Få i hästen vatten

Problematisk

Trådstartare
Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting:
Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2 ggr/dag (tyvärr ingen möjlighet till uppvärmd balja) och inne har hon hink.
Ute går det i snitt 20 liter/dag, de är två hästar i hagen och den andra dricker bättre. Inne rör hon inte ens vattnet.
Ger "soppa" 1-2 ggr/dag, runt 5-6 liter vatten/gång. Det sörplar hon glatt i sig, men bara vatten är tvärnej.

Börjar få lite smått panik över det här nu och känner att goda råd är dyra. Vad är era bästa tips för att få i dem vatten?
Finns i praktiken inte möjlighet att ge soppa mer än max 2 ggr/dag, så det jag behöver är tips för att få henne att dricka det vatten hon har.
Vad fungerar enligt er erfarenhet bäst att blanda i (inne-)vattnet?
Jag kan hänga upp flera olika hinkar och prova mig fram om det är så, så ös på med förslag! Det får bara inte bli "äckligt" för fort, utan måste vara fräscht även efter några timmar.
 
Min ena häst var också dålig på att dricka, på 1 dygn drack hon bara en halv murarhink och det är ju på tok för lite för en 630 kg häst.
Jag löste det genom att tillsätta salt i hennes kraftfoder. Hon är också hyffsat kräsen och ratar lätt kraftfodret så jag fick vänja in med pyttegiva. Tror att jag började med 2-3 kryddmått för att till slut komma upp i de 60 gram som foderprogrammet sa att jag kunde ge. Det fungerade och nu dricker hon 3 fulla murarhinkar per dygn.
 
Min ena häst var också dålig på att dricka, på 1 dygn drack hon bara en halv murarhink och det är ju på tok för lite för en 630 kg häst.
Jag löste det genom att tillsätta salt i hennes kraftfoder. Hon är också hyffsat kräsen och ratar lätt kraftfodret så jag fick vänja in med pyttegiva. Tror att jag började med 2-3 kryddmått för att till slut komma upp i de 60 gram som foderprogrammet sa att jag kunde ge. Det fungerade och nu dricker hon 3 fulla murarhinkar per dygn.

Salt får hon redan, både i kraften och i soppan. Plus tillgång till saltsten såklart, som hon slickar en del på.
 
Jag ger varmt/ljummet vatten i boxen kalla tiden på året. Min häst dricker MYCKET mer då .
Utöver det ger jag mash uppblött i massor med ljummet vatten efter jag ridit/är i stallet . Och sen givetvis salt både extra och saltsten i boxen som du redan gör/har.

Normalt dricker hästar ca 40 liter på ett dygn. Generell angivelse.

Hur många timmar går din häst ute ? Fodras de i hagen ?
 
Jag ger salt i fodret. Det är enda sättet för mig att få min att dricka. Han ratar söta fodermedel så melass går fetbort. Soppor rör han inte heller så mash var inte ens lönt att tänka på. Vattnet erbjuds ljummet och han dricker bara ur vattenkar.
Jag ger mer salt än dagsbehovet när det blir kallt. Då dricker han ca 35- 40 liter per dygn inne. Ute dricker han nästan aldrig när det är kallt.
Hur mycket salt får din i sig per dag? Min får 45-55 g per dag, den högre givan när det är kallt. Min dricker fruktansvärt dåligt av sig själv och med tre svåra kolikanfall de senaste fyra åren är jag svinrädd att det ska hända igen.
 
Min gamla var oxå dålig på att dricka på vintern.
Testade många olika lösningar på henne men det ända som funkade var att erbjuda vatten 3 till 4 gånger dag och när hon inte ville ha mer tog jag bort vattnet.
Hon var samma med hö, fri tillgång funkade inte för då var höt ointressant.

RIP knasiga Cilla
 
Min gammelman var dålig på att dricka. Året runt tyvärr
Hade 2 vattenhinkar i boxen, vägrade dricka ur vattenkopp.
Hade antingen 1 näve betfor eller ½ dl äppeljos i vattnet.
Salt i maten vägrade han äta, även blöt mat. Betfor gick ner, men bara om det var lite blött. Soppa fnös han åt.

RIP Lyrik
 
Jag ger varmt/ljummet vatten i boxen kalla tiden på året. Min häst dricker MYCKET mer då .
Utöver det ger jag mash uppblött i massor med ljummet vatten efter jag ridit/är i stallet . Och sen givetvis salt både extra och saltsten i boxen som du redan gör/har.

Normalt dricker hästar ca 40 liter på ett dygn. Generell angivelse.

Hur många timmar går din häst ute ? Fodras de i hagen ?

Hon är vanligtvis ute ca 12-13 timmar/dygn, får tre mål hö ute.
 
Jag ger salt i fodret. Det är enda sättet för mig att få min att dricka. Han ratar söta fodermedel så melass går fetbort. Soppor rör han inte heller så mash var inte ens lönt att tänka på. Vattnet erbjuds ljummet och han dricker bara ur vattenkar.
Jag ger mer salt än dagsbehovet när det blir kallt. Då dricker han ca 35- 40 liter per dygn inne. Ute dricker han nästan aldrig när det är kallt.
Hur mycket salt får din i sig per dag? Min får 45-55 g per dag, den högre givan när det är kallt. Min dricker fruktansvärt dåligt av sig själv och med tre svåra kolikanfall de senaste fyra åren är jag svinrädd att det ska hända igen.

Hon får ca 30 g i maten, och sen saltstenen då där jag inte vet hur mycket hon slickar i sig. Försöker öka upp saltgivan lite försktigt.
 
Min gamla var oxå dålig på att dricka på vintern.
Testade många olika lösningar på henne men det ända som funkade var att erbjuda vatten 3 till 4 gånger dag och när hon inte ville ha mer tog jag bort vattnet.
Hon var samma med hö, fri tillgång funkade inte för då var höt ointressant.

RIP knasiga Cilla

Det fungerar tyvärr inte för mig att prova. Jag har inte alltid möjlighet att vara i stallet flera ggr/dag, och hennes hagkompis vill ha tillgång till vatten hela tiden.
 
Min gammelman var dålig på att dricka. Året runt tyvärr
Hade 2 vattenhinkar i boxen, vägrade dricka ur vattenkopp.
Hade antingen 1 näve betfor eller ½ dl äppeljos i vattnet.
Salt i maten vägrade han äta, även blöt mat. Betfor gick ner, men bara om det var lite blött. Soppa fnös han åt.

RIP Lyrik

Ska prova både betfor och äppeljuice. Höll sig vattnet fräscht med det i? Hade du den andra hinken naturell?
 
Du kan inte ge melassvatten? Många hästar gillar det och dricker gärna. Tänker om din häst nu gillar soppor så kanske även en hink med melassvatten inne funkar?
 
Ger mash till min ena som kan vara dålig på att dricka. Den hon går med är duktig på att slå hål på isen i vattentunnan ute men hon dricker inte jättebra ute ändå. Inne får hon ljummet vatten. Andra tips som de flesta redan har skrivit är äpplejuice i vattnet och betforvatten. Ha två hinkar då, en med gojs i och en utan. Har du möjlighet att ha termobar ute är det också bra.
 
Min är dålig på att dricka. Inne dricker han bättre än ute. Men har han rätt sällskap kan han dricka ute för att de gör det.

Inne får han smaksatta elektrolyter(utan socker) i ena vattenhinken och vanligt vatten i andra. Elektrolythinken brukar vara tom nästa dag.

Har testat allt möjligt med den här kräsne herrn.
Men elektrolytvattnet med just de smaksatta elektrolyterna gillar han.

Samt att dricka just när man fyller på. Det är tydligen ngt alldeles speciellt och härligt när vattnet rör sig. ;)
 
Min är dålig på att dricka. Inne dricker han bättre än ute. Men har han rätt sällskap kan han dricka ute för att de gör det.

Inne får han smaksatta elektrolyter(utan socker) i ena vattenhinken och vanligt vatten i andra. Elektrolythinken brukar vara tom nästa dag.

Har testat allt möjligt med den här kräsne herrn.
Men elektrolytvattnet med just de smaksatta elektrolyterna gillar han.

Samt att dricka just när man fyller på. Det är tydligen ngt alldeles speciellt och härligt när vattnet rör sig. ;)

Var finns smaksatta elektrolyter att köpa? Hur mycket har du i vattnet?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 412
Senast: Efwa
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 689
Senast: Habina
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 432
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp