Få seg häst att bli pigg

TildaR

Trådstartare
Hej!

Jag har en häst som tycker om och är väldigt duktig på att hoppa. Hon har även väldigt fina rörelser när man rider dressyr osv. Men vi har ett problem. Hon är seg, eller inte jätte seg men seg och vissa dagar sur och loj. Finns det några bra övningar som kan få henne att bli mer pigg och allert? Om man googlar så kommer det upp massor men man kan aldrig få för mycket erfrenhet? Finns det några bra övningar som gör hästen pigg. Btw det gör inget om hon blir lite stark hellre det än seg.

Tacksam för svar
Mvh (falskt namn i profilen för jag vill vara anonym)
 
Standard svar, är hästen frisk? När är den kollad osv?

Hur mycket rider du ut? Det finns inget sämre för framåtbjudningen än att harva på ridbanan.
Tempoväxlingar osv kan fungera, hitta på något roligt!
 
Om hästen är frisk är det att hitta glädjen som gäller. Rid inte på bana/i ridhus två dagar i rad eller ens hela passet. Bara att skritta fram/av eller värma upp helt ute och bara gå in och trimma i tjugo minuter för att sedan skritta av ute kan göra stor skillnad. Att hänga på ridbana/i ridhus jämt kan göra vem som helst deprimerad. Du behöver hitta det som gör att din häst tycker att det är roligt och få tycker att det är roligt att göra långtråkiga saker vilket många hästar tycker att gå i ridhus/på ridbana är i längden. Ut och galoppera på lämpliga ställen i skogen, hoppa över en nedfallen trädstam, variera och gör roliga saker ihop. Var lite busig. Busig kan man vara även om man fortfarande rider seriöst. En galopp i skogen behöver och bör inte innebära flängridning utan hästen kan jobbas i en för ändamålet bra form ändå men under gladare förhållanden. Att gå framåt, dvs. rida ut istället för runt runt på ridbana/i ridhus gör också att framåtbjudningen blir mer naturlig och mer gratis.

Får hästen göra omväxlande saker, roliga saker och ni inte hamnar i harvarunt läget så kommer framåtbjudningen. När ni är på ridbanan/i ridhuset så variera även där. Växla tempo och gångarter, hoppa ett skutt eller två mitt i dressyrpasset. Gör något annat än bara "det gamla vanliga". Gör hästen nyfiken och förväntansfull inför er stund ihop.
 
Om vi förutsätter att hästen är frisk och har en sadel som passar:

Först, rannsaka din egen ridning. Sitter du och driver konstant? Känner hästen sig 'inklämd' mellan en alltför aktiv skänkel och en hand som samlar mer än vad där finns att samla? Är hon ordentligt lösgjord?

Tempoväxlingar är ju bra för att pigga upp hästar men är målet främst att pigga upp jag tycker det är mest effektivt att växla skritt/galopp/skritt, trav/halt/trav, halt/galopp/halt beroende på hästens utbildningsnivå. Min egen häst som förr var lite seg ibland brukade också bli alert av väldigt noggranna/exakta övergångar, t.ex. att kräva trav direkt från skritt eller halt utan att låta henne ta ett lite snabbare skrittsteg emellan.

Galoppombyten och galoppbommar brukar ju också vara kul. Hoppas du hittar något som fungerar!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 109
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 971
Senast: mily
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
830
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 692
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp