Få het häst lugn

Tikket

Trådstartare
Tips på övningar som lugnar het häst?
Min tinker är otroligt springig och blir superstark. Slutar lyssna på tygeltag och hetsar upp sig själv.
Vi har kommit såpass långt att vi kan skritta och trava i någolunda tempo.

Men bra övningar från både marken och uppsuttet att göra när hästen hetsar upp sig?
 
Fundera varför hästen rusar. Kondition, styrka, utrustning?
Kanske sitter du och "smygdriver" utan att vara medveten om det?

En del hästar är snabba i fötterna och behöver tänka mycket. Övergångar, skolor, slalom, tempoväxlingar. Böj och tänj mycket, noga med eftergift.

Behöver själv massor med tips på hur man kan få ner tempot på ett yrväder, så följer tråden med spänning :up:
 
Fundera varför hästen rusar. Kondition, styrka, utrustning?
Kanske sitter du och "smygdriver" utan att vara medveten om det?

En del hästar är snabba i fötterna och behöver tänka mycket. Övergångar, skolor, slalom, tempoväxlingar. Böj och tänj mycket, noga med eftergift.

Behöver själv massor med tips på hur man kan få ner tempot på ett yrväder, så följer tråden med spänning :up:

Hon är väldigt outbildad och som jag förstått det haft trauma i samband med ridning.
Smygdriver inte, då hon är sån oavsett om vi går promenad, longerar, osv :)
 
Även om hästen är outbildad är det bra att använda sig av skolor, sidvärtsförflyttningar och övergångar. Använd energin i hästen till din fördel! Utnyttja att hästen är framåt och försök omvandla det till arbetsvilja och bjudning. Använd energin i utbildningen helt enkelt. Men ta små steg, försök inte kräva en fullständig skola eller att hästen ska smyga fram i en fin jog. Börja med att bara flytta ut bakdelen lite, böja halsen lite, korta upp steget i någon sekund. Små små steg. Tänk på att det är jobbigt för hästen att samla sig! Har den inte styrkan till det kan den svara med att springa iväg.
Det är dessutom mycket enklare om man har någon som hjälper en. En tränare eller en person med gott hästöga. Någon som kan berätta att det faktiskt är skillnad även om man inte känner det själv. Och som kan säga ifrån när man gör om samma misstag igen och igen, för det gör man. Det är så lätt att trilla tillbaka i gamla vanor! Och dessutom gör man massor med saker utan att vara medveten om det. Håller med skänklarna, lutar sig framåt eller bakåt, lite för korta tyglar, spänd i någon muskel.. Då är det bra att ha någon som kan säga till och hjälpa till att korrigera.

I och med att hästen inte är utbildad skulle jag börja med det. Lägga en bra grund, se till att hästen verkligen förstår alla hjälper och inte fokusera för mycket på tempo. Se till att hästen är böjbar, ger efter för bettet, svarar på skänklarna, går att svänga, stanna och flytta.


Nu ska jag säga något som jag misstänker att en del inte håller med om.
Strunta i hästens förflutna. Vad den varit med om förr och hur andra behandlat den behöver inte alls påverka nuet.
Behandla den väl, var lugn och tydlig. Utgå inte från att hästen kommer springa iväg, skygga eller anfalla utan utgå bara från att det är en häst som reagerar som hästar gör. Ha i bakhuvudet att hästen har ett förflutet, men låt det inte kontrollera hur hästen hanteras idag.
 
Jag tycker det låter lite som att hästen inte riktigt förstår dina hjälper. Ta hjälp av en duktig tränare som kan se och hjälpa dig! Vet av erfarenhet att det är otroligt svårt att mixtra med det själv eftersom problemen oftast sitter tekniken (oftast eftergiften) och inte i övningarna.
Lycka till!
 
Har själv en häst som har väldigt mycket go i sig och det viktigaste jag har lärt mig är att absolut inte sitta och hålla henne. Att våga släppa ut henne 100% när hon gör rätt och göra det svart eller vitt, inte massa gråzoner. Man får inte ge hästen något att försöka springa ifrån helt enkelt utan istället, precis som @sthu skriver, omvandla energin till något positivt. Att gå på volt/4 kanten och be hästen jobba rätt och när den gör det, släppa ut totalt. Börjar den springa eller tappa formen, plocka upp igen och släpp ut. Får göra det 10 000 men tillslut inser hästen att det inte finns något att springa ifrån utan det är rätt trevligt när den gör rätt. Har som sagt själv haft väldiga problem med detta, men det börjar gå åt rätt håll. Dock gjorde mitt tjuvhålleri att det blev betydligt värre än vad det behövde men men.. Har du någon i din närhet du kan ta hjälp av?
 
Jag hade ett Quarter sto i 9 år och hon var hetare än en fullblod från banan, men jag lärde henne att acceptera min skänkel och att om man ökade så stannade jag bara henne. Så hon fann ingen tjusning med att öka, efter ett par år och många vilor mellan träningsperioderna.
Så tålamod och låt din häst få vila hjärnan när den går som "bäst". En vecka brukar vara super. Min var det märkbar skillnad på, även om det tog 9 år för henne att bli lugn, men hon är nog den bästa häst jag har haft.
Hade inte haft det så kul innan mig. Helt sönderstressad och litade inte på någon.
 
På min häst, som gärna ökar tempot och blir exalterad, fungerar det att ta ett tydligt ledande tygeltag för att få henne att gå in på ett böjt spår och använda främst innerskänkel rytmiskt (gärna i det tempot du vill att hästen ska lägga sig i) tills hon ger efter och sänker tempot. Då släpper jag ut henne direkt, både från spåret och från skänkel och tygel. Upprepa direkt när hästen ökar tempot igen. Det hela bygger alltså på att omdirigera från det spår hästen siktat in sig på, och sedan använda energin till att få fram en eftergift!
 

Liknande trådar

Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 471
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 474
Senast: Ramona
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 284
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp