Få i hästen vatten

Jag jobbar som @mackan , mycket med vatten i fodergivan (lucern, kli, salt och mineraler istället för mash).

För den som dricker sämst har jag dessutom faktiskt doppvärmare i hinken. En sådan man kan ha på botten.
Det viktiga här är att de inte får drick ur hinken vilket han aldrig gör. Om man är osäker på just det så kan man ju sätta ett galler ovanpå så att det inte går att dricka ända ner.

Men, det generella är att hästar dricker mykcet mer när det är ljummet till varmt än om vattnet är kallt. Den ena av mina föredrar nästan te-varmt medan den andra ca 37-40 grader.

Nu har jag ju möjlighet att ge vattensoppa tre gånger per dag och gör det året om.
 
Det är tydligen ngt alldeles speciellt och härligt när vattnet rör sig. ;)

Det borde finnas dricksfontäner för hästar :rofl:
Fast då hade inte min druckit alls för han avskyr när vattnet rör sig eftersom han då kan råka få vatten i näsborrarna. Därför dricker han aldrig ur vattenkopp. Hade sugrör till hästar funnits hade han gärna använt ett sådant :rofl:

Sorry för OT :D
 
Jag har också en häst som dricker dåligt.
Fick kolik för några månader sedan.
Äter lusern som jag böter upp ganska rejält. Har nu börjat med mash till honom vilket han dricker och äter. Prova först med betfor men han rata det.
Igår prova jag första fången att hälla mashsoppa i krubban med MYCKET vatten. krubban var full med vatten. I morse hade han drukit upp det. inte rört vanliga vattnet alls.
Har sett han några gånger dricka ute.
Skulle vilja ha han inne mer för att kunna kontrollera det mera mwn det funkar inte praktiskt.
Jätterädd för kolik igen, Hans bajs är väldigt torr och i fasta klumpar, skulle vilja se lite vätska iallafall i bajsen.:D
 
Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting:
Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2 ggr/dag (tyvärr ingen möjlighet till uppvärmd balja) och inne har hon hink.
Ute går det i snitt 20 liter/dag, de är två hästar i hagen och den andra dricker bättre. Inne rör hon inte ens vattnet.
Ger "soppa" 1-2 ggr/dag, runt 5-6 liter vatten/gång. Det sörplar hon glatt i sig, men bara vatten är tvärnej.

Börjar få lite smått panik över det här nu och känner att goda råd är dyra. Vad är era bästa tips för att få i dem vatten?
Finns i praktiken inte möjlighet att ge soppa mer än max 2 ggr/dag, så det jag behöver är tips för att få henne att dricka det vatten hon har.
Vad fungerar enligt er erfarenhet bäst att blanda i (inne-)vattnet?
Jag kan hänga upp flera olika hinkar och prova mig fram om det är så, så ös på med förslag! Det får bara inte bli "äckligt" för fort, utan måste vara fräscht även efter några timmar.
Hej!
Varmvatten fryser snabbare än kallvatten. Jag brukar hälla i lite rapsolja så isen inte fäster så lätt på kanterna. Även en liten träbit får flyta på ytan så förlängs tiden innan det blir isbildning. Jag tillverkade en egen vinterbalja genom att köpa en liten som jag satt i en stor. Utrymmet däremellan isolerades med frigolit. Vid intag la jag på ett isoletat lock.
 
Nu är jag den oförstående kärringen mot strömmen. Om din häst inte har några problem varför då noja så? Jag nojade och knövlade med min förra häst. När jag räknade fick hon i sig 10-12 liter vätska per dygn vintertid inkl vattnet i silaget, sommartid vet jag inte. Hon mådde alldeles utmärkt så jag slutade noja. Under de 13 åren jag hade henne hade hon eventuellt början till kolik 2 ggr, bägge sommartid. Ena gången pga för snabb invänjning på betet andra gången av okänd orsak det släppte då efter 15-20 min.
Mina nuvarande är inte heller så förtjusta i att besöka vattenbaljan men verkar även de må bra. När de tränat så de blivit svettiga så dricker de så jag antar att de klarar av att reglera saken helt själva.
 
En kylbag i hårdplast håller vattnet frostfritt ganska länge.
Om vi fyller på med varmt vatten på kvällen (ca. 20:00) och den som släpper ut tar av locket tolv timmar senare har hästarna isfritt vatten åtminstone till lunch vid -5.
 
En kylbag i hårdplast håller vattnet frostfritt ganska länge.
Om vi fyller på med varmt vatten på kvällen (ca. 20:00) och den som släpper ut tar av locket tolv timmar senare har hästarna isfritt vatten åtminstone till lunch vid -5.
En i stallet hade sådan i sin hästs hage förra vintern. Jag såg aldrig det fina i det utan bara de möjliga skadorna om en häst satt hoven i den och plasten spruckit :nailbiting:
 
Nu är jag den oförstående kärringen mot strömmen. Om din häst inte har några problem varför då noja så? Jag nojade och knövlade med min förra häst. När jag räknade fick hon i sig 10-12 liter vätska per dygn vintertid inkl vattnet i silaget, sommartid vet jag inte. Hon mådde alldeles utmärkt så jag slutade noja. Under de 13 åren jag hade henne hade hon eventuellt början till kolik 2 ggr, bägge sommartid. Ena gången pga för snabb invänjning på betet andra gången av okänd orsak det släppte då efter 15-20 min.
Mina nuvarande är inte heller så förtjusta i att besöka vattenbaljan men verkar även de må bra. När de tränat så de blivit svettiga så dricker de så jag antar att de klarar av att reglera saken helt själva.

Nu vet jag inte om ditt svar var allmänt i tråden eller avsåg någon specifik trots att ingen taggades. Men: jag måste nog säga att jag inte känner mig ett dugg nojig i mitt sätt jag använder mig av vintertid (dvs extra betfor/mash soppa samt ljummet vatten som gör att hästen dricker betydligt mer än om kallt vatten ges.

Det är varken jobbigt eller kräver minsta extra tid. Jag sover jättegott om natten utifrån det, då jag känner mig trygg i vad veterinärerna påtalar just denna tid på året som ett konstaterat problem (hästar dricker inte sällan dåligt, rör sig mindre i hagarna och får då lättare kolik.)

En nära vän jobbar som vet assistent här dessutom och hon redovisar detsamma att kolikfallen ökar något enormt denna tid på året.

Så nej- jag varken nojar eller känner mig orolig utifrån det jag gör som sagt. Det verkar funka toppen då hästen kommer upp i normala mängder vätska med detta, så jag känner mig jättelugn och nöjd.
 
En kylbag i hårdplast håller vattnet frostfritt ganska länge.
Om vi fyller på med varmt vatten på kvällen (ca. 20:00) och den som släpper ut tar av locket tolv timmar senare har hästarna isfritt vatten åtminstone till lunch vid -5.

En vanlig kylbag hade jag inte velat ha som lösning i hagen den rymmer ju inga volymer dels och dels är den som en fotboll att välta runt och sparka i/på .

Ang isolerade vattenbaljor utan el i hagen - billiga hemmabyggen under 500 lappen så finns det OTALIGA trådar i ämnet inkl på sociala media etablerade källor, med mycket etablerat bra resultat att väldigt billigt och enkelt hålla vatten frysfritt ner på -10 . :)

Skrivits massor om det senaste åren och är ett hållbart koncept utifrån nivån du redovisar du själv tycker funkar - fast flera ggr bättre typ som lösning gentemot din lösning ;)
 
En i stallet hade sådan i sin hästs hage förra vintern. Jag såg aldrig det fina i det utan bara de möjliga skadorna om en häst satt hoven i den och plasten spruckit :nailbiting:
+ @mackan
Här omkring tejpar "folk" hela kylbagen med silvertejp för att minimera splitter om hästen skulle få för sig att använda den som fotboll. Dessutom spänner man fast den i lämplig hagstolpe så att den inte är så lätt att flytta på.
Nej, de rymmer inga volymer, men 15 l är bättre än inget vatten alls och här är kylbagarna slutsålda i alla butiker som brukar ha. (Jula, Biltema, ICA Maxi osv.)
 
+ @mackan
Här omkring tejpar "folk" hela kylbagen med silvertejp för att minimera splitter om hästen skulle få för sig att använda den som fotboll. Dessutom spänner man fast den i lämplig hagstolpe så att den inte är så lätt att flytta på.
Nej, de rymmer inga volymer, men 15 l är bättre än inget vatten alls och här är kylbagarna slutsålda i alla butiker som brukar ha. (Jula, Biltema, ICA Maxi osv.)
Men hur hjälper det om hästen sätter ner foten i den och den inre plasten spricker och skär sönder ballarna?
 
Men hur hjälper det om hästen sätter ner foten i den och den inre plasten spricker och skär sönder ballarna?
Naturligtvis inte ett dugg, men det är något jag inte har hört har hänt här omkring i alla fall.
Utan att överdriva finns det minst 100 hästar i grannskapet (stor anläggning i kommunen inkluderad) som har kylbagar, men känner man sin häst och vet om att den är en marodör får man ju hitta på något annat.
 
Naturligtvis inte ett dugg, men det är något jag inte har hört har hänt här omkring i alla fall.
Utan att överdriva finns det minst 100 hästar i grannskapet (stor anläggning i kommunen inkluderad) som har kylbagar, men känner man sin häst och vet om att den är en marodör får man ju hitta på något annat.

Det känns för mig helt absurt att 100 hästar i grannskapet har ägare som valt kylväska på 15 liter att använda som lösning i hagarna :confused:

Aldrig sett det som lösning annat än möjligen 1 av 100 . Är ju tusen gånger enklare att isolera en stor balja på de sätt som etablerat konstaterats funka ner i många minus senaste årtiondet - som både håller mycket vatten för hästarna samt inte innebär någon skaderisk över huvud taget .

100 hästar i grannskapet med kylväska som vattenlösning i hagen ...? :crazy:
 
Hej!
Varmvatten fryser snabbare än kallvatten.

Sant ibland - och väldigt ofta inte . Detta är fortfarande ett ämne år 2017 som inte ens forskare som förkovrat sig länge fullt ut förstår vad som avgör när så sker och när det inte gör det pga hur avancerade förhållanden molekylärt som är med i sammanhanget.

Om någon vill förkovra sig ang det komplicerade och fascinerande ämnet finns det massor på internet :)

Annars utifrån just vatten till hästar i hagarna vintertid, så finns det jättebra etablerat fungerande lösningar att varmt vatten samt isolerat vattenkar fungerar suveränt utan att frysa även i minusgrader ner till minst -10 inkl över natt . Som sagt .
 
Senast ändrad:
Det känns för mig helt absurt att 100 hästar i grannskapet har ägare som valt kylväska på 15 liter att använda som lösning i hagarna :confused:

Aldrig sett det som lösning annat än möjligen 1 av 100 . Är ju tusen gånger enklare att isolera en stor balja på de sätt som etablerat konstaterats funka ner i många minus senaste årtiondet - som både håller mycket vatten för hästarna samt inte innebär någon skaderisk över huvud taget .

100 hästar i grannskapet med kylväska som vattenlösning i hagen ...? :crazy:

Det kan ju bero på en mängd olika anledningar:

En kan vara att ägaren är student/deltidsarbetande/allmänt fattig och har begränsade ekonomiska resurser pga detta och därför väljer en kylväska för en hundring istället för dubbla baljor med isolering osv som är dyrare och dessutom är betydligt meckigare att köpa och frakta om ens huvudsakliga transportmedel är lokalbuss.

En annan kan vara att ingen någonsin hört talas om någon marodör som skadat sig på en kylbag och därför väljer det alternativet eftersom det funkar för "alla hen känner".

En parallell till ovanstående är att ingen i de stall jag besöker regelbundet häromkring hade tejpade krokar på vattenhinkarna tills för ett par, tre år sedan.
Då fastnade en häst med svanssnöret i vattenhinken på väg ut och skenade genom byn osv och några månader senare hade en "pillerpelle" gnagt bort plastplupparna som brukar sitta där och skurit upp ansiktet när han kliade sig på hinken...
 
Jag häller alltid i lite varmvatten i alla hinkar på kvällen vintertid och varmvatten ute på morgonen/dagen.

Håller inte med om att varmvatten fryser fortare än kallt vatten. Tvärtom!
Gjorde ett test en gång i uteboxarna. De med kallvatten frös väldigt fort i vanliga hinkar. De med varmt vatten höll sig isfritt längst.
Nu har jag isolerade hinkar i uteboxarna och med varmvatten på kvällen så håller det sig ok.

Inne finns inget problem med att vattnet fryser men häller oftast varmt ändå på kvällen vintertid.

En som alltid har varit dålig på att dricka får lite äppeljuice i sitt. Annars rör han inte vattnet inne.
 
Det kan ju bero på en mängd olika anledningar:

En kan vara att ägaren är student/deltidsarbetande/allmänt fattig och har begränsade ekonomiska resurser pga detta och därför väljer en kylväska för en hundring istället för dubbla baljor med isolering osv som är dyrare och dessutom är betydligt meckigare att köpa och frakta om ens huvudsakliga transportmedel är lokalbuss.

En annan kan vara att ingen någonsin hört talas om någon marodör som skadat sig på en kylbag och därför väljer det alternativet eftersom det funkar för "alla hen känner".

En parallell till ovanstående är att ingen i de stall jag besöker regelbundet häromkring hade tejpade krokar på vattenhinkarna tills för ett par, tre år sedan.
Då fastnade en häst med svanssnöret i vattenhinken på väg ut och skenade genom byn osv och några månader senare hade en "pillerpelle" gnagt bort plastplupparna som brukar sitta där och skurit upp ansiktet när han kliade sig på hinken...

Jaha ? Vet inte riktigt vad du menar med detta svar men ok :)
Låter för mig lustigt att 100 (!) hästar vattnas med kylbox som tar endast 15 liter osv när en frigolitfodrad balja med isolering kostar max 300 totalt och funkar vintern igenom ner till minst -10 .
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 422
Senast: Efwa
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 714
Senast: Habina
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 454
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 208
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp