Dags att skaffa hund?

Löpet pågår ca 3 veckor, var 6'e månad och jag har under mina snart 40 år som hundägare aldrig upplevt att någon tik haft några direkta personlighetsförändringar att tala om.

Tikar löper 2 ggr per år, hanar kan bli väldigt påverkade av löptikar = bor flera i området och löper olika perioder så kan det bli jobbig.

Kort sagt, båda könen har sina könsrelaterade för och nackdelar.

Och jag som växt upp med hanar har aldrig haft en hane i familjen som blivit påverkad av löptikar annat än att de velat slicka på en fläck på marken ett tag. I tonåren gick jag lös med intakt hane flera gånger i veckan och inte en enda gång misstänkte jag att det var en löptik i närheten trots att vi måste ha mött rätt många genom åren. Däremot fick jag passa på honom om någon matade änderna med bröd för mat var lite för intressant :rofl:

Jag känner dock en vars hane har det jobbigt när det finns löptikar i närheten. Men det är en hund som inte får jobba utan som är vanlig sällskapshund (dock arbetande ras). Sen känner jag en som hade en tik som blev skendräktig efter varje löp och gick runt och pep och bar runt på sina leksaker ett bra tag. Så det varierar nog rätt mycket tror jag!
 
Och jag som växt upp med hanar har aldrig haft en hane i familjen som blivit påverkad av löptikar annat än att de velat slicka på en fläck på marken ett tag. I tonåren gick jag lös med intakt hane flera gånger i veckan och inte en enda gång misstänkte jag att det var en löptik i närheten trots att vi måste ha mött rätt många genom åren. Däremot fick jag passa på honom om någon matade änderna med bröd för mat var lite för intressant :rofl:

Jag känner dock en vars hane har det jobbigt när det finns löptikar i närheten. Men det är en hund som inte får jobba utan som är vanlig sällskapshund (dock arbetande ras). Sen känner jag en som hade en tik som blev skendräktig efter varje löp och gick runt och pep och bar runt på sina leksaker ett bra tag. Så det varierar nog rätt mycket tror jag!
Mina bryr sig inte heller speciellt mycket om löptikar, har aldrig gjort men det verkar vara ett problem för skapligt många hanar.
 
Och jag som växt upp med hanar har aldrig haft en hane i familjen som blivit påverkad av löptikar annat än att de velat slicka på en fläck på marken ett tag. I tonåren gick jag lös med intakt hane flera gånger i veckan och inte en enda gång misstänkte jag att det var en löptik i närheten trots att vi måste ha mött rätt många genom åren. Däremot fick jag passa på honom om någon matade änderna med bröd för mat var lite för intressant :rofl:

Jag känner dock en vars hane har det jobbigt när det finns löptikar i närheten. Men det är en hund som inte får jobba utan som är vanlig sällskapshund (dock arbetande ras). Sen känner jag en som hade en tik som blev skendräktig efter varje löp och gick runt och pep och bar runt på sina leksaker ett bra tag. Så det varierar nog rätt mycket tror jag!
Precis så är det naturligtvis, det finns alla variantioner. Så det enda man kan göra är att ta reda på precis alla erfarenheter som finns och sen hoppas på att man slipper det värsta. Och slipper man inte det så får man hantera det bara.
 
Min tik kostar 1500 kr/månad i försäkring, 300 kr/månad i mat, ca 1000 kr/månad i mediciner. Sen ben/godis/bajspåsar för några hundra till. Veterinärvård vågar jag inte ens tänka på. :nailbiting:

Hanen är betydligt billigare, äter för samma summa men är frisk och försäkringen kostar 350 kr/månad.

Sen är det ju vaccinationer, vill man ha kennelhosta och lepto tas det varje år annars var tredje efter valpsprutorna. Medlemskap i brukshundsklubben, kurser (jag älskar att gå kurs men det är inte billigt). Utrustning och kläder om hunden är frusen (eller sjuk) blir billigare att köpa begagnat om man vet hundens storlek.

Min tik var som vanligt när hon löpte, när hon blev skendräktig var hon extra mattig och skulle bygga bo överallt. Inga större problem. Medan en av tikarna jag växte upp med matvägrade och pep hela nätterna. Så det är individuellt hur de reagerar och gissningsvis avelsrelaterat.
 
Min tik kostar 1500 kr/månad i försäkring, 300 kr/månad i mat, ca 1000 kr/månad i mediciner. Sen ben/godis/bajspåsar för några hundra till. Veterinärvård vågar jag inte ens tänka på. :nailbiting:

Hanen är betydligt billigare, äter för samma summa men är frisk och försäkringen kostar 350 kr/månad.

Sen är det ju vaccinationer, vill man ha kennelhosta och lepto tas det varje år annars var tredje efter valpsprutorna. Medlemskap i brukshundsklubben, kurser (jag älskar att gå kurs men det är inte billigt). Utrustning och kläder om hunden är frusen (eller sjuk) blir billigare att köpa begagnat om man vet hundens storlek.

Min tik var som vanligt när hon löpte, när hon blev skendräktig var hon extra mattig och skulle bygga bo överallt. Inga större problem. Medan en av tikarna jag växte upp med matvägrade och pep hela nätterna. Så det är individuellt hur de reagerar och gissningsvis avelsrelaterat.
Oj, får man fråga varför försäkringen på din tik kan vara så otroligt dyr :crazy:
 
Jag pluggar också samtidigt som jag har planer på att skaffa hund! :)

Vad pluggar du? Jag är på min master nu och spenderar egentligen väldigt lite tid på campus, det mesta är eget arbete. Föreläsningar är inte obligatoriska så om det knipar kan man ju också stanna hemma en dag om man måste. Egentligen blir det bara max 2-3 timmar jag är borta på en dag. Sen får man ju omprioritera om man spenderar hela sin fritid i kårer eller något annat ohundvänligt, men så är det ju alltid.

Jag blir lätt överväldigad under tentaperioder, så har familjemedlemmar som kan passa i slutet av terminen eller om jag har riktigt intensiva projekt :)
 
Jag har haft både hanar och tikar och hur mycket löp påverkar både hane och tik är individuellt.
Ingen av mina hanhundar har varit överdrivet intresserad av löptikar men några av tikarna har varit ganska knäppa under höglöp men har haft en som inte märkts nåt alls på också.

Nåt att ta i beaktande är att får man strul med löpen så kostar det betydligt mer att kastrera en tik än en hane och det är ett större ingrepp.

Annars tycker jag generellt inte det är sååå stor skillnad på kön som det är på individer. De shelties jag träffat har jag inte upplevt har så olika könsprägel som vissa andra raser kan ha.
 
Hur fungerar det med löp? Förstår att det är mycket individuellt men hur ofta/länge kan löp pågå? Blir det stora personlighetsförändringar och vad kan man som hundägare göra för att underlätta för sin hund?

(ber om ursäkt i förväg för dumma frågor😵‍💫
Det där är en anledning till varför det är bra att vara noga i val av uppfödare, för sådant påverkas av genetik, är olika mellan olika raser och det kan ibland finnas stora variationer inom raser också.

Tikar generellt löper 3 veckor. Hur det påverkar dem varierar som sagt var. Hur ofta de löper varierar också. Min ena + flertalet av vännernas hundar löper en gång per år. Vanligt annars är var 6e månad, vissa småhundar löper oftare och min nu äldsta löper var 8e månad. Vissa tikar blir pipiga, slutar lyssna, är bara på jakt efter hanhundar mest hela tiden, kissar överallt på promenader för att bli lättupptäckta av hanar osv. Andra påverkas knappt märkbart. Sedan blir vissa så skendräktiga att det knappt går att få dem utanför dörren, de vill bara ligga och sova i en bädd där de gjort sitt "bo" och samlar gosedjur att ha som valpar, kan få problem med mjölk i juvren, mjölkstockning m.m. Har tikarna stora bekymmer av det slaget anser jag att de inte bör gå i avel, men jag vet också att många avlar på sådana hundar. Därför är det klokt att prata med uppfödaren om hur tikarna i släkten beter sig vid löp/skendräktighet.

Det är också klokt att fråga hur hanhundarna är kring tikar. Vissa hanar kan inte koncentrera sig på något annat än att ragga på tikar ens när tiken är mitt mellan löp. De blir stressade och kan få problem med aptiten och det är inte kul varken för dem eller för ägaren. Andra hanar blir bara lite extra flörtiga om de möter tik i höglöp (den period i löpet då tiken är villig att para sig) men är i övrigt som vanligt. Och även sådant är genetiskt.

Så, det bästa man kan göra för sin hund är helt enkelt att vara noga med vem man köper hund av, sedan se till att ge den så bra mat som möjligt och bra aktivering. En av mina tidigare hundar märkte jag att faktiskt hade olika beteenden kring löp/skendräktighet beroende på vad hon åt för mat. Jag har också märkt att det påverkat hur ofta de löper. Ju sämre mat, desto värre beteenden kring löp och desto tätare löp. Jag har inte läst någon forskning kring det här, vet inte om det finns någon ens, så det finns säkert de som tycker att det är rent skitsnack från min sida, men jag är helt övertygad om att det finns hundar som påverkas, även om kanske inte alla gör det (mina nuvarande har ätit samma typ av mat genom hela liven, så jag vet inte hur de skulle bli om de åt för dem olämplig mat och jag är inte heller villig att testa).

Och sedan, om det inte är av hälsoskäl, att man får en hane som mår på riktigt dåligt kring tikar eller en tik som får problem med mjölkstockning osv vid skendräktighet: Kastrera inte. Det finns ingen bra anledning att laga något som inte är trasigt. Vid kastrering minskar ämnesomsättningen, det blir ofta svårt att hålla dem i bra hull, de kan få bedrövlig pälskvalitet, svårare att bygga muskler m.m. Kastrerar man dem i för ung ålder kan det även påverka lederna och kroppsbyggnaden negativt.
 
Oj, får man fråga varför försäkringen på din tik kan vara så otroligt dyr :crazy:
Dyrt försäkringsbolag, dyr ras (hon är dock blandras) och sjuk hund. Försäkringspremien brukar också höjas när de blir äldre, om än inte så här mycket i normalfall.
 
Jag pluggar också samtidigt som jag har planer på att skaffa hund! :)

Vad pluggar du? Jag är på min master nu och spenderar egentligen väldigt lite tid på campus, det mesta är eget arbete. Föreläsningar är inte obligatoriska så om det knipar kan man ju också stanna hemma en dag om man måste. Egentligen blir det bara max 2-3 timmar jag är borta på en dag. Sen får man ju omprioritera om man spenderar hela sin fritid i kårer eller något annat ohundvänligt, men så är det ju alltid.

Jag blir lätt överväldigad under tentaperioder, så har familjemedlemmar som kan passa i slutet av terminen eller om jag har riktigt intensiva projekt :)
Jag pluggar första terminen på juristprogrammet (eller typ, T2 börjar närsomhelst haha), så kommer ju bli kvar i skolbänken ett tag framöver. Spenderar rätt så mycket tid på campus just nu men det kan ju lätt planeras om då det föreläsningar max 2-4h om dagen (och inte varje dag) och kan därför därutöver plugga hemma. Är inte så intresserad i kåren och generellt gillar jag att hänga hemma istället för att gå ut på krogen.

Hade dock nog inte fått ihop det ekonomiskt om jag inte haft min partner då tid för extraarbete + hund + heltidstudier känns för mastigt.
 
Det där är en anledning till varför det är bra att vara noga i val av uppfödare, för sådant påverkas av genetik, är olika mellan olika raser och det kan ibland finnas stora variationer inom raser också.

Tikar generellt löper 3 veckor. Hur det påverkar dem varierar som sagt var. Hur ofta de löper varierar också. Min ena + flertalet av vännernas hundar löper en gång per år. Vanligt annars är var 6e månad, vissa småhundar löper oftare och min nu äldsta löper var 8e månad. Vissa tikar blir pipiga, slutar lyssna, är bara på jakt efter hanhundar mest hela tiden, kissar överallt på promenader för att bli lättupptäckta av hanar osv. Andra påverkas knappt märkbart. Sedan blir vissa så skendräktiga att det knappt går att få dem utanför dörren, de vill bara ligga och sova i en bädd där de gjort sitt "bo" och samlar gosedjur att ha som valpar, kan få problem med mjölk i juvren, mjölkstockning m.m. Har tikarna stora bekymmer av det slaget anser jag att de inte bör gå i avel, men jag vet också att många avlar på sådana hundar. Därför är det klokt att prata med uppfödaren om hur tikarna i släkten beter sig vid löp/skendräktighet.

Det är också klokt att fråga hur hanhundarna är kring tikar. Vissa hanar kan inte koncentrera sig på något annat än att ragga på tikar ens när tiken är mitt mellan löp. De blir stressade och kan få problem med aptiten och det är inte kul varken för dem eller för ägaren. Andra hanar blir bara lite extra flörtiga om de möter tik i höglöp (den period i löpet då tiken är villig att para sig) men är i övrigt som vanligt. Och även sådant är genetiskt.

Så, det bästa man kan göra för sin hund är helt enkelt att vara noga med vem man köper hund av, sedan se till att ge den så bra mat som möjligt och bra aktivering. En av mina tidigare hundar märkte jag att faktiskt hade olika beteenden kring löp/skendräktighet beroende på vad hon åt för mat. Jag har också märkt att det påverkat hur ofta de löper. Ju sämre mat, desto värre beteenden kring löp och desto tätare löp. Jag har inte läst någon forskning kring det här, vet inte om det finns någon ens, så det finns säkert de som tycker att det är rent skitsnack från min sida, men jag är helt övertygad om att det finns hundar som påverkas, även om kanske inte alla gör det (mina nuvarande har ätit samma typ av mat genom hela liven, så jag vet inte hur de skulle bli om de åt för dem olämplig mat och jag är inte heller villig att testa).

Och sedan, om det inte är av hälsoskäl, att man får en hane som mår på riktigt dåligt kring tikar eller en tik som får problem med mjölkstockning osv vid skendräktighet: Kastrera inte. Det finns ingen bra anledning att laga något som inte är trasigt. Vid kastrering minskar ämnesomsättningen, det blir ofta svårt att hålla dem i bra hull, de kan få bedrövlig pälskvalitet, svårare att bygga muskler m.m. Kastrerar man dem i för ung ålder kan det även påverka lederna och kroppsbyggnaden negativt.
Tack för utförligt svar! Väldigt intressant gällande fodrets koppling till löp. Vad ger du dina för foder. Man ser ju väldig stor variation på vissa som ger sina hundar bättre man än vad man själv äter och vissa som enbart ger torrfoder. Finns det några bra riktlinjer någonstans som kan hjälpa med foderrådgivning?
 
Tack för utförligt svar! Väldigt intressant gällande fodrets koppling till löp. Vad ger du dina för foder. Man ser ju väldig stor variation på vissa som ger sina hundar bättre man än vad man själv äter och vissa som enbart ger torrfoder. Finns det några bra riktlinjer någonstans som kan hjälpa med foderrådgivning?
Jag ger i princip uteslutande färskfoder till mina, barfar ibland. Vad jag ger varierar utifrån vad jag kan få tag på till bra pris, och jag köper gärna olika sorter eftersom jag är övertygad om att det är bra med variation för hundarna och aldrig har hittat ett enda foder som ensamt fungerar lika bra som när jag barfar. Nu jobbar jag i djuraffär och kan därmed lätt få tag på all möjlig mat. Där har vi tex att om man köper en låda med färskfoderkorvar (24x500g) så får man mängdrabatt. Då plockar jag lite av alla möjliga olika sorter för att få det till 24st, lägger ner dem huller om buller i en låda i frysen och tar sedan fram det som råkar vara närmast. Då blir det variation, utan att jag behöver anstränga mig för det :) (Jag kan ge torrfoder och blötmat också, men det är mest om jag råkat få det tex i goodiebags vid events, som priser i tävlingar eller liknande och då ger jag det som utfyllnad/godis)

Generellt när det gäller foder: läs innehållsförteckningen. Oavsett om du ger färskfoder eller torrfoder, kolla om det står i procent hur mycket kött/animalier det är i. Hundar är usla på att ta upp näring från växter jämfört med kött. Foder med högre kvalitet brukar skriva hur många procent kött det är i. Foder med sämre innehåll skriver inte ut det. Dessutom brukar det vara populärt att slå ihop köttet som en grej och dela upp vegetabilierna som flera olika för att få det att låta som mer kött än vad det är. På ett foder kan det tex stå "Fågel, majs, majsmjöl, majsgluten, vete, vetemjöl, veteblablabla, majsprotein..." Hade de varit ärligare hade det stått "Majs, vete, fågel". Jag har också sett foder som skriver ut procenten, som har så lågt som 7% kött. Resten vegetabilier. Det är såklart inte heller speciellt imponerande... Och nej, man ska inte(!) gå på grejen med "känt märke = bra foder", för vissa tillverkare är helt enkelt löjligt bra på marknadsföring.
 
Könsskillnader på sheltie är inte jättestora. Min uppfödare (jag har sheltie) tycker att hanarna är mer lekfulla, hela livet. Men inte så att tikarna är tråkmånsar (eller något annat motsatsord) för det.
 
Könsskillnader på sheltie är inte jättestora. Min uppfödare (jag har sheltie) tycker att hanarna är mer lekfulla, hela livet. Men inte så att tikarna är tråkmånsar (eller något annat motsatsord) för det.
Tack för lite info gällande rasen! Får man fråga vilken uppfödare du har köpt ifrån? Eller om du kan rekommendera någon annan?
 
Kul med sheltie! 😃 Jag har en sheltiehane.

Såg att någon annan redan skrivit att shelties inte har så stark könsprägel, så tik eller hane är nog mest en smaksak.

Förutom mentaliteten kan det vara bra att välja valp från höftledsröntgade föräldrar. (Men det är nog stor efterfrågan!)
 
Tack för lite info gällande rasen! Får man fråga vilken uppfödare du har köpt ifrån? Eller om du kan rekommendera någon annan?

Tipset är väl att läsa på om rasen och bestämma sig för vad som är viktigt för just dig. Höftledsröntgen som Takire nämnde är lite het potatis i sheltievärlden, och var mitt första och största krav. Sen kan det vara andra grejer man föredrar, t ex geografiskt nära till uppfödaren.
 
Har inte sett detta förklaras i tråden?
Till skillnad från häst så finns hälsodata på hundar.

SKK har register för samtliga reggade hundar och där hittar man gjorda tester och undersökningar. Vissa raser dras med rasbundna problem, och är föräldradjuren kollade så hittar man det där.

I min ras Phalene (och papillon) kollas anlag för ögonsjukdom samt knästatus (patella). Andra raser kollas man höfterna på, osv.
Valpens föräldrar bör vara testade för det som rasen har problem med.
 
För övrigt vågade jag mig på att räkna ut mina kostnader, utslaget över ett år kostar min hund mig 950 kr per månad, då har jag räknat på foder, försäkring, vaccinationer, medlemsavgifter och anmälningsavgifter för ca 8 utställningar per år. Vi har en hundgård så inga kostnader för hundvakt efter att själva hundgården betalades. Vår gick på kanske 2-3000kr.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 264
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 008
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 649
Senast: Ava22
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 002
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp