Bukefalos 28 år!

Få hästen fokuserad

V

Vicksan

Vet inte ifall rubriken passar in på detta inlägg, men tänkte höra med er hur ni gör när ni tränar era hästar och de vill äta.
När jag tränar min häst från marken är han fokuserad, men så fort vi går en bit eller inte gör något där han måste tänka så vill han direkt dra ned huvudet och käka gräs. Äta är ju deras instinkter så det är ju absolut inte konstigt att de vill göra det, men har sett en del hästar som är så fokuserade på sin människa att de bryr sig inte om maten till viss del eller inte alls.
Min pålle är absolut inte svår att ta ifrån gräset, när jag tar i grimskaftet och smackar lite så går han upp. Men saken är den att han vill äta ofta, och så fort vi tappar koncentrationen åker huvudet ned.
Någon som har tips på hur ni brukar göra, eller accepterar ni att era hästar äter under träningen?
Han får mycket hö och blir ofta utfodrad, så jag tror inte att han äter bara för att han är vrålhungrig.

Tacksam för tips och råd :)
 
Sv: Få hästen fokuserad

Nej jag accepterar inte att hästen börjar äta mitt under en träning utan att jag gett den pause. Gör inte stor sak av det utan går emot den och säger till den att fortsätta där vi va. När den varit duktig och ska ta en liten pause så kan jag däremot i bland visa med handen att den får beta lite sen när vi sätter i gång igen så jobbar jag med att ha fokus på hästen och att den har det på mig:)
 
Sv: Få hästen fokuserad

Låter som brister i rangordningen mellan er, eller så tränar du innan utfodringstillfälle. Börja med att se till att träna efter utfodringen, så hästen inte är vrålhungrig. Sedan träna upp din ledarskap, det är du som kräver fokus och inte maten. Låt hästen aldrig beta vid hand är ett annat bra tipps, framförallt om det är en unghäst!
Bara för att du tillåter det en gång betyder det inte automatiskt "ja" varje gång därefter, men det förstår inte hästen om du inte är konsekvent till en början.
 
Sv: Få hästen fokuserad

Det kan nog bero på båda delar. Har inte haft honom mer än ett par månader, så vi har inte riktigt hunnit finna varandra än.
(Försöker dock alltid ha gett honom lite att äta innan så han är "mätt & go").
Jag tror i tidigare hem har han fått vara lite den som bestämmer, fått gå i sitt tempo vid promenader och kliat sig mot matte när man känner för det osv.
Nu är han 7 år, men en mycket känslig individ, lätt att få att ändra inställning till olika saker osv. Han går aldrig ur boxen utan tillåtelse längre, eller tränger sig före i dörröppningar etc. Men mycket har vi kvar att träna på, som detta, att hålla fokus på mig och hålla mitt tempo.
Ska försöka vara konsekvent och träna på så får vi hoppas att det hjälper :)
 
Sv: Få hästen fokuserad

Om hästen är mycket fokuserat på betet, ser jag det som en fördel och använder då betandet som beröm.
Om hästen gör ovanligt bra ifrån sig får den beta ett par munfullar.
Då blir den mycket motiverat.:laugh:
 
Sv: Få hästen fokuserad

Håller med någon tidigare, att han äter så fort du inte ger någon uppgift beror på bristande respekt.

Ifall min häst drar ner huvudet går jag bara iväg så att hon inte får en chans att äta riktigt. Ger henne en ny uppgift. Sen när jag känner att hon börjar vänta på mig istället för att direkt äta då ger jag henne belöningen att äta. Jag brukar säga "varsegod" och pekar med handen. Jag brukar inte ha några problem med detta men hade det förut, och detta funkade jättebra för mig i alla fall!

Du kan också lära in ett kommando för att sluta äta. Har sett några duktiga tränare som har det. Själv tycker jag att det är bättre att ha ett kommando för att den får äta än att den inte får det eftersom det trots allt beror på bristande respekt. Har man respekt och ordentlig rangordning brukar ju hästen i regel inte äta. :)
 
Sv: Få hästen fokuserad

Det kan nog bero på båda delar. Har inte haft honom mer än ett par månader, så vi har inte riktigt hunnit finna varandra än.
(Försöker dock alltid ha gett honom lite att äta innan så han är "mätt & go").

Jag för min del är väldigt dominant med nya hästar och tycker att man bör visa direkt vem som bestämmer för att efterlikna de vilda hästarna som möjligt. När jag skriver väldigt dominant så menar jag inte att jag är överdrivet dominant hos en häst som inte behöver det. En häst som kanske inte är så stark mentalt kräver jag inte så mycket av utan mer att "hallå, jag bestämmer" men inte mer än så för att det räcker. Jag vill inte komma smygande dag efter dag med "jag skulle vilja bestämma.. lyssna på mig..".

Att du gör honom mätt tror jag inte hjälper så mycket eftersom hästar äter i stort sett all tid dom är vakna. Jag tror inte dom blir riktigt mätta faktiskt xD
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få hästen fokuserad

Amazing - jag håller helt med dig, kunde inte sagt det bättre själv! :rofl:
Jag är nog dessutom ganska lik dig vad gäller nya hästar, jag försöker att direkt ta ledarrollen, om det är den relationen jag vill ha till hästen framöver!
 
Sv: Få hästen fokuserad

Hejsan lilla Sunniva. :) Random xD

För att återgå till ämnet; håller helt med de andra. :)
 
Sv: Få hästen fokuserad

Det beror på hästen, man ska inte behöva mätta hästen dirket, men har du ett visst antal fodergiv or per dygn och du ska träna precis innan nästa fodergiva så har hästen fått sig en rutin och blir lite otålig, framförallt om det är en lättfödd häst med begränsad grovfoderintag. Så att ge något kg hö innan träning gör det lättare att behålla fokus i en kvart än om hästen ska göra det på "tom" mage.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 095
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 030
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp