lägre tempo även om övriga faktorer inte är så bra, att ryttaren sitter lite i obalans, att hästen inte är samlad och lite vinglig osv.
Som ryttare saktar man ner hästen till det tempo man vill ha, försöker "känna tempot" i kroppen, och konsekvent tar tillbaka varje gång hästen ökar. Från början kanske man inte kan träna för långa sträckor för att det känns för bakvänt för hästen, men att man själv bestämmer hur länge den ska göra det och sen aktivt ber hästen att gå på mer framåt, tydlig skillnad.
Försök att inte ta sega tygeltag med händerna när du behöver ta i tyglarna, ta snabba mjuka och öka om hästen inte lyssnar. Tar man för sega tygeltag blir hästarna lätt framtunga, man bjuder in att de stödjer i handen eller spänner emot.

Huruvida samlingen kommer eller inte beror på fler faktorer. Men har hästen lydnaden och är avspänd så kommer det förmodligen bli lättare att jobba fram. Har hästen lärt sig att den ska lyssna dierkt på förhållningar och alltså inte ignorera/gå emot/hänga sig i handen, då kommer du förmodligen också få bättre resultat i samlande övningar såsom övergångar, halvhalter med mera.
 
Sv: Få hästen att samla sig i traven?

K*

tack för alla svar, om det itne blir bättre får vi rida inför instruktör:bump:
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 132
Senast: iNHALE
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
790
Senast: Nova123
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 015
Senast: mamman
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp