Dags att skaffa hund?

ebaug

Trådstartare
Hejsan!
Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att allt ska kännas bra inför en ev. ny familjemedlem. Ingen av oss har nämligen ägt hund tidigare i livet. Jag har dock viss vana från att varit hundvakt på somrarna när jag varit yngre samt att jag haft häst därav finns det många stallkompisar med hundar som de har med till stallet osv...

Med detta kommer jag därmed med en drös frågor.
-Vad betalar ni för era hundar i månaden? och vad är det ni betalar för?
-Hur får ni ihop vardagen? Nu är jag iofs. van vid hästlivet, skillnaden är ju dock att man kan lämna dem själva i hagen under dagen, vilket inte är möjligt i samma utsträckning med hund såklart. Just nu pluggar jag och kommer fortsätta göra ett par år till samt att jag i framtiden med god möjlighet kan jobba hemma då och då (inget jag kan ta för givet såklart, å andra sidan kan man väl aldrig ta sin arbetssituations för givet). Min kille pluggar just nu också men är snart klar och kommer inte jobba fasta tider. Jag har mycket familj i närheten som skulle kunna hjälpa till men inget jag vågat diskutera med dem tills vi är 100% säkra på hur vi vill göra.
-Precis som hästvärlden kan jag tänka att träningsmetoder osv är väldigt utspridda med många starka åsikter. Hur och vart hittar man den tränaren/träningsmetoden som kan passa oss och vår eventuella hund bäst?

Om det är någon som också har varit i ungefär samma sits, hur har ni då resonerat? Tacksam för alla sorters svar!
Mvh
 
Hejsan!
Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att allt ska kännas bra inför en ev. ny familjemedlem. Ingen av oss har nämligen ägt hund tidigare i livet. Jag har dock viss vana från att varit hundvakt på somrarna när jag varit yngre samt att jag haft häst därav finns det många stallkompisar med hundar som de har med till stallet osv...

Med detta kommer jag därmed med en drös frågor.
-Vad betalar ni för era hundar i månaden? och vad är det ni betalar för?
-Hur får ni ihop vardagen? Nu är jag iofs. van vid hästlivet, skillnaden är ju dock att man kan lämna dem själva i hagen under dagen, vilket inte är möjligt i samma utsträckning med hund såklart. Just nu pluggar jag och kommer fortsätta göra ett par år till samt att jag i framtiden med god möjlighet kan jobba hemma då och då (inget jag kan ta för givet såklart, å andra sidan kan man väl aldrig ta sin arbetssituations för givet). Min kille pluggar just nu också men är snart klar och kommer inte jobba fasta tider. Jag har mycket familj i närheten som skulle kunna hjälpa till men inget jag vågat diskutera med dem tills vi är 100% säkra på hur vi vill göra.
-Precis som hästvärlden kan jag tänka att träningsmetoder osv är väldigt utspridda med många starka åsikter. Hur och vart hittar man den tränaren/träningsmetoden som kan passa oss och vår eventuella hund bäst?

Om det är någon som också har varit i ungefär samma sits, hur har ni då resonerat? Tacksam för alla sorters svar!
Mvh
Det är roligt med hund, och vill man verkligen så löser man de praktiska detaljerna. Men fundera över vad ni ska ha för typ av hund. Stor, liten, sällskapshund, tävla o träna, pälsvariant mm.
När ni börjat bena ut vilken typ av hund, ras, så börja leta efter en uppfödare som känns bra.
Hund är inget man bara går och köper i affären NU, den ska finnas med er i er vardag 10-12 år framåt, så tänk efter vad ni vill ha ”i snöret”.
Kostnaden månadsvis är försäkring, mat, ev kurser, kanske tävlingar. Engångskostnader är inköp av hund och grejer som behövs, koppel, täcken, bäddar mm. Vaccinationer.
Sen bör man ha en buffert för att täcka ev veterinärkostnader.
Lycka till!
 
Min lilla Praszky krysarik kostar 400:- i försäkring och äter för ca 300:-/månaden (mush och RC torrisar). Utöver det har han behövt lite kläder och så godis och lite leksaker. Sen kostar förstås kurser, utställningar, tävlingar, medlemsavgifter osv om en vill vara aktiv på det hållet. Min förra JRT var oförsäkrad och "bara" stallhund. Hon åt för ca 400:-/månad och så hade vi sista åren några dyrare veterinärbesök.

I jämförelse med att ha häst är en liten pyttehund mycket billigt😅.

Tidsmässigt så är det en fördel att kunna vara mycket hemma i början. Jag har haft den möjligheten med båda mina, så jag vet inte riktigt hur andra gör. Att ha hund för mig är att ha en ständig kamrat med sig. Om en har ett hektiskt liv där hunden måste vara passad stor del av tiden så är kanske inte hund läge i livet.
 
Försäkringen är absolut det dyraste månadsmässigt för djuren tycker jag. Nu är min hund inte försäkrad längre men hon låg nog på ungefär samma som katten gör nu, vilket är runt 400sek i månaden. Maten ligger just under, och därutöver kostar hon inte särskilt mycket. :) Tuggben, bäddar, leksaker och täcken är sådant en lägger ut max någon gång per år känner jag och räknas knappt, beroende på ras och individ förstås.
Jag betalar inte för träningar eller tävlingar heller, men nu på gamla dar tillkommer en veterinäravgift här och där.

Mycket kommer att bero på vilken ras/storlek/typ av hund ni väljer.
För träning skulle jag i första hand vända mig till närmsta brukshundsklubb och där är det ju valfritt hur många kurser man deltar i/hur mycket pengar man lägger ut.

Personligen jobbar jag heltid men utspritt i kortare skift och istället sju dagar i veckan, men jag är ju ensamstående och har inte möjlighet att jobba hemifrån. Jag tycker att det i er situation låter helt görbart med hund så länge ni planerar framåt när ni slutar plugga.
 
Vår 30+ kg blandrashund äter för ca 1000 kr/mån och är försäkrad för typ 350 kr. Utöver detta har han kostat oss drygt 4500 kr i oväntade veterinärutgifter + medicinsk behandling under hösten (och då hade vi tur). Men att djur plötsligt kan kosta skjortan vet du ju, som har häst. Jobbar man normal heltid så behöver man ha en plan för hundomsorg för 10–15 år framöver. Hunddagis kostar ~4000 kr/mån. Utrustning kostar förstås också, men inga jättesummor i jämförelse med häst. Kurser kostar 1500–2000 kr häromkring och varje kurs brukar vara en god investering! Det är lätt att liksom missa, som förstagångsägare, att man som hundägare är den som helt på egen hand ska uppfostra och forma hunden med allt vad det innebär och kräver i form av tid och kunskap. Det är lättare eller svårare beroende på vilken hund man väljer (ras, linjer och individ) men ansvaret faller alltid på en själv, till skillnad från en häst som du kan köpa ”färdig”.

Det är stor skillnad på att ha häst och hund. Hästar tar du hand om en stund varje dag, sedan sköter de sig själva. En hund är beroende av omvårdnad dygnet runt, året runt. Har hunden beteendeproblem av något slag så lever man med det i sin vardag på ett helt annat sätt en med en häst. Det genomsyrar liksom livet att ha hund på alla plan. Har hunden inte fått den stimulans den behöver kommer livet bli skitjobbigt för alla. Men olika raser kräver olika nivåer av stimulans – en del behöver att du gör stimulansen till din livsstil, andra är betydligt mer förlåtande.

Att åka iväg över dagen är plötsligt inte självklart (men görbart såklart, om man kan fixa hundvakt!). Allt kräver lite mer planering. Skaffar man stor hund kan man räkna med att allt blir väldigt mycket jobbigare än med liten eller mellanstor hund: man måste ha kombi om man ska åka bil, allt blir betydligt dyrare och hundvakterna står inte precis på kö. Speciellt inte under unghundstiden, från det att hunden fyller 6 mån till 2 år.

Fördelar jämfört med häst är att man slipper åka iväg för att ta hand om sitt djur, att allting är billigare och att man slipper oroa sig när det stormar osv. Och att en hund är en familjemedlem på ett helt annat sätt. Är man beredd på livsomställningen så är hund ett underbart tillskott i familjen!
 
Var noggrann när ni väljer hund. Storma inte iväg och köp första bästa blandras på Blocket för att den är fin/söt/häftig.
Förhoppningsvis lever hunden minst 10 år och det ska vara roligt att ha hund.
Fundera på vad nu vill göra med er hund, inte vad ni tror ni kommer vilja göra. Det är så lätt att tänka att man kommer vilja träna ditt och datt och köper en hund med massa motor och sen kommer livet ifatt och den tiden och intresset man trodde man hade finns inte.


Vi har en liten hund, landar på 5 kg som vuxen.
Valde liten hund pga väldigt mycket mer praktiskt än en stor hund. Kan vara med i princip överallt, behöver ingen stor bil, kan åka cykelkorg, vem som helst kan vara hundvakt osv.
En strävhårig som inte fäller, lättsam och kommer överens med andra hundar, viktigt eftersom många kompisar har hundar. En aktiv hund med mycket fart, kan vandra en hel dag men trivs lika bra med att bara ligga i soffan en dag.

Jag jobbar tvåskift, sambon dagtid. När vi båda jobbar dagtid är han hos hundvakt.
Lägger i snitt 2000:- per månad.
 
Hejsan!
Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att allt ska kännas bra inför en ev. ny familjemedlem. Ingen av oss har nämligen ägt hund tidigare i livet. Jag har dock viss vana från att varit hundvakt på somrarna när jag varit yngre samt att jag haft häst därav finns det många stallkompisar med hundar som de har med till stallet osv...

Med detta kommer jag därmed med en drös frågor.
-Vad betalar ni för era hundar i månaden? och vad är det ni betalar för?
-Hur får ni ihop vardagen? Nu är jag iofs. van vid hästlivet, skillnaden är ju dock att man kan lämna dem själva i hagen under dagen, vilket inte är möjligt i samma utsträckning med hund såklart. Just nu pluggar jag och kommer fortsätta göra ett par år till samt att jag i framtiden med god möjlighet kan jobba hemma då och då (inget jag kan ta för givet såklart, å andra sidan kan man väl aldrig ta sin arbetssituations för givet). Min kille pluggar just nu också men är snart klar och kommer inte jobba fasta tider. Jag har mycket familj i närheten som skulle kunna hjälpa till men inget jag vågat diskutera med dem tills vi är 100% säkra på hur vi vill göra.
-Precis som hästvärlden kan jag tänka att träningsmetoder osv är väldigt utspridda med många starka åsikter. Hur och vart hittar man den tränaren/träningsmetoden som kan passa oss och vår eventuella hund bäst?

Om det är någon som också har varit i ungefär samma sits, hur har ni då resonerat? Tacksam för alla sorters svar!
Mvh
Min hund äter väl för kanske 200 kr/mån. Sen får hon lite ben och godisar ibland.
Försäkringen blir väl ca 450 kr i månaden med.
Sen tillkommer vaccination.
Hon kanske kostar 800 kr/månad ca.

Vi jobbar så att hundarna(sambo har en hund också) kan vara med någon av oss. Jag har i stort sett alltid kunnat ha mina hundar med mig på jobb.
Jag har haft samma ras jämt, Papillon. De har varit enkla att ha med IOM att de är så små och lättsamma. Också lätta att få hjälp med IOM små, renliga och enkla att hantera.
 
Beträffande nu-nu-nu är det ju en hel del utöver att "ha hund" ni behöver fundera på också. Vilken typ av hund vill ni, ha, vilken aktiveringsnivå, hur hittar ni uppfödare - ta kontakt med uppfödare, meddela intresse och vänta på eventuell parning och valp.
Ska det bli rätt köper man inte hund nu-nu-nu. :)
 
Mina kostar ca 250 kr (totalt) per månad och hund i mat och försäkring.

Sen tillkommer div tuggben, sysselsättning, utställningar, tävlingar/prov och sånt och den summan varierar ju beroende på hur aktiv man som ägare vill vara med hunden.
 
Beträffande nu-nu-nu är det ju en hel del utöver att "ha hund" ni behöver fundera på också. Vilken typ av hund vill ni, ha, vilken aktiveringsnivå, hur hittar ni uppfödare - ta kontakt med uppfödare, meddela intresse och vänta på eventuell parning och valp.
Ska det bli rätt köper man inte hund nu-nu-nu. :)
Det kanske blev lite överdramatiserat när jag skrev "nu-nu-nu" haha. Det handlar snarare om att han känner sig redo att välja uppfödare och "tinga" valp redan nu. Medan jag snarare väntar mer för att kunna vara hemma med valp så mycket som möjligt och för att beslutet verkligen ska bottna hos oss. Vi har kommit överens om ras, det lutar åt en Shetland Sheepdog från en lite lugnare avelslinje. Det är ju en väldigt mångsidig ras vars aktivitetsnivå passar oss väldigt bra.
 
Det är roligt med hund, och vill man verkligen så löser man de praktiska detaljerna. Men fundera över vad ni ska ha för typ av hund. Stor, liten, sällskapshund, tävla o träna, pälsvariant mm.
När ni börjat bena ut vilken typ av hund, ras, så börja leta efter en uppfödare som känns bra.
Hund är inget man bara går och köper i affären NU, den ska finnas med er i er vardag 10-12 år framåt, så tänk efter vad ni vill ha ”i snöret”.
Kostnaden månadsvis är försäkring, mat, ev kurser, kanske tävlingar. Engångskostnader är inköp av hund och grejer som behövs, koppel, täcken, bäddar mm. Vaccinationer.
Sen bör man ha en buffert för att täcka ev veterinärkostnader.
Lycka till!
Tack för utförligt svar! Vi har kommit överens om ras, det lutar åt en shetland sheepdog från en lite lugnare avelslinje vilket passar vår aktivitetsnivå bra. En buffert är på g, trots att det förmodligen lär dröja så kan det kännas skönt att ha en klumpsumma om något skulle gå snett. Det har man ju fått lära sig den hårda vägen genom åren med häst:crazy: Och blir det ingen hund får vi väl hitta på nått annat roligt för pengarna.
 
Mina kostar ca 250 kr (totalt) per månad och hund i mat och försäkring.

Sen tillkommer div tuggben, sysselsättning, utställningar, tävlingar/prov och sånt och den summan varierar ju beroende på hur aktiv man som ägare vill vara med hunden.
Får man fråga vart du har de försäkrade för att komma undan med en så billig försäkring? Nu när jag kollat runt verkar det svårt att komma under 300kr
 
Vår 30+ kg blandrashund äter för ca 1000 kr/mån och är försäkrad för typ 350 kr. Utöver detta har han kostat oss drygt 4500 kr i oväntade veterinärutgifter + medicinsk behandling under hösten (och då hade vi tur). Men att djur plötsligt kan kosta skjortan vet du ju, som har häst. Jobbar man normal heltid så behöver man ha en plan för hundomsorg för 10–15 år framöver. Hunddagis kostar ~4000 kr/mån. Utrustning kostar förstås också, men inga jättesummor i jämförelse med häst. Kurser kostar 1500–2000 kr häromkring och varje kurs brukar vara en god investering! Det är lätt att liksom missa, som förstagångsägare, att man som hundägare är den som helt på egen hand ska uppfostra och forma hunden med allt vad det innebär och kräver i form av tid och kunskap. Det är lättare eller svårare beroende på vilken hund man väljer (ras, linjer och individ) men ansvaret faller alltid på en själv, till skillnad från en häst som du kan köpa ”färdig”.

Det är stor skillnad på att ha häst och hund. Hästar tar du hand om en stund varje dag, sedan sköter de sig själva. En hund är beroende av omvårdnad dygnet runt, året runt. Har hunden beteendeproblem av något slag så lever man med det i sin vardag på ett helt annat sätt en med en häst. Det genomsyrar liksom livet att ha hund på alla plan. Har hunden inte fått den stimulans den behöver kommer livet bli skitjobbigt för alla. Men olika raser kräver olika nivåer av stimulans – en del behöver att du gör stimulansen till din livsstil, andra är betydligt mer förlåtande.

Att åka iväg över dagen är plötsligt inte självklart (men görbart såklart, om man kan fixa hundvakt!). Allt kräver lite mer planering. Skaffar man stor hund kan man räkna med att allt blir väldigt mycket jobbigare än med liten eller mellanstor hund: man måste ha kombi om man ska åka bil, allt blir betydligt dyrare och hundvakterna står inte precis på kö. Speciellt inte under unghundstiden, från det att hunden fyller 6 mån till 2 år.

Fördelar jämfört med häst är att man slipper åka iväg för att ta hand om sitt djur, att allting är billigare och att man slipper oroa sig när det stormar osv. Och att en hund är en familjemedlem på ett helt annat sätt. Är man beredd på livsomställningen så är hund ett underbart tillskott i familjen!
Tack för bra svar!! Ja en stor hund har jag satt stopp för. Min kille vill mest av allt ha en schäfer men från erfarenhet vet jag att det kan vara en mycket krävande/vass ras och som du säger, svår att få in i vardagslivet. Så vi har kommit överens om att en sheltie passar oss och vår aktivitetsnivå bättre, så det blir väl i första hand sådana uppfödare vi får börja kontakta.

Sen tycker jag det är så himla svårt att höra med anhöriga gällande hundvakt. "Ja självklart, gud så mysigt" hör man ju ofta men sen vet man ju aldrig hur de kommer svara när det verkligen kommer till skott.
 
Följd fråga: Vad är de typiska skillnaderna på tik och hane? Det verkar som att vissa har väldigt starka åsikter gällande vilket kön de ska ha medan vissa säger att det inte är så mycket skillnad på en kastrerad hane och en tik. Nu är ju inte vi något intresserade i avel och kommer inte pyssla med det. Så hur tänker ni gällande det valet?
 
Får man fråga vart du har de försäkrade för att komma undan med en så billig försäkring? Nu när jag kollat runt verkar det svårt att komma under 300kr
Folksam, bor där jag bor, frisk ras och eftersom jag har allt försäkrat i folksam blir det en viss rabatt/hund.
Men även utan rabatt kostar de inte några gigantiska summor, eftersom det som sagt är en frisk ras.

När jag kollat runt hos andra bolag är det inget som kan matcha villkoren till det priset, för den ras jag har.

Man bör kolla runt och jämföra, när man skaffar hund för det kan skilja ganska stora summor mellan bolagen.
 
Följd fråga: Vad är de typiska skillnaderna på tik och hane? Det verkar som att vissa har väldigt starka åsikter gällande vilket kön de ska ha medan vissa säger att det inte är så mycket skillnad på en kastrerad hane och en tik. Nu är ju inte vi något intresserade i avel och kommer inte pyssla med det. Så hur tänker ni gällande det valet?

Tiken kommer ju löpa. En del blir förändrade under löpen och sen blöder de ju och det kan bli kladdigt om inte tiken är duktig på att själv hålla koll på det.

Med hane är risken att han blir påverkad av löptikar och att han ogillar andra hanar. Det är också rasberoende. En del raser är mer översexuella än andra och könsbunden aggression är också vanligare hos en del raser än andra.
 
Jag betalar ohemult mycket för mitt hundintresse om man ska ta med alla kostnader på ett år.
Försäkring ca 450kr/mån, eftersom han är ung och aktiv har jag valt att ha låg självrisk.
Foder ca 800kr/mån
Det är ju det som är konstant varje månad.

Medlemskap i orimligt många brukshundklubbar (årlig kostnad), kurser beror på vad som dyker upp och är intressant men ett antal 1000 per år. Skyddsträning ca 1000kr /månad när vi är igång med det. Utställningar runt 500kr per tillfälle i anmälningsavgift, blir 5-6 st per år.
I år kommer vi förhoppningsvis igång och tävlar och beroende på gren är det typ 200- 600kr per gång.

Ska vi dessutom räkna in bensin till alla aktiviteter och boende när vi är ute så är inte kalkylen så rolig längre.

MEN det är en livsstil och värt varenda krona!!
Nu har jag bara räknat på min "privata" schäfer och inte på kostnaderna kring min delägda kennel.
 
Tiken kommer ju löpa. En del blir förändrade under löpen och sen blöder de ju och det kan bli kladdigt om inte tiken är duktig på att själv hålla koll på det.

Med hane är risken att han blir påverkad av löptikar och att han ogillar andra hanar. Det är också rasberoende. En del raser är mer översexuella än andra och könsbunden aggression är också vanligare hos en del raser än andra.
Hur fungerar det med löp? Förstår att det är mycket individuellt men hur ofta/länge kan löp pågå? Blir det stora personlighetsförändringar och vad kan man som hundägare göra för att underlätta för sin hund?

(ber om ursäkt i förväg för dumma frågor😵‍💫
 
Hur fungerar det med löp? Förstår att det är mycket individuellt men hur ofta/länge kan löp pågå? Blir det stora personlighetsförändringar och vad kan man som hundägare göra för att underlätta för sin hund?

(ber om ursäkt i förväg för dumma frågor😵‍💫
Löpet pågår ca 3 veckor, var 6'e månad och jag har under mina snart 40 år som hundägare aldrig upplevt att någon tik haft några direkta personlighetsförändringar att tala om.

Tikar löper 2 ggr per år, hanar kan bli väldigt påverkade av löptikar = bor flera i området och löper olika perioder så kan det bli jobbig.

Kort sagt, båda könen har sina könsrelaterade för och nackdelar.
 
Tack för intressant info! Ja somsagt är jag ju hästägare sen innan så jag är inlärd med att kastration är en självklarhet såfort det inte finns något avelsintresse. Har aldrig hört att det kan medföra sådana negativa personlighetsförändringar för hundar🤔 Hur blir det med löp? Förstår att det är mycket individuellt men blir det likadant där, alltså att hormonerna tar över och hur ofta/länge kan löp pågå?

(ber om ursäkt i förväg för dumma frågor😵‍💫)
Det är inga dumma frågor alls! Det är bara bra att ställa precis alla frågor som man kommer på.

Min tik har bara löpt en gång, det var inga större problem. Hon var lite gnälligare och skälligare precis innan, och nosade väldigt. Själva blödningen hanterade hon mest själv, jag hade tikskydd ett par dagar i början bara. Sen slapp hon nog nästan helt en besvärlig skendräktighet, alla tikar blir skendräktiga (veterinär Sara Molin) men en del visar inga symtom alls medan andra kan deppa ihop helt. (Det kan vara en anledning till kastrering eftersom tiken har det så förfärligt jobbigt i två månader efter löpet).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 264
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 008
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 650
Senast: Ava22
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 002
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp